Vedläge vid vindskydden på bruksleden i vinter

Är det någon som vet hur det ligger till med veden på bruksleden i vinter? Jag vill gärna ha rapp lite längre uppifrån tex norberg
//Nyman
 
Tveksam...

Detta är en intressant fråga som i alla fall för mig skapar en moraltvist. Visst vill man hålla sig med ved själv och inte låta någon annan göra jobbet. Använder man ved fyller man på med lika mycket ny ved som hinner torka till sig tills nästa besökare kommer.

MEN...
För det första är det såvitt jag vet förbjudet enligt allemansrätten att hugga ner träd och liknande såvida man inte själv äger skogen, jag antar att inte Nyman själv äger skogen vid Bruksleden.
Vad jag vet används också ofta stående döda träd (torrakor, torrtallar) som bränsle efter som det är torrt och dessutom är ju trädet dött och fyller således ingen funktion. Eller? Det man bör vara medveten om är dock att dessa träd fyller många viktiga funktioner ekologiskt och spelar en stor roll inom bevarandet av biologisk mångfald och hotade arter. Död ved i skogen har med våra moderna skogsbruksmetoder blivit en bristvara i skogen och är så fortfarande trots ändrade skötselmetoder. Den döda veden är ett viktgt substrat för olika nedbrytare så som skalbaggar och svampar. Stående döda träd är också viktiga som boträd för olika fågelarter, exempelvis våra olika hackspettar.

Jag tycker att vi, som med allemansrättens hjälp nyttjar naturen, måste ta vårat ansvar för att den biologiska mångfalden bevaras. Visst kan effekterna av att vi tar ved kännas små relativt effekterna av skogsbruk men nu när skogsbruket ändrats/börjat ändras så tycker jag att även vi bör tänka till en extra gång. Det är ju faktiskt vi friluftsmänniskor som har kanske störst möjlighet att njuta av mångfalden.

/Andreas
 
Skal kolla hur det är

Det vore ju självklart enklast om man slapp ta ställning till det som andreas talar om. Dessutom så är det ju inte så fint om det är kalt runt hela vindskyddet. Jag tänker dock när jag får tid ta tag i detta med kommun/län och kolla upp beslut osv. jag hinner kanske med det i mars ngn gång
//Nyman
 
Berätta hur det går...

Det vore kul om du kunde rapportera när du pratat med ansvariga och fått veta deras policy i frågan vedtillgång vid vindskydd. Jag är ju själv Västeråsare från början och har vandrat en del på den ganska trevliga Bruksleden....så det känns lite angeläget att veta.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andyt Tältplats vid Haväng Vandringsleder 24
Grollen Isolerade platser vid vatten och skog i Stockholmstrakten Vandringsleder 11
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
grodanbolle Överfall vid Skanssundet, Borkyrka Vandringsleder 3
Sitiensis Tältplats vid Strängnäs/Selaön? Vandringsleder 0
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
Owl Veden slut vid eldstad Vandringsleder 8
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
avslutad141014 Vandring vid Gross Glockner Vandringsleder 0
Still Alive Vindskyddet vid Skirsjön ( Södertälje ). Vandringsleder 4
veni Gotska Sandön vid midsommar Vandringsleder 4
SiKth Vacker tältplats vid sjö? Vandringsleder 20
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
flygare69 Trevlig tältplats vid Ringsjön sökes! Vandringsleder 0
Picea Vandring vid havet Vandringsleder 18
Från Danmark Vandring och ved vid Bottenstugan Vandringsleder 2
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
shadowfire Mysig tältning vid västkusten? Vandringsleder 7
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
flygare69 Liten rundvandring vid sydkusten? Tips please! Vandringsleder 4
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
Karl A. Intressant uppvaknande vid Delsjön! Vandringsleder 0
schweingaard Roddbåtar vid Sitojaure och Laitaure? Vandringsleder 5
paddel Björn Tips om isälvsleden vid Vindelälven Vandringsleder 3
Magnusnod Frost vid Grövelsjön Vandringsleder 0
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
Apollo Ved i vindskydden på Omberg? Vandringsleder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.