Forumet äter CPU-kraft

Flashapplets och animerade GIF-bilder är uppfunna av Hin Håle själv. Att som webmaster lägga in sådana annonser är i princip som att be om att de blir blockerade. Vanliga stillbilder eller textannonser typ Googles (fast de blir ju spärrade av andra anledningar) är betydligt mer uthärdliga.
 
Men det är ju bara förra modellen, efter den kom pentium, och där är vi väl fortfarande kvar;) (dock nu snabbare än FM-bandet)

hehe.. att jämföra den första pentium processorn med de nya quad core processorerna med 64-bitars arkitektur är väl som att jämföra en t-ford med toyota prius.. lite har det nog hänt..
 
Hat lite mer än en 486:a, men ska det verkligen behövas mer än så för at kolla i ett forum?

självklart behövs mycke mer än en 486'a med allt som snurrar i bakgrunden.. jag tror säkert att utsidan-redaktionen är beredda att ta bort all reklam om alla vi användare pyntar ett par hundra kronor om året, men då är det fel det med oxå.. ni måste sitta på riktiga häckar om den här sidan är ett problem, inte ens min äldsta dator har problem..
 
Tack för julklappen!

Den här tråden var definitivt den bästa julklappen för mitt webbsurfande! :) Ett stort tack. till er alla och en god fortsättning.

/Niklas
 
hehe.. att jämföra den första pentium processorn med de nya quad core processorerna med 64-bitars arkitektur är väl som att jämföra en t-ford med toyota prius.. lite har det nog hänt..

Jo lite har hänt, men det var enklare då man körde 300 baudsmodem och kunde läsa texten i samma hastighet som den kom upp på skärmen. Inga flashannonser då inte:cool:
 
Jag sitter själv på en några år gammal p4, 3.2Ghz, 1Gb RAM burk som hade klara problem med den här sidan innan jag blockade alla annonserna. Tycker inte man borde behöva så mycket mer för en sådan här sida heller...

Men allteftersom burkarna blir snabbare så kommer applikationerna kräva mer, så att tro att man någonsin kommer kunna ha en dator som inte behöver jobba för brödfödan har man inget för... På både gott och ont förstås eftersom det är det som driver utveckligen framåt men som också betyder att man alltid kommer att ha en omodern dator hemma, bara på tiden det går för leverans efter beställning så trycker de väl ut ett nytt grafikkort eller en ny processor eller byter någon busstandard på internminnet eller gud vet vad... Så känns det iaf..:(
 
Inga problem alls

Jag har inga problem med min gamla Asus w1 på 1024 MB och 2 Gig, ligger på 1-20 % och 500 MB!

Kanske skulle ni rensa era datorer från allt skit som blir efter allt surfande.

Ni kan ju prova köra gamle Bills program som ni hittar på windows live safety center, heter live search. Sedan gäller det att inte ha en massa program och annat som kör i bakgrunden vilket bara suger kraft.
Och till sista, i datavärlden blir en dator snabbt gamal.

Stiffe
 
FF har inte så stora problem med minnesläckor, därimot så sparar den väldigt mycket gammal information i RAM, så därför kommer minnesanvändningen att gå upp mycket ju mer man surfar, detta minne är det dock väldigt låg prio på och systemet släpper det direkt när nått annat vill åt det.
 
självklart behövs mycke mer än en 486'a med allt som snurrar i bakgrunden.. jag tror säkert att utsidan-redaktionen är beredda att ta bort all reklam om alla vi användare pyntar ett par hundra kronor om året
Du har rätt, det jag menade var: att det bara är text (och en och annan bild) i själva forumet.
Jag löste problemet som Jag har med en gammal burk jag använder när min gumma eller dotter sitter vid den nyare datorn. Det är en gammal P3, 1GHz och 780 Mb RAM som sunkar ihop framförallt på aftonbladet men även ibland på utsidan. Efter att jag installerade firefox och kör en addon som heter NoScript så har jag inga som helst problem.
 
Om det nu enbart skulle vara min dators fel att det går segt att surfa på annonstyngda sidor, så undrar jag i så fall varför det enbart har märkts på Utsidan.se?

Jag är på nätet ganska mycket, har p2p program, 3D-renderare och annat igång samtidigt som jag surfar runt, och ALDRIG har det varit samma problem som på Utsidan. Så att enbart skylla på gammal dator och FF är bara trams.

Men ok, om det skulle vara så, så tycker jag att man borde lägga till en "system requirements" ruta på första sidan. Datorer äldre än 6 månader som samtidigt använder Firefox, har något annat program öppet samtidigt, besöker Utsidan.se på egen risk. Hög CPU-användning är att förvänta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.