Sovsäckstyp under Kilimanjarobestigning?

Har under många kvällar sökt information om hur varm säcken behöver vara inför stundande
Kiliresa.

Vad jag förstår kan det under jan/feb vara både -15 samt snöstorm vid toppbestigningen.

Så!

Vänligen information från någon som har varit där. :)

Komforttemperatur för man samt kvinna önskas.
Samt, den typ av säck som du/ni använde under turen.

Jag har just nu snöat in på en säck från Rab.
Bra pris, lätt och verkar vara en bra kvalite-säck.
Någon som provat?

Tack och hej.
 
Jag var upp på Kilimajaro i dec. 2010 och jag har en Marmout som jag använde den gången. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter men den motsvarar Haglöfs "Nordic winter" Marmout är ett kvalitetsmärke men bra mkt billigare än Haglöfs. Du kommer att få ett minnesvärt äventyr jag lovar dig. Afrika är fantastiskt, jag har varit där 2 ggr. En dansk författarinna, Karen Bixen sa: "du kan lämna Afrika men Afrika lämnar aldrig dig" och det stämmer verkligen.
Lycka till!
 
Hej Carl.

Vad jag kan se så är komforttemperatur för den säcken - 15*C för man.

Hur kallt var det i den typen av sovsäck, samt använde du underställ i säcken?
Hur kallt va det på toppen?

Tack och hej.
 
Några minusgrader

Vet inte vilken rutt ni ska ta men tar ni normalrutten och bor i huts på vägen upp blir det inte så kallt. Jag hade en sovsäck som klarar några minus och frös inte. Sover alltid i sidenunderställ med ett sideninnerlakan. Minns inte heller själva toppbestigningen som särskilt kall (det fanns annat att bekymra sig om då...). Hade en dunjacka som förstärkning och det räckte gott.
 
Jag frös inget under nätterna. Kallast var det när vi kommit upp på toppen runt tiden då solen gick upp ca: -12 grader. Jag hade bara en långärmad undertröja på mig i sovsäcken. Ta inte på dig för mkt kläder i sovsäcken då dessa hindrar kroppsvärmen från att värma upp luften i sovsäcken.
 
Ja jag sov i tält som tillhandahölls där av arrangören. Tältet bars och sattes upp av bärarna. Bered dig på att varje bärare, uppassaren, kocken och guiden vill ha rejält med dricks, så gör upp om summan med guiden INNAN ni ger er av från hotellet. Ta reda på hur många dom är sammanlagt (bärarna, kocken, uppassaren och guiden) Utrustning som du inte har och som dom tycker att du måste ha, måste du oxå hyra av dom. För min del blev det gaiters (damasker) och ett par vandringsstavar som jag fick hyra för 15 USD. Jag förstår inte hur jag klarat mig i Patagonien, Kirgizistan och den Nordiska fjällvärlden utan gaiters och vandringsstavar??? Två OOOtroligt viktiga saker i en utrustning enligt Tanzanianska mått!?
 
:) Jo har hört en hel del historier om dricks, "gåvor" samt utrustning som vi turister måste ha för att komma upp på berget. ;)
själv ska jag nog muta min personliga "bärare" att inte INTE bära upp mig på toppen ifall jag blir dålig.
Detta hände en bekant när han avsvimmad "bara" hade några hundra meter upp till toppskylten.

Tur att andra ingrep så att han snabbt kunde komma ner ca 600 höjdmeter.

Vandringsstavar kan väl vara ok att hyra men i övrigt så tar jag med mig det jag behöver själv.

En sovsäck som klarar - 15*C (EN 13537)
Liggunderlag, varma kläder, mycket vatten att dricka samt Pole Pole!

Långsamt långsamt...
 

Bilagor

  • Marmot_Never_summer_817.jpg
    Marmot_Never_summer_817.jpg
    14.6 KB · Visningar: 601

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...