Mycket märklig Utsidan-regel!

Jag läste just igenom Utsidans regler och hittade följande:

"Utsidan har, om inte annat avtalats, rätt att utan särskild ersättning använda text och bilder som publiceras på Utsidan, delvis eller i sin helhet, i redaktionellt material och/eller i marknadsföringen av Utsidan."

(Från http://www.utsidan.se/om_utsidan/regler.htm )


Kan ni ge några argument till varför den här regeln har tillkommit, och varför den ska få finnas kvar?
 

avslutad210712

Gäst
Samma regel

brukar finnas (i alla fall förr) på en del fria webbsiter där man lägger upp sin egna gratis hemsidor. Ofta ger man helt enkelt bort rätten till sitt egna uppladdade material när man skapar en sida.

Undrar hur många som egentligen läser genom villkoren innan de skapar sina sidor.
 
Läs villkoren för MSN Spaces. Samma sak där i princip. Ladda upp ett foto och du avsäger dig en hel bunt rättigheter.
 

talthoff

Forumvärd
Kan ni ge några argument till varför den här regeln har tillkommit, och varför den ska få finnas kvar?

Som någon skriver så är "våra" regler inte speciellt avikande från andra liknande sajter.

Det samma gäller väl tidningar, men där brukar man ju särskilja "instänt material" från sånt som man köper (där det ju finns en annan uppgörelse, som då inte omfattas av dom generella reglerna".

-Thomas
 
Den stora skillnaden mellan fotosidan och utsidans regler, som jag tolkar det, är att på fotosidan får ni använda det på fotosidan. Den begränsningen finns inte på utsidan.
 
talthoff; sa:
Ungefär, deras regler finns på ...

"Fotosidan.se har, om inte annat avtalats, rätt att utan särskild ersättning använda text och bilder som publiceras på fotosidan.se, delvis eller i sin helhet, i redaktionellt material på fotosidan.se."
Som amatör tolkar jag det som att Utsidan har rätt att använda materialet nästan var som helst, allt kan tolkas som reklam. Fotosidan däremot kan bara använda materialet internt på Fotosidan.
 
Det är väl så enkelt som att - varför inte passa på om nu ändå kommer undan med det. Så funkar ju rätt mycket i vår värld.
 

talthoff

Forumvärd
Eftersom Christer varit delaktig i att skriva reglerna både på Utsidan och Fotosidan så låter jag han kommentera skillnaderna.

Jag började mitt inlägg om Fotosidanregler med "ungefär", om någon missade det.

Lasse: Din tolkning om att "allt är reklam" återkommer jag till ..

-Thomas
 
Kan tro att du väntar med skräckblandad förtjusning! :)

Det kanske är så här, man vill kunna göra utdrag från sitens innehåll när man visar vilken bra site det är. Dvs bara visa det medlemmarna valt att visa, men istället som reklam för siten.

När man då är i färd med att skriva reglerna, som knappast någon kommer att orka brys sig om, så tar man chansen att muta in så allmängiltiga rättigheter som möjligt för att inte riskera att bryta mot upphovsrätt framöver.

Alltså passar man på och tillägna sig närmast oskäliga rättigheter, fast det inte var i särskilt ond tro.

Så skulle jag nog faktiskt gjort själv, fast som regel har man ju motparter som är lika slipade och spelar samma spel själva...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.