Ljudlösa annonser, tack!

Nja "fel typ" av annonser gör antagligen mycket mer än vad som direkt syns i inkomstkolumnen....
Det är dubiöst att hålla bil och speciellt ifrågasatta biltyps annonser på förstasidan på Utsidan, det anser jag. Med terränkörningslagen som vi har finns det inget allmänt behov av den här typen av fordon över huvud taget. Men det är klart att pubertala typer kan alltid komma med sina argument.
Själv har jag i tjänsten varit nödd att använda 3 l/mil slukande tunga Jeepar av varierande märken och okomfort. Inget häftigt med det, men bullrande, tungt och nödvändigt då det var vida mer väg på kartan än i terrängen....
Det är inte bara en utan flera som närapå fått krupp av onödigt ljud i datorer och från annonser. Volymkontrollen råder man själv över.
Men fel val syns, förr eller senare.
//J
 

talthoff

Forumvärd
Jag har bara kikat på DN och har inte läst någon årsrapport. Där står att ni har 3+1+1 anställda med dig som anställd i alla de tre bolagen antar jag.

Det är farligt att använda siffror som man inte vet hur dom skall tolkas/läsas.

Antalet anställda som anges i en årsredovsning (som ligger till grund för DN/UC uppgifterna) är årsanställda/årsarbetare. Idag är det 6 personer anställda i koncernen.
Hade det nu varit så att jag eller Christer varit anställda i alla 4 bolagen hade summan ändå bara blivit 2 inte 8, enligt min bedömning.

Om det nu är Utsidans ekonomi som man är nyfiken på bör man titta på Sitewell som fristående företag, Mainloop gör betydligt mer än att driva Utsidan.

-Thomas
 
Utan annonser så dör Utsidan, snabbt och effektivt. Precis som 99% av alla tidningar och tv-kanaler (förrutom SVT's).

Indeed. Därför kunde det vara idé att ha annonser som inte invaderar med en massa animationer och oväsen. På så sätt kanske folk inte retar sig så mycket på annonserna att de gör sig omaket att blockera dem? Själv blockerar jag mestadels bara scripts - "vanlig" reklam ids jag inte anstränga mig för.
 
Har också irriterat mig rejält på jeep-annonsen. Placeringen gör att markören alltid far över annonsen resulterande i ett riktigt oväsen. Första gången höll jag på att hoppa halvvägs till månen av rädsla!
Sen är ljudet så högt att det blir rent obehagligt att höra på det. Brukar lyssna på musik när jag surfar o det sista jag vill då är att bli halvt hörselskadad på grund av en machete vars volym är alldeles för högt uppdragen!

Nej, ha ljudlösa annonser eller sänk volymen på dem!
 
Till Thomas: Jag är överhuvudtaget inte intresserad av er ekonomi, den skiter jag högaktningsfullt i. Att DN/UC endast tar upp antalet årsarbetare visar ju trots allt hur mycket man betalar ut i lön. Och nu när diskussionen ändå spårat ur så är väl ni anställda i bolagen, så inte blir det fler anställda bara för att ni är anställda i flera bolag...

Till seob: Visst, om man måste ha bil i tjänsten är det inte mycket att göra åt, men att ha en policy och köra på en annan och dessutom ha en störande annons med ljud är något jag vänder mig mot. Sen om andra har annan uppfattning, det är tyvärr inget jag kan göra åt. Du verkar ju hålla med om mitt resonemang, likaså flera andra.

Till Staffan: Haha, inte fasen blir det poker iaf, det är ju extravikt ;)

// Jocke
 
Indeed. Därför kunde det vara idé att ha annonser som inte invaderar med en massa animationer och oväsen. På så sätt kanske folk inte retar sig så mycket på annonserna att de gör sig omaket att blockera dem? Själv blockerar jag mestadels bara scripts - "vanlig" reklam ids jag inte anstränga mig för.

Jag instämmer fullständigt i det här. Använder själv adblocker emellanåt. och det är framförallt två typer av annonser som åker dit - såna som låter och såna som lägger sig 'ovanför' sidans innehåll så att man måste klicka bort den för att läsa det man vill se. Resultatet av just den här Jeep-reklamen är att den finns kvar synlig i min laptop där jag i stort sett alltid har ljudet avslaget ändå, men den är blockerad i min stationära burk som är kopplad till stereon (mycket oväsen blev det...). Andra annonser ids jag inte bry mig om och jag vill ju också gärna att mina favoritsajter har råd att fortsätta så en viss reklamnivå finner jag acceptabel.

/Pär
 
Vad är bra reklam?

Hur resonerar reklammakare eller vad dom nu har för titel, dom som utformar reklamen?

Jag brukar av gammal vana ha ljudet avstängt på min dator för att jag vill slippa Windows plingandet (detta ljud kanske går att stänga av på annat sätt).

Jag hade ett tag min e-post på Spray och där var det en gång en annons som åkte runt på bildskärmen. Så var man än klickade när man skulle logga in så täcktes hela bildskärmen av denna annons. Annonsen var från ett företag vars produkter jag köpte ibland, men efter denna annons så bestämde jag mig för en livslång köpbojkott av produkter från detta företag.

Så för mig fick denna annons motsatt verkan mot vad man nog tänkt.

För övrigt så läser jag nästan all reklam som trillar ner i brevlådan hemma, klickar på och läser annonser här på Utsidan då det är annonser från företag som säljer något som jag tror ingår i mitt konsumtionsmönster, och så prenumererar jag på nyhetsbrev från ett flertal företag i friluftsbranschen och från researrangörer.

Att några reagerat på ljudet har jag läst om detta inlägg. Men, hur reagerar Ni övriga på störande reklam, utan att ta ställning om det är en annons för en bil av något slag?

Per Brune
 
Att några reagerat på ljudet har jag läst om detta inlägg. Men, hur reagerar Ni övriga på störande reklam, utan att ta ställning om det är en annons för en bil av något slag?
Allt som blinkar eller ser "störigt" ut sorterar jag efter flera års internettande bort helt automatiskt. Hjärnan noterar dem inte. Det är bland annat därför en del media, exempelvis Expressen, publicerar reklam som ser ut som "riktiga" artiklar.
Ljud kan man dock inte sortera bort lika enkelt, jag har som regel Flash avstängt när jag 'surfar', alternativt har jag inte ljudet påkopplat. Flash segar dessutom ner datorn, mindre min nya men på min gamla Pentium III var det klart märkbart - oförlåtligt.

När jag är hos mina föräldrar och surfar på långsamt 'bredband' blockerar jag så mycket reklam som möjligt - vill inte ägna hälften av bandbredden åt att ta hem reklam, faktiskt.

Stör mig RIKTIGT mycket på högljudd reklam som plötsligt dånar ur högtalarna! Man kanske lyssnar på lite soft musik i lurar, och sen blir man nästan halvdöv när det skrapar till med reklamljud. :(
 
Har sedan länge slängt datorns högtalare och ersatt dem med stereolurar vilka jag typ endast bär på huvudet när jag lyssnar på musik. Då bortfaller problemet med annonsljud.
 
Bilen eller kniven?

Jag vet inte vad andra tycker, men för min del (ja, jag är ofta inne på sidan med ett barn i knäet,jo) är kniven som finns i Jeepannonsen värre än själva bilen. Den hugger visserligen bort från läsaren, men den är inte trevlig! Utsidan har hittills kännts som en "barnsäker" nätsida, men den där annonsen gillar vi inte här hemma. Anna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.