Vandrin i Kaitum

Tja

Jag är en kille som vill veta lite gran om hur det är runt Kaitum i börja på juli, alltså med mygg och så. Jag har hört att det är jävligt mycket mygg just då. Annat som vore kul är sådant som tips på resvägar färdsätt m.m.

Tack på förhand
 
Annorlunda Kaitumvandring

Jag har gått en sväng i Kaitum, senhösten -98. Meningen var att göra en vandring i urskogsområdet N om älven. På barmark. Det kom dock en halvmeter snö under dygnet innan vi gav oss iväg, så det vart inte riktigt som vi tänkt. Turligt nog fanns det snöskor i packningen (i bilen) och det behövdes verkligen. Vi paddlade canadensare över Kaitumälven och en bit uppströms. Drog in kanoterna i skogen och gav oss av till fots. Temperaturen låg runt 0 och snön som kommit var blöt och sjönk ihop, det var ju ingen tjäle i backen. Med snöskor gick man ned sig till knäna i varje steg. I blötsnö. Med tung packning på ryggen. Vi gick i mörker med pannlampor ett antal kilometer in mot urskogsområdet. Över myrar och bäckar som bitvis var knepiga att forcera. Vi ställde i ordning ett basläger och utgick sedan på dagsturer därifrån. Det var enormt tufft att gå först och spåra, hunden som var med, en Siberian Husky som oftast brukar vilja ta täten..., valde att snällt gå efter oss i våra spår. Tillbakavägen blev om möjligt ännu jobbigare, då snön sjunkit ihop, blivit klabbig och fastnade på snöskorna. Väl tillbaka vid bilen lastade vi kanoterna på taket i det sista skymningsljuset. Kylan kom och det några dm djupa snötäcket på den lilla oplogade skogsvägen frös snabbt ihop. Fyrhjulsdrivet var en trygghet, men problem med generatorn gjorde att lyset och all annan el plötsligt bara dog, utom motorns elsystem. Lika plötsligt kom det sen igång. Så höll vi på in till Gällivare, liksom kände oss fram på vägen ibland, gissade var den var. Väl där blev det en djupdykning under huven, men det är en annan story...

Kanske inte gav dig så mycket fakta, men det var mina erfarenheter. Vi hade garanterat myggfritt, men du får nog räkna med motsatsen i juli! Ta dig in i urskogen, den är fin!


Lycka till!
/Jocke
 
För mycket mygg i juli!

Hej,
jag råder ingen att vandra i Kaitum i juli. Jag försökte för ett par år sedan och det var så in i helsikes mycket mygg att det faktiskt inte var värt det. Vi vände efter två dagar och åkte upp till Björkliden istället för att komma upp en bit. Undvik låglänta områden norröver i juli är mitt råd!
/Anne
 
Hallå där!!

Jag har inte vari i kaitum själv men en kompis åt mig var där förra året, han rekommenderade det åt mig men kanske inte i juli!! Han var och forsrände... hela kaitumälven detta tog som en hel vecka, men var visst en otrolig upplevelse!!
Jag ska nog själv åka dit i framtiden.. Men i år ska jag till Ammarnäs och spatsera lite...
Hoppas du åker till Kaitum, men vänta till hösten....

Mvh Danne..................
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.