Blogg - Hur då?

De av er som finns här regelbundet vet att jag tycker om att skriva om mina vandringar. Den typen av texter som jag lagt ut kräver ju en del arbete. Ibland skulle det vara bra att skriva lite "slarvigare" - lite mer kortfattat - och då föreställer jag mig att en blogg skulle vara ett bra alternativ. Finns det någon här som har tid och lust att berätta för mig hur jag ska göra? Jag fattar inte vad jag ska skriva på de olika ställena och just nu har jag inga ungdomar i närheten som kan ledsaga mig.

HåkanF
 
Du pratar om blogg på Utsidan alltså? Man måste vara silver-medlem för det verkar det som.

Men jag tycker bloggen verkar vara bättre än att skicka in artiklar till Utsidan för deras kvarnar verkar mala långsamt och vips har det gått ett halvår sedan man skrev artikeln innan den publicerats.

Annars så kan jag inte hjälpa dig för jag är ju bara en simpel vanlig medlem. (Jag bumpade i alla fall din tråd lite)
 

clindh

Forumvärd
Ja, blogg är ett bra alternativ till att skriva artiklar - då styr man själv över både när texten publiceras och innehållet. (Ibland mal vi förvisso lite långsamt, men vi väntar också med att lägga ut artiklar så det blir lite mer jämt med nyheter på förstasidan). Blogg passar utmärkt till allt "smått" man vill dela med sig av; tankar, dagbok/reserapporter, sajttips mm

Bloggen är egentligen rätt okomplicerad; varje inlägg har en rubrik och en löptext. Skriv din text och tryck på "Spara och Publicera". Vill du spara men inte lägga ut texten än så tryck "Spara som utkast".

Det pyssligaste är väl textredigeraren som har en uppsjö knappar etc - men strunta i den så länge, skriv in text rakt av. De knappar du kan vilja använda först är Lägga in länk (markera lite text och klicka på knappen med en kedjelänk på) och "Lägg in bild" (knappen med ett träd på)

Välj gärna en aktivitetskategori om ditt inlägg handla specifikt om en eller flera aktiviteter; med tiden skall vi fixa länkar odyl så man tex kan se de senaste inläggen i bloggar som handlar om klättring.

Etiketter kan du strunta i fn; det är ett system för att märka upp blogginlägg mm med egna kategorier. Detta kommer vi göra mer med framöver, tex så du kan märka upp inlägg, bilder mm med tex "Min Sarek-vandring 2005" - så kan andra hitta dessa enkelt sedan.

Fråga gärna om det är mer som är oklart.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...