Utsidans lyft?

är det inte dags att utsidan tar tag i sin hemsida snart?

Jag vet att vissa få tycker att forumet är bra och att det finns andra trådar med angående det här. men jag tycker att det är märkligt hur lite respons alla får.

vissa tycker att dom aldrig har sett en bättre sida för forum, själv har jag aldrig sett en sämre sida för trådar. Utsidan behöver inte likna lunarstorm eller någon slags chatt sida, men tydligen är det folk som inte fattar det när man ändå jämnför med en sida som har fått snurr på det hela.

Till och börja med så är hela sidan ganska oinspererande och man får lite känsla för vad sidan är intresserad av egentligen. tilloch med formatet på hela sidan är fel. Texterna är i fel stil och chatten får bara sidan att se död ut. om man går in på chatten 100 ggr så träffar man inte någon där mer än max en gång. så den kan man ju lika gärna ta bort. Stilen på texten är förliten på rubrikerna, och allt är mest smått och ointressant.

Det är mycket reklam men lite bilder när man kommer in på sidan som får en att känna sig inspererad.

Menyn är i en blålila färg som är allmänt tråkig och får det första intrycket av sidan att verka dåligt.

Det finns naturligt vis saker som är intressanta, roliga och bra med utsidan. Men det gäller bara att alla som besöker sidan upptäcker, vilket jag endast tror 5% av alla gör. Själv besöker jag inte sidan mer än en gång på kanske 2 månader. Det finns andra sidor som jag besöker mycket oftare, exempelvis backpacking.se, som har en liknande inriktning.

Hoppas att ni läste och inte tycker att ideerna var dåliga :p mvh/ WO
 
Nu tycker jag allt att du är lite väl hård mot utsidan.se som jag tycker är en bra sida. Forumet har gett mig många goda skratt framkallade av personer som postar bra och intressanta inlägg. Har själv hittat myvket bra information i forumet. Det är förvisso sant att trådarna ibland spårar ut lite men det händer faktiskt inte så farligt ofta och det är därmed bara roligt att ibland få läsa en urspårad tråd.

Lite bilder på utsidan var däremot ingen dålig idé. De personliga fotoalbumen finns ju, lite mer officiella bilder som man möts av direkt då man besöker utsidan skulle faktiskt vara trevligt.

I stort tycker jag att utsidan är en bra sida där man kan hitta mycket intressant information och glädjas åt intressant läsning.

/Mikael
 

clindh

Forumvärd
Tck för synpunkter. Det är helt rätt att Utsidan stått rätt stil sedan år 2000, och de hårda åren som föjde efter IT-bubblan. Men vi har en plan....

Här finns en lång tråd med idéer etc om hur vi kan göra det bättre. Och en ny sajt kommer, som det ser ut nu skall vi kunna rulla igång den före/under sommaren.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37718

Bilder får en mer framskjuten roll, en modern karta där allt material på sajten kan positioneras likaså. Och chatten försvinner...

Den nya designen är inte spikad, så synpunkter på ny sådan är värdefulla. Men jag behöver lite mer konkreta synpunkter (och gärna förslag) än "texterna är i fel stil" - vad är då "rätt stil" i din mening?

Förstasidan är alltid en svår kompromiss; man vill både att en ny besökare skall inspireras och en återkommande skall kunna hitta nytt material som kommit in.
 
jag menar att stilen på texten ska vara mer "flashig" och lite större. just nu så är allt sålitet och eftersom att det dessutom många saker att välja mellan så tycker jag att det är svårare att hitta. Men det är främst bilder och chatten som kan utvecklas.
 
dessutom kommer det några fler tävlngar? att folk tävlar och att man känner att sajten och folk på sajten är aktiva innebär att man känner att sajten inte är lika "död"...vore kul med något sånt.
 
Singulariteten; sa:
jag menar att stilen på texten ska vara mer "flashig" och lite större. just nu så är allt sålitet och eftersom att det dessutom många saker att välja mellan så tycker jag att det är svårare att hitta. Men det är främst bilder och chatten som kan utvecklas.

"Flashig"? Nej aldrig i livet!
Håll er till lättlästa typsnitt i forumet. I redaktionell text kan man förstås jobba med mer iögonfallande typsnitt, men ett typiskt foruminlägg är bara löpande text. (Eftersom de flesta forumskribenter inte har tid/lust/möjlighet att sitta och formatera texten)

Däremot skulle typsnittet kunna vara större. Jag har själv bra syn, men jag måste ändå anstränga mig lite för att läsa texten på utsidan.

Chat känns överflödigt. Det finns redan så många chatklienter för de som är intressedade.

Bilder är ju alltid kul, men jag förstår att utsidan ligger lågt. Det uppstår alltid copyrightproblem med bilder på forum, tyvärr.
Tack och lov är utsidan rätt befriad från "skämtare" som lägger in porrbilder och liknande. Faktum är att det bästa med utsidan är att de flesta här beter sig civiliserat. Eftersom vi (som regel) skriver under våra egna namn beter vi oss mer enligt vanlig irl-hyfs...
 
Singulariteten; sa:
dessutom kommer det några fler tävlngar? att folk tävlar och att man känner att sajten och folk på sajten är aktiva innebär att man känner att sajten inte är lika "död"...vore kul med något sånt.

Död? Har du sett forumet och inflödet av bilder?

Tävlingar kan säkert vara kul, men är väl ändå inte därför man surfar in här. Forumet och artiklarna (som det kommer nya av ) är iallafall det siom, drar mig.

Och som nån annan skrev. Ta bort chatten. Den behövs inte och är troligen ett utslag av att man lägger in en funktion bara för att det går (gjort samma misstag själv ett antal gånger).

Christian
 

talthoff

Forumvärd
Christer är har en veckas semester nu, är ute och paddlar och fiskar i norraste Sverige.

Sen sätter vi igång ....

-Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.