Naturligt Friluftsliv

Ett litet förslag:
Varför inte ändra på avdelningen till Överlevnad till Naturligt friluftsliv. Då passar även alla härliga kåtadiskussioner in i rubriken och det som har med överlevnad att göra passar bättre under Säkerhet. Det mesta som skrivs i Överlevnad handlar om primitiva tekniker och liknande och mindre om överlevnad.
När man läser inläggen här så verkar det vara en hel del människor som sover i enkla bivacker och lufsar fram över skog och fjäll iklädda naturmaterial som vadmal och där elden och arran har en central punkt i det naturliga friluftslivet.

SOm sagt är det bara ett litet förslag, vore kul att höra vad andra tycker...
 
Värst vad allt skall etiketteras.....
Gå ut är naturligt från början. Eld är helt naturligt och överleva sysslar de flesta med hela tiden.....
//J
 
Naturligt ? De som klär sig i vadmal och sover under granar och tygpresseningar vid öppen eld om de får upp en äro naturliga. Vad är då alla som klär sig i sympatexderamizaxeventgoretexfunktionsandningmaterial, kokar soppa på gas och sover i syntetält?
 
Naturligt ? De som klär sig i vadmal och sover under granar och tygpresseningar vid öppen eld om de får upp en äro naturliga. Vad är då alla som klär sig i sympatexderamizaxeventgoretexfunktionsandningmaterial, kokar soppa på gas och sover i syntetält?

Aliens, Stockholmare, Kapitalister?

Som sagt det hela vara bra en tanke/förslag. Personligen aner jag att det är stor skillnad på Naturligt Friluftsliv och Överlevnad.
 
En trevlig tanke, som möts av för mig obegriplig antipati.

Inte särskilt svårt att förstå hur du menar sajberjohan. Men eftersom människor älskar att överproblematisera ordet "naturligt", kanske rubriken ""Enkelt friluftsliv", med summerande delförklaring i stil med ”"friluftsliv med elden i centrum och klassiska grundkunskaper”"passar bättre (eller om någon har en bättre delförklaring?). Då får vi in även saker som tillverkning av sked, tillverkning och användning av bågdrill, hur slå knuten runt en trefot, varianter på enkla bivacker, kåtors användning osv. Det finns ingen bra samlingsrubrik för det på forumet idag. ”Överleva” leder fel. Och för den som inte vill förstå, eller som inte vill/kan associera och vill definiera ”Enkelt friluftsliv”, finns alltid boken med samma namn att hänvisa till.

Raskesven
 
En trevlig tanke, som möts av för mig obegriplig antipati.

Inte särskilt svårt att förstå hur du menar sajberjohan. Men eftersom människor älskar att överproblematisera ordet "naturligt", kanske rubriken ""Enkelt friluftsliv", med summerande delförklaring i stil med ”"friluftsliv med elden i centrum och klassiska grundkunskaper”"passar bättre (eller om någon har en bättre delförklaring?). Då får vi in även saker som tillverkning av sked, tillverkning och användning av bågdrill, hur slå knuten runt en trefot, varianter på enkla bivacker, kåtors användning osv. Det finns ingen bra samlingsrubrik för det på forumet idag. ”Överleva” leder fel. Och för den som inte vill förstå, eller som inte vill/kan associera och vill definiera ”Enkelt friluftsliv”, finns alltid boken med samma namn att hänvisa till.

Raskesven

Du sa och förklarade det bättre än vad jag gjorde, helt klockrent Rasken =)
 
Sylt

Förlåt min ignorans, men naturligt friluftsliv, är inte det sånt som tyskar med fördel ägnar sig åt på öar såsom Sylt?
 
En trevlig tanke, som möts av för mig obegriplig antipati.

Inte särskilt svårt att förstå hur du menar sajberjohan. Men eftersom människor älskar att överproblematisera ordet "naturligt", kanske rubriken ""Enkelt friluftsliv", med summerande delförklaring i stil med ”"friluftsliv med elden i centrum och klassiska grundkunskaper”"passar bättre (eller om någon har en bättre delförklaring?). Då får vi in även saker som tillverkning av sked, tillverkning och användning av bågdrill, hur slå knuten runt en trefot, varianter på enkla bivacker, kåtors användning osv. Det finns ingen bra samlingsrubrik för det på forumet idag. ”Överleva” leder fel. Och för den som inte vill förstå, eller som inte vill/kan associera och vill definiera ”Enkelt friluftsliv”, finns alltid boken med samma namn att hänvisa till.

Raskesven

NATURLIGTVIS

NATURNÄRA

NATURNÄRMARE

NATURLIGTLIV

NATURLIV

NATURBAS

NATURTUR
 
Naturligt friluftsliv = frivillig aktivitet
Överlevnad = ofrivillig aktivitet
???

Nja fullt så svar/vitt är det väl inte men Enkelt friluftsliv som Rasken skrev är väl vad min namne letar efter.
Boken kan verkligen rekommenderas och dess efterföljare.
Överlever ser jag alla på Utsidan är duktiga att göra....helt frivilligt.
//J
 
Alla aktiviteter som inte innefattar överlevnad är väl per definition livsfarliga??

Jag tycker en diskussionssektion som enkelt friluftsliv är en grymt bra idé, en skön frizon från lättviktsfanatism och att alla ska ha svenska fjällen som måttstock. Man måste ju trots allt inte ha hillberg och gore-tex bara för att man ska sova ute. Det finns som raskesven sa, inget vettigt ställe på utsidan just nu där man kan diskutera kring såna här saker.

Däremot kan man ju ifrågasätta varför långfärdsskridsko har tre sektioner (plus en fjärde i skridsko kompis där ingen har skrivit på över 4 månader), varför klättring har 5 (+1), vidare skulle man kunna slå ihop jakt o fiske, samt hundsport och hästsport (till på tur med djur eller nåt), telemark och skidalpinism är ju typ identiska förutom bindningarna. Det finns mycket att göra på utsidan, nuvarande form är verkligen inte optimal, det drar för mycket åt alla möjliga håll.
 
Naturligt ? De som klär sig i vadmal och sover under granar och tygpresseningar vid öppen eld om de får upp en äro naturliga. Vad är då alla som klär sig i sympatexderamizaxeventgoretexfunktionsandningmaterial, kokar soppa på gas och sover i syntetält?

Tält ska göras av hudar från djur som man dödat själv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.