• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag saknar riktiga namn

Är jag den ende som tycker att det är tråkigt att man inte behöver visa sitt riktiga namn längre?

Jag uppskattade de riktiga namnen av tre skäl.
1. Dels att det var enklare att göra någon typ av enkel källkritik när man känner igen ett namn från riktiga världen. Jag läser tex. inlägg av "Per Calleberg" nogrannare än om han bara hade använt signaturen "pecall".

2. För mig blir diskussionen mer på riktigt, mer trovärdig, mer vuxen, om man är "tvungen" att använda sitt riktiga namn. Själklart har det funnits fejkade och inkorrekta namn tidigare, men de var nog rätt få.

3. För mig är det svårare att komma ihåg om "Fjälltopp" är pålitlig, än att komma ihåg "Per Brune". Å andra sidan är det praktiskt om en "Erik Johansson" väljer ett unikt, roligt och passande användarnamn som kompletterar det riktiga namnet. (Sten i glashus!)


Skulle vi kunna återinföra visning av riktiga namn i forumet? Finns det några argument emot?
 
Jag förstår inte i vilket avseende det blivit skillnad?
Namnet står ju efter nicknamet, precis som förut eller?
Inte heller tidigare var det väl så att ALLA hade angivit sitt rätta namn?
 
Aha, nu såg jag en möjlig skillnad. Om man inte är inloggad så ser man bara nickname...

Alltså, logga in om du vill se det riktiga namnet.
 

talthoff

Forumvärd
Nej, det har inte alltid varit såhär.

I våras rättade Christer en bugg som gjorde att namnet inte visades i forumet om man hade valt "dölj namn".
Det som dessutom är nytt är att namnet aldrig visas om man är oinloggad.

-Thomas
 

clindh

Forumvärd
Som Thomas sa; den stora ändringen är väl att oinloggade aldrig ser det riktiga namnet; det är för att man skall kunna "våga" visa sitt rätta namn för andra medlemmar men slippa få det indexerat av Google. (En del blir ju rejält nojiga när de märker att man kan skriva in sitt namn på Google och få upp allt man skrivit under åren)

Sedan kan man i sin profil stänga av att visa för/efternamn helt - det är iofs inget nytt, men numera slår det igenom bättre överallt - inkl forumet. Det där funkade lite risigt i förra versionen.

Så iom att "utomstående" inte lika lätt kan koppla ens användarnamn till rätta namn trodde jag fler skulle vilja/våga köra med sitt rätta namn - hållet helt med i att det är klart trevligare än en anonym fasad, men det kanske inte blir så ändå? De som kör anonymt kan ju få svara på varför man väljer att göra det?

(På Fotosidan kör vi dock en strikt policy att man måste göra och visa det, man måste stå för de bilder man publicerar)
 
Thomas och Christer förstod att jag tänkte på möjligheten att i sin profil stänga av att visa för/efternamn. (Exempel: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45380)

Om jag hade bestämt så skulle rutan "Visa ej för andra" tas bort. Bara de som redan kryssat i den skulle få ha kvar den tills de "av-kryssar" den. Känns onödigt att "outa" blyga medlemmar genom att ta bort funktionen retroaktivt.
 
Är jag den ende som tycker att det är tråkigt att man inte behöver visa sitt riktiga namn längre?
358 av 410 träffar på mitt namn kommer från utsidan och därför har jag tagit bort namnet och bara skrivit initialerna. Den som vill veta mer kan klicka på länken till min webbplats, där finns inte heller mitt namn med annat än efternamnet i domänen och domännamnet som logga. Den som vill träffa mig kan skicka e-post eller meddelande. Nojig? Inte det minsta men jag gillar kampen med spindlarna.

Det är ju lätt att skriva namn överallt om man heter Lasse Nilsson, om du nu är Lasse Nilsson?
Lasse Nisson 258 000 träffar i google. Vem av dessa är du?
"Lasse Nilsson" site:utsidan.se 164 träffar. Bättre att söka där än i forumet kanske?

Däremot är det tråkigt att inte ha ett ansikte till nicket eller namnet ;-)
 
De som kör anonymt kan ju få svara på varför man väljer att göra det?

Jag har ett ovanligt, i Sverige unikt namn och kan inte som Lasse Nilsson gömma mig mängden. Nu kan man inte söka på Google längre men utsidaninlägg har tidgare hjälpt folk att spåra mig. Jag vet ju inte vilka alla medlemmar här är och har kanske ingen lust att bli kontaktad av någon gammal bekant. Dessutom håller jag med Patric om att inläggen får stå till grund för min trovärdighet. Jag har dock vid något tillfälle delat med mig av mitt riktiga namn när en meddebattör gnällde om anonymitet...
 

talthoff

Forumvärd
Runga, det är ju precis det vi fixat. Google får aldrig se någons för- och efternamn.
Dvs. oavsett om du har visa eller dölj i din profil.

Sök igen på Google så ser du skillnaden, just Lasse har ju valt att ha login som han heter ...då spricker det ju.

-Thomas
 

clindh

Forumvärd
R: iom ändringen vi gjort så kan du nu alltså visa med komplett namn för medlemmar på Utsidan (som ju mha domän mm lätt klurar ut namn ändå), utan att för den delen bli fortsatt indexerad av Google.

Även medlemsprofilsidan visar betydligt mindre information för ej inloggade, så slipper Google indexera tex ICQ-nummer och sådant.

I gamla foruminlägg (före "flytten") finns folks namn med, pga citat-funktionen som "bränner in" namnet i inlägget; namnändring slår inte igenom på dessa. Jag har funderat på att dra igenom och försöka rensa det där med kod, det är dock en del pill att få till rätt.
 

clindh

Forumvärd
Om jag hade bestämt så skulle rutan "Visa ej för andra" tas bort. Bara de som redan kryssat i den skulle få ha kvar den tills de "av-kryssar" den. Känns onödigt att "outa" blyga medlemmar genom att ta bort funktionen retroaktivt.
Det skulle ju bara medför att de som vill dölja sig, som RJ och Patric, kör med "fejkade" för- och efternamn - dvs som tidigare. Dvs som tidigare på Utsidan.

Nu finns iallafall möjligheten att vara anonym på sajten, men låta oss på redaktionen veta rätt namn - vilket är trevligt i kommunikation i medlemsärenden och nödvändigt för att man skall kunna bli betalande medlem och få hem sitt medlemskort, och även köpa saker/medlemskap på faktura.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.