Dagens aktivitet?

Det är mest ...

Det är mest gåpendling numer, en mil fem da'r i veckan, dock luftade jag cykeln igår 35 km och idag 56 km och det blir nog en femmilarunda imorgon också.

Ikväll har vi spelat brännboll föräldrar mot barn, jag varvade en gång, det var väl ända gången nästan som jag träffade bollen.
 
Racer på södertörn

Lite gråmulet väder men runt 20 grader varmt... så det var bra läge för en racertur idag. Lyckades inte få med mig något sällskap så det blev till att streta i vinden som kändes som om den låg mot mig hela vägen ;-)... bra träning, har någon sagt... träligt skulle jag säga...

Nåja, fick några mil i benen efter rundan som gick ungefär så här....Huddinge-Lida- mot Rosenhill- Lundby-Tungelsta-Västerhaninge-Jordbro-HaningeC-Länna-Lissma- och tillbaka till Huddinge. Gpskarta: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5510933

66,78km enl gps:en och 67,05 enl cykeldatorn, brukar inte skilja så mycket...

2 timmar och 21 minuter med en snitthastighet på 28,4km/h... ok, eftersom Haninge C drar ner farten lite samt att Länna-Huddinge (16km) var motvind hela vägen, surt att avsluta med motvind.

Såg väldigt många cyklister på vägarna, både stora klungor, mindre grupper och ensamma cyklister... en del mtb folk sågs också... Nästan inga motorcyklar ute idag, skönt, de var nog rädda för att det skulle komma regn och bli halt... säkert jobbigt med väta om man skall gena i varenda kurva, köra om vid alla möten och gärna en halvmeter från alla cyklister man ser... och samtidigt bibehålla snitthastigheten på 150km/h.

Mötte en kille med rejäl packning som nog var ute och testade inför sommarens vandring... man blev ju liiiite sugen då. Måste ta och slutföra min Nynäs-Huddingevandring snart...

Avslutade dagen med en promenad vid Drottningholms slott och fika vid Brostugan.

Thomas.
 
fredag: paddling ut till Valö.
lördag: läsning, sömn och promenader - såsmåningom förträffligt sällskap.
idag/söndag: skön paddling hem, och snart en liten löprunda.


Undertecknad konstaterar just nu: "Yes fina fisken!" :)


http://sv.wikipedia.org/wiki/Christer_Fuglesang
Oefelein: "Is this fina fisken, Christer?"
Christer: "Yes fina fisken".
Oefelein: "Det är jättejättebra".
Christer: "Ja jättebra".
 
Dagens aktivitet blev trädgårdarbete och sedan dubbla träningspass på kvällen. Vill inte tänka på hur kroppen kommer kännas imorgon.
Är nu igång och syr på min ryggsäck, alltså den riktiga och inte prototypen som jag hållit på med ett tag. Nu är axelremmarna och höftbältet klara så snart kan jag ta mig an själva säcken och sedan kanske det kan bli en bild som jag kan visa här. Jag återkommer alltså.

/B
 
söndag: jepp, löprundan blev bra.
måndag: cykling tor jobbet, plus simning (rent flyt med voltvändningarna)
igår/tisdag: cykling tor jobbet, plus första vändan med motionskajaken (plus ofrivillig simtur) :)
idag: cykling tor jobbet, plus gymvända på senare del av eftermiddagen...
 
...eller snarare nattens aktiviteter

Skogslängtan blev för stor och det nyinköpta tältet alldeles för lockande.
Sagt och gjort, trots den sena timmen proppades vulcanen full med sovsäck, tält och ved (90-liter för en övernattning är kanske inte UL...). Yxa & spade bands fast på utsidan, en falukorvssnärt inhandlades på Shell och iväg gick färden.
Efter att ha plumsat i känghögsnö de första tiotal metrarna från vägen gick vår hjälte så plötsligt igenom ända upp till breset, snön var en gnutta blöt med antydan till skare ovanpå och nästa parti med barmark var åtminstone 200 meter bort. Efter att tyst ha förbannat sin dumhet att INTE ta med sig snöskorna återvände han till bilen. Dags för Plan B.
Med Plan B gick det som med Plan A.
-Förbinskat!, utbrast vår hjälte samtidigt som en antydan till svårmod kom över honom.
Svårmodet fäktades dock snabbt bort med tanken på en midnattsslurk kaffe vid öppen eld.
Men var?
Bakvalen i Skeut? (en bakval är ett vindskydd ifall ni nu undrar och Skeut ligger vid Uddjaurs strand nån km utanför Arjeplog)
I brist på annat fick det duga.
Det som förtar en del av stämningen i Skeut är att det står ett gatlyse där. Som bekant är det dock så att nöden har ingen lag och nu skulle det eldas, kokas kaffe och grillas korv, gatlyse eller ej!
Och se det gjordes det. Stämningen höjdes markant av fåglarnas kacklande ute i vaken på Uddjaur. Minst två arter identifierade dock kan de ej bestämmas pga bristande kompetens men den ena uppsättningen bör ha tillhört svanhopen som ligger där ute.
Nattvilan förlas till bakvalen och snett före ett var det natti-natti, runt halv fyra förstärktes sovsäcken med ett sovsäckslakan och vid ganska exakt 05.00 frös hjälten så pass att han tog av sig hjälteglorian, packade ihop sitt pick och sitt pack och helt enkelt for hem och sov nån timme till.

(inser att aktivitetsnivån inte blev den planerade och det här kanske borde ha legat under "Dagens passivitet?" i stället men det bjuder jag på...)

Trevlig Valborg!
 
Skogslängtan blev för stor och det nyinköpta tältet alldeles för lockande.
Sagt och gjort, trots den sena timmen proppades vulcanen full med sovsäck, tält och ved (90-liter för en övernattning är kanske inte UL...). Yxa & spade bands fast på utsidan, en falukorvssnärt inhandlades på Shell och iväg gick färden.
Efter att ha plumsat i känghögsnö de första tiotal metrarna från vägen gick vår hjälte så plötsligt igenom ända upp till breset, snön var en gnutta blöt med antydan till skare ovanpå och nästa parti med barmark var åtminstone 200 meter bort. Efter att tyst ha förbannat sin dumhet att INTE ta med sig snöskorna återvände han till bilen. Dags för Plan B.
Med Plan B gick det som med Plan A.
-Förbinskat!, utbrast vår hjälte samtidigt som en antydan till svårmod kom över honom.
Svårmodet fäktades dock snabbt bort med tanken på en midnattsslurk kaffe vid öppen eld.
Men var?
Bakvalen i Skeut? (en bakval är ett vindskydd ifall ni nu undrar och Skeut ligger vid Uddjaurs strand nån km utanför Arjeplog)
I brist på annat fick det duga.
Det som förtar en del av stämningen i Skeut är att det står ett gatlyse där. Som bekant är det dock så att nöden har ingen lag och nu skulle det eldas, kokas kaffe och grillas korv, gatlyse eller ej!
Och se det gjordes det. Stämningen höjdes markant av fåglarnas kacklande ute i vaken på Uddjaur. Minst två arter identifierade dock kan de ej bestämmas pga bristande kompetens men den ena uppsättningen bör ha tillhört svanhopen som ligger där ute.
Nattvilan förlas till bakvalen och snett före ett var det natti-natti, runt halv fyra förstärktes sovsäcken med ett sovsäckslakan och vid ganska exakt 05.00 frös hjälten så pass att han tog av sig hjälteglorian, packade ihop sitt pick och sitt pack och helt enkelt for hem och sov nån timme till.

(inser att aktivitetsnivån inte blev den planerade och det här kanske borde ha legat under "Dagens passivitet?" i stället men det bjuder jag på...)

Trevlig Valborg!

Friskt vågat hälften vunnet... skulle man kunna säga... kul story... nu kurrar min vandringtarm nåt så in i h***te...

Platsar solklart som "Dagens Aktivitet"... min hemmakväll med champions league platsar däremot på "Dagens Passivitet" ;) ... men jag vann 354:- på matchen så lite nöjd är man ju ändå.

Thomas
 
Cykling...

Blir att cykla ner till Kaspiska Havet igen och leta upp en ny tältplats. Sedan är det bara att vänta tills kustbevakning (eller polisen, millitären, gränspolisen) kommer och frågar efter passet och därefter kan man sova lungt tills fiskarna ska komma och kolla sina nät och hittar mig...

Kanske är det bättre att inte cykla till havet...

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Fint vår väder

Gåpendlade en mil och cyklade 3,7 mil. Underbart ljum sydlig vind, då kan även motvind föredragas.

Och motvind tillhör de saker som min gamle plantsättningsförman skulle ha sorterat in under: "De ä bra träning sörru pojk."
 
Racertur, promenad och housespotting!

Hade egentligen tänkt vila lite från racern idag, eller köra en kortare runda på kvällen... men strax innan nio i förmiddags så messade Rickard att det vankades racertur... och jag är dålig på att avstå ett träningspass, trots att vätan efter nattens regn låg kvar och det såg ut som om det skulle komma mera... Lite jobb på förmiddagen och sen i väg vid elva, och nu hade molnen skingrats och solen sken! Perfekt...

Blev en lagom runda ungefär som söndagens tur fast lite kortare... mer vind idag, både mot och med... och då är det skönt att vara två, så man kan turas om att möta vinden.

62,19km i 30,1km/h i snitt är ett helt ok facit... och inga ömmande knän. :)

Sen åkte jag och Malin till Lida för en rask promenad i spåren där, en timme blev det, och avslutade med en fika nere vid sjön. Mötte två älgar som snabbt försvann in i skogen efter att först ha stirrat på oss en stund.

Avslutade dagen med att åka ut och kolla på lite hus, det sitter ju "Till Salu" skyltar precis överallt så här års...

Thomas
 
Senast ändrad:
Träning som småbarnsmamma

Tog med mina små barn ut på löpträning i regnet. Uppvärmning där jag samtidigt skjuter på minstingen som cyklar med stödhjul. Framme vid lämplig backe där barnen kan leka en stund och jag köra backträning varvat med kullekar. Hem till en sjuk man med blöta men glada och nöjda ungar och mamma. Några styrkeövningar i vardagsrummet. Lillen som bra extravikt vid benböj eller som "Skivstång" vid bröstträning.

I onsdags tog jag racern hem från jobbet. (27 km). Träningen gjord (det tar ju bara dryga halvtimmen extra istället för bilen) och kvällen kan ägnas åt annat.

Cykelkärra är ett annat tips. Springa med barnvagn ytterligare ett. Det går att träna mycket när barnen är små utan att stjäla alltför mycket från familjetiden. Dessutom får ju barnen frisk luft och mycket "prattid" med föräldern.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...