Ammarnäs

Är det någon som vet av nåra bra leder & sevärdheter i Ammarnäs? Skriv gärna om du har några som helst erf. av ammarnäs, jag har nämligen aldrig varit dit....

mvh Danne....
 
Jag var i Ammarnäs förra sommaren för att vandra, men regn och skador tvingade oss att återvända från vår fjälltur, så vi passade på att kika runt lite i själva Ammarnäs. Potatisbacken är en välkänd sevärdhet. Det går att hyra båt, kajak och rida islandshäst. Själva byn är ganska liten, men gemytlig, och det finns två trevliga vandrarhem (STFs och Ammarnäsgården). Vindelälven ligger nära, den är mäktig.

Vandringsleder finns det flera fina, men jag kom som sagt aldrig speciellt långt. Kungsleden går genom byn, en "klassiker" är att gå till Hemavan, man kan också gå norrut. Det finns fina möjligheter att gå orösat, läs Tore Abrahamssons bok (något äldre) eller Claes Grundstens böcker Vandra Kungsleden 3 samt På fjälltur - Vindelfjällen.

Allt jag kommer på just nu! Hör av dig om du vill veta fler detaljer.

Vänliga hälsningar,
Lisa H.
 
Några förslag

Ammarnäs är mitt favoritmål i fjällvärlden - sommar såväl som vinter. Här får du några förslag på vandringar i närheten av byn.

Följ Kungsleden norrut öster om slalombacken till Småfjällen, gå tillbaka längs Karsbäcken. Det finns mycket fåglar i Marsivagge men observara gränsen för tillträdesförbudet. Lämplig dagstur. Det går även att fortsätta till Stabburet. Stugan är öppen men har mycket enkel standard. Är du riktigt snabb hinner du även tillbaka samma dag.

Om du följer Kungsleden söderut/västerut kommer du till STF:S Aigertstugan (8 km) som jag tror har fått bastu nu. Lämplig utgångspunkt för vandring runt Äivesåive eller till Stour Aigert t.o.r.

Från öständen av Tjulträsket går en stig upp till Kaisatj (Gaisatjåkke). En lätt dagstur. Är du riktigt snabb hinner du upp på Sulåive och tillbaka på en dag.

Bor gör man på Ammarnäsgården eller Jonstugan (STF). Båda har restauranger med fullständiga rättigheter. Det finns även stugbyar i området.

Lycka till
Tore
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikaelsundkvist Hemavan- Ammarnäs 21 juli- tips!! Vandringsleder 0
Graip Kungsleden; Ammarnäs - norrut Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.