Forumet äter CPU-kraft

talthoff

Forumvärd
Kalle, jag tror förklaringen snarare är att på Utsidan så är du längre och surfar mer dvs. du märker bara effekten på Utsidan.

Att annonser skulle bli tyngre/trögare bara för att dom liggerr på Utsidan är ju knappast troligt, det är ju samma "Nissan" annnons hos oss som på Aftonbladet. (som exempel). Vi har inte fler annonser än andra sajter. Möjligen har forumet komplexare/mer kod än en vanlig sida på Aftonbladet/DN etc.

-Thomas
 
Kalle, jag tror förklaringen snarare är att på Utsidan så är du längre och surfar mer dvs. du märker bara effekten på Utsidan.

Att annonser skulle bli tyngre/trögare bara för att dom liggerr på Utsidan är ju knappast troligt, det är ju samma "Nissan" annnons hos oss som på Aftonbladet. (som exempel). Vi har inte fler annonser än andra sajter. Möjligen har forumet komplexare/mer kod än en vanlig sida på Aftonbladet/DN etc.

-Thomas

Utsidan är inte den sida jag tillbringar mest tid på, att ta det för givet är kanske att sätta sig själv och sin sida på för höga hästar. Jag tillbringar mycket tid på andra forum, communities och andra sajter och jämför helt enkelt med dessa när jag säger att utsidan är väldigt datorkrävande av någon anledning. Som jag nämnde tidigare så har jag upplevt lite av samma problem på ett annat forum som ser ut att använda samma forummjukvara som utsidan.

Jo, jag antar att det är samma annonser här som på Aftonbladet, det var därför jag började denna tråd med att undra om det var forummjukvaran som kunde dra ner det. Men när jag nu har blockat alla annonser här på utsidan och upptäckt en väsentlig förbättring så trodde jag kanske att det helt enkelt var annonserna. Men det kanske är en kombo, jag vet inte..

Nu när jag blockat annonserna ligger jag på mellan 0-5% CPU användning och 30-40MB minnesanvändning. Innan låg jag på upp till 50%CPU användning och runt 100MB minnesanvändning för Firefox. Det är siffror jag inte nått upp till på någon annan sida. Och jag har kollat mot alla stora portaler nämnda i tråden med mycket reklam på sina sidor. Pure facts.
 
Andra webbläsare?

Är det bara Firefox som har problem med Utsidan? Det finns ju en mängd andra webbläsare, bla Safari, Opera, OmniWeb, Shira, Camino, K-meleon, Netscape. Hur fungerar Utsidan med dessa? Själv har jag inte märkt problem med Utsidan. Jag kör FF i både Mac och Windows. Kör även Camino i Mac som funkar bra.
 
Lite OT - Firefox och stora PDF-filer

När det ändå har diskuterats mycket kring Firefox och olika plugins i denna tråd, vill jag också passa på att rekommendera ännu ett plugin, nämligen PDF Download. Jag har noterat att Firefox har vissa problem med att ladda ner stora PDF-filer, och vill då gärna hänga sig. Detta problem löses genom att installera plug innet PDF Download.

/Niklas
 
Jag blir förundrad när jag läser vissa inlägg här. Var hoppades ni på att webben skulle stanna i utveckling egentligen? Vid animerade giffar och kassa html script?
 
Med firefox 3 beta 2 har jag inga problem även med avslaget adblock och noscript. Jag kör en umpc med 600 mhz proc, och 512 mb minne!
Kör visserligen ett mycket minimerat XP men jag har svårt att tro att det gör hela skillnaden.
Enda nackdelen med FF3-betan är att alla tillägg inte funkar än.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.