Storlek på bilder?

När jag la upp mina bilder läste jag följande text:
'Bilden förminskas automatiskt vid uppladdning, men för bästa bildkvalitet kan du före uppladdning själv krympa den till max 675 x 600 pixlar'
Ok tänkte jag, jag krympte ned mina bilder... Men nu ser jag andras bilder där det finns ett val för förstoring, och vips får man fram bilder på 1024x768... Så där blåst kan man bli! Kanske dags att ändra texten eftersom det inte tycks stämma längre? Och hur stor bild får man lägga upp nu då?
 

clindh

Forumvärd
Jo det behöver väl förtydligas.

Det skapas alltså tre versioner av en bild - tumnagel, mellan (675x600) och stor (1024x1024). Det är mellanvarianten man ser när man bläddrar på sidorna, och också den version de flesta kollar på.

Väljer du att göra dem 1024x1024 skapas den där mellanversionen automatiskt, med då inte alltid med lika bra resultat som om man krympt dem själv (då har man ju möjlighet att justera JPEG-komprimeringsgrad och sånt, som påverkar bildkvaliteten). Olika fotografer är olika kinkiga med det där, testa och bedöm själv.

Laddar man upp något större än 1024x1024 dras den även automatiskt ned till 1024x1024 på samma sätt.

Så som svar på frågan; vill du ha bästa kvalitet på förstorad bild - ladda då upp max 1024x1024 stora. Vill du ha bäst kvalitet på mellanformatet, ladda då upp max 675x600 (den kan då inte förstoras)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.