Billingen

Hej!

Är det någon som har koll på var på Billingen det är mest spektakulärt, var det är djupast skogar, var älgen bor etc Skall ut på en liten tur och testa lite utrustning och då ligger ju billingen någorlunda nära till.
 
Billingen och Skaraborg i övrigt

Ho hum! Lite meningslöst att komma dragande med mina tips två månader för sent, men nån annan kanske är intresserad också! Du verkar vara mest intresserad av djupa skogar, så här kommer några tips:
Ska man ut på Billingen är de finaste skogsområdena de båda reservaten Sydbillingen och Blängsmosse. Blängen är ju bara en stor mosse, kanske inte så spännande om man inte är fågelskådare eller gillar att bli blöt.
Sydbillingens naturreservat är dock helt okej, ett rätt stort barrskogsområde med delvis urskogskaraktär. Börjar söder om vägen Skara-Skövde och fortsätter söderöver, kolla karta. Jag vet dock inte hur det är med eldning och sånt där, men ring länsstyrelsen och fråga.
Sen kan man ju alltid gå Billingeleden, men roligare kan man ju ha. Leden är inget speciellt och södra delen går genom Billingehus fritidsområde och sommarstugeområde vid Simsjön. Inte så skoj, men norra delen går bra.
Ett annat område som kan vara intressant är Klyftamon, som ligger mellan Göteneslätten och Lången-sänkan. Mager tallskog på hällmarker och mycket små mossar och surdrag mellan bergsryggarna. Den centrala delen ska bli reservat inom en snar framtid är det tänkt, men än har inget hänt. Finns inga stigar och mycket lite folk rör sig i området. Inte ens jägare brukar göra mer än nagga i kanten.
I närheten finns ju även Västra Vätterleden på Hökensås (Tallskog!) och Kinnekulleleden på, ja, Kinnekulle.
Hoppas någon fick ett tips.
/Sarvi
[Ändrat av Sarvi 2000-12-07 kl 14:15]
 
Tack tack, även om jag redan varit där men ändå :)
Lyckades i alla fall se Blängmossen för att därefter traska rätt åt väster, det var vad vi trodde i alla fall, skulle till höglundagrottorna, men vi hamnade i ett jätteträsk med träd och tuvor och väldigt mycket vatten, plus att vi därefter hamnade i sjömossen. En blöt och väldigt trevlig tur i alla fall. Kanske var det på detta årets sista någorlunda soliga dag. I alla fall regnade det först på kvällen....
 
Mer om Billingen och Klyftamon

Sjömossen är sedan några år hemvist för bäver, så jag tror säkert att det var blött! :) Man kan också gå till Öglunda grottor och Jättadalen på en eller annan stig norrifrån, lämplig startplats är parkeringsplatsen vid Klippet där Skövde-Lerdalavägen går ner från högplatån (Nolbergets naturreservat). Vid Öglunda finns också en riktigt rolig MTB-led.
Ett tips är att kolla in Skövde Kommuns hemsida och söka på tex Sydbillingen eller Klyftamon.
Sen kan man även kolla in
http://home8.swipnet.se/~w-80425/krt-bill.htm
som är en liten guide till Billingeområdet av Skövde Naturskyddsförening.
Phu, nu blev jag alldeles trött av att skriva så mycket.
/Sarvi
 
Jo, bävern var vänlig nog att på ett par ställen ha fällt träd så att vi kunde ta oss över de värsta bäckarna. Vi började undra ganska så mycket vem det var som fällt ett par träd över bäcken tills vi såg hur stubbarna såg ut :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marwil96 Billingen Runt kvalité? Vandringsleder 0
Suss78 Vandringsled på Billingen Vandringsleder 1
Tiveden Billingen.(Skövde) Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.