Recensionsbanken förfärlig!

Huvvaligen!

Recensionsbanken är krånglig! Allt annat än lättöverskådlig och det vore nog bra att dela upp kategorierna i fler steg så att mans lipper långa listor. det borde gå att förenkla.

Det är också onödigt krångligt att få se varje recension.

Kolla in recensionsdelen på http://www.freeride.nu

Mycket fin sida annars, mitt andra hem!
 

clindh

Forumvärd
Bra

Utsidans recensionsbank kanske är lite krångligare att använda men den innehåller ju i alla fall något intressant. Många recensioner innehåller nyttig information och det finns en viss spridning på betygen även om det är lite för många höga betyg.

På Freeride ligger nästan alla medelbetyg på över fyra och många recensioner innehåller bara en mening i stil med "Den här prylen är bäst!". Recensionen av "Extrem Bass Hat" är en av de bättre. Medelbetyget är tre efter att en enda person recenserat den med först en en etta och knappt två veckor senare med en femma ...

/Klas
 
Nu när tråden ändå är startad måste jag också tycka till. Jag tycker att det finns en hel del "skumma" grejer recencerade, sidan borde rensas en del. En default ruta med hur länge man haft eller använt prylen borde också ingå, det blir lättare att bedöma relevansen i recensionen då.

Mvh
Uffe
 
Re: Bra

kfn; sa:
Utsidans recensionsbank kanske är lite krångligare att använda men den innehåller ju i alla fall något intressant. Många recensioner innehåller nyttig information och det finns en viss spridning på betygen även om det är lite för många höga betyg.

På Freeride ligger nästan alla medelbetyg på över fyra och många recensioner innehåller bara en mening i stil med "Den här prylen är bäst!". Recensionen av "Extrem Bass Hat" är en av de bättre. Medelbetyget är tre efter att en enda person recenserat den med först en en etta och knappt två veckor senare med en femma ...

/Klas

Bara för att man designar om struktur och utseende så behöver man inte ta bort alla recensioner!
Man behöver heller inte göra om recensionerna här till att likna de på freeride...

Däremot vore det en väldigt bra ide att strukturera om så att fler kan få nytta av det som finns!
 
Jag har med tänkt på detta. Det är inte så lätt att hitta när man tex går in på kategorin Utrustning - Kläder så får man fram 261 objekt. Kan vara lite svårt att behöva gå igenm allt. Speciellt när det inte följer bokstavsordningen alltid.

Ex: Du kan söka igenom allt om Haglöfs genom att kolla på bokstaven H! Men, sen finns det även under bokstaven B! Som i Byxa - Haglöfs.
Kan vara lite krångligt. Dock är innehållet väldigt bra. Om någon vet hur man kan förbättra men utan att tappa bort alla recensioner så gör det.

/
 
alltså.

Väcker denna gamla tråd på nytt.

Är det något ni tänker ta tag i på utsidan?
Känns tragiskt att samma objekt finns på flera olika ställen och att det inte finns någon understruktur för olika typer av grejor.

/m
 
Re: alltså.

marcusen; sa:
Väcker denna gamla tråd på nytt.

Är det något ni tänker ta tag i på utsidan?
Känns tragiskt att samma objekt finns på flera olika ställen och att det inte finns någon understruktur för olika typer av grejor.

Det finns ju en understruktur för olika typer av grejer. Problemet är att de som tar sig tid att skriva recensioner inte tar sig tid att läsa innantill och rubricera sin recension på rätt sätt (ex. byxa/Helly Hansen Monterey, kikare/Pentax UCF 8X2l), och att det inte går att söka på nåt smart sätt på till exempel "Helly Hansen".

Men jag håller med om att "hårda" kategorirubriker skulle underlätta. Och bättre listnings- och sökmöjligheter.
 
Liknande prylar

Jag tycker att det skulle vara bra om recensionerna innehöll vilka liknande produkter som recensenten har använt och hur länge produkten använts. Allt för att lättare kunna tolka recensionerna.
 
Det vore ypperligt med de allra flesta förändringar som förespråkas här i tråden. Men jag skulle framförallt gärna se fler recensioner. När jag senast var nyfiken på en pryl hittade jag inga recensioner alls, men frågade i forumet - vips dök det upp ett par stycken som hade prylen och kunde delge sina erfarenheter.

Det är förvisso kanske hugget som stucket om informationen får grävas fram i forumet eller bland recensionerna. Personligen tycker jag dock att det är lättare, och mer ändamålsenligt, att leta bland recensionerna.

Det är klart att man inte kan tvinga någon att skriva en recension, men hellre ett mindre utförligt omdöme än inget alls.

Eftersom fotosidan.se dryftas - kanske skulle passa att införa "I ryggsäcken" som en motsvarighet till funktionen "I fotoväskan" (där medlemmarna kan visa vilken utrustning de har). Då skulle det åtminstone vara lätt att hitta flera som har en pryl och fråga dem personligen, även om en recension ej finns - och man kan ju för all del trycka på för att de skall skriva en sådan.
 
recensioner

eftersom man själv kan skapa ett recensionsobjekt, så kan man också döpa det själv, det borde finnas strikta regler hur man döper ett objekt, t.ex:

Ryggsäck - Haglöfs Alaska

Objektet "Pannlampa" är en viss modell av en pannlampa, någon administratör borde kunna rensa upp ändra namn på vissa objekt.
 
Re: recensioner

Frekvenz; sa:
eftersom man själv kan skapa ett recensionsobjekt, så kan man också döpa det själv, det borde finnas strikta regler hur man döper ett objekt, t.ex:

Ryggsäck - Haglöfs Alaska
Det borde finnas fält för "objekt" (t ex "ryggsäck") och "tillverkare" (t ex "Fjällräven"). Vidare skulle det finnas en lista att välja "objekt" och "tillverkare" ur, som innehåller termer som redan lagts in av andra användare. Förslagsvis nås listorna via ett "popup-fönster" som öppnas via en länk på sidan av inmatningsrutan. Om lämpligt objekt/tillverkare saknas ska det finnas möjlighet att lägga till detta.

När alla recensionsobjekt visas borde man kunna välja på att sortera efter tillverkare eller objektnamn.

Om fakta är "fel" om ett objekt (t ex fel vikt, fel tillverkare) måste det finnas en funktion att kunna rapportera om missförhållandet till lämplig person (admin?).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.