Torka mat

Lök torkar nog snabbare om man skivar den tunnt istället för hackar den (fast har man delat löken i tre delar redan är det väl svårt att skiva den kanske:).

Öht gäller ju att det man torkar skall ha så stor yta som möjligt. Supertunna skivor är oftast det mest effektiva (finhackat ger lite större yta men blir svårare att hantera).
 
En tredjedels lök gav ingen nämnvärd löklukt. jag tror att det skulle funka fint att torka ganska mkt mat där över natten. Själv glömde jag ju att hämta löken på morgonen, det var nog värre, men ingen har klagat.

Nää... Det har väl lite med volymen att göra förståss. Har torkat mat en gång när jag var ledare för en scoutgrupp som skulle upp och vandra. Mat för 14 pers 7 dagar i ett svep. Stora lass att torka i scoutlokal och min lägenhet. Det luktade korvfabrik hemma hos mig i en vecka.
 
om jag har en knytnävsstor bit nötkött och vill torka den i ugnen, hur gör jag då?

Doppa i rikligt saltat vatten, in i ugnen på 50 grader i 12 h. Duger det??
 
Fryst/färsk köttfärs

Det står ibland att skall man torka så skall det vara färsk köttfärs inte fryst

Fråga: Vad är problemet med fryst köttfärs?
 
Torka maträtter

Har ögnat igenom de flesta inläggen men inte läst att någon torkat hela maträtter. Är det ingen som gjort en köttfärssås och försökt torka den. Det vore ju optimalt.
 
Har ögnat igenom de flesta inläggen men inte läst att någon torkat hela maträtter. Är det ingen som gjort en köttfärssås och försökt torka den. Det vore ju optimalt.

Med spagettin också? Annars finns det massor att hitta här och på internet. Grundregeln är att göra så torr som möjligt (tex tomatpuré istället för krossade) samt försöka hålla sig borta från fett.

Chili-con-carne är enkelt också, samma som köttfärssåsen. Köttgryta gick bra också för oss förra året (med gräddsåspåse och potatismos).
 
Har ögnat igenom de flesta inläggen men inte läst att någon torkat hela maträtter. Är det ingen som gjort en köttfärssås och försökt torka den. Det vore ju optimalt.

Generellt fungerar det inte bra att torka hela rätter eftersom olika livsmedel tar olika lång tid att rekonstituera (blöta upp igen). En del saker kan alltså behöva ligga i blöt längre än andra.

Sen är det också så att rekonstitueringen och uppvärmningen innebär ju lite mer tillagning. En del saker kan kan alltså bli "överkokta" om man först lagar hela rätten och sen torkar den.

Tittar man på t.ex. färdigköpta frystorkade rätter eller rentav en sån sak som fryst pytt i panna så ser man att de har inte torkat (eller fryst) hela rätten utan ingredienserna är torkade (frysta) för sig och sen blandade.
 
Är det nån som prövat torkskåp sådana som finns i tvättstugor dom har väll termostat som går att ställa från 30 grader och upp.

Väcker liv i en gammal tråd igen...Jag nyttjar under säsong flitigt mina föräldrars torkskåp för torkning av grönsaker, svamp och frukt på nät ollor. Temperaturen är lagom för detta iaf. Vågar man pröva att torka även kött i torkskåpet? Har tidigare bara använt ugnen, men där ryms inte lika stora mängder...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.