Avstängd medlem.

Hej!

Enligt reglerna ska man inte diskutera personer som inte kan vara med. Seobserver har nyligen blivit avstängd och kan inte vara med, men han har gett mig sitt godkännande att jag tar upp hans fall i den här tråden.

Seobserver är en mångårig och mycket profilerad och av många mycket uppskattad utsidan-medlem. Hans avstängning och dess omständigheter oroar mig mycket!

Tydligen har det förekommit två klagomål på honom. Efter det första fick han en förvarning, efter det andra blev han avstängd med omedelbar verkan och utan möjlighet att yttra sig till saken.

Jag känner Seobserver som en person som visserligen står för sina åsikter och som brukar kommunicera rakt och utan omsvep. Men jag har aldrig upplevt honom som kränkande mot någon. Han har många gånger visat att han är mån om en bra diskussionskultur som klart och tydligt skiljer på sak/diskussionsämne och person.

I Utsidans regler (http://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm) står det så här:
Hör av dig om du känner dig påhoppad, kränkt etc
Om du tycker att du blivit kränkt eller påhoppad hör då av dig direkt till redaktionen, så försöker vi att lösa det.

Att LÖSA det, står det där! En avstängning är ingen lösning. Seobserver har upprepade gånger bett om en ingående undersökning av den kommunikation resp. pm-korrespondens som är bakgrunden för klagomålen på honom. Detta är knappast beteendet av någon som har för sig att hoppa på andra eller kränka folk.

Utsidan har för mig och förmodligen för många andra också blivit en viktig del av friluftslivets sociala sida. Utsidan är på sitt sätt unik och uppfyller diverse behov av diskussioner och tips om utrusting och vägval och mycket mer.
I denna vår gemenskap är det viktigt att regler finns och att dessa regler följs på ett transparent och förståeligt sätt.

Med Seobservers oförståeliga avstängning står tyvärr mycket mer på spel än bara ett medlemskap. Här handlar det om transparens och rättvisa. Det handlar om att kunna lita på att reglerna följs.

Jag vill gärna att Seobserver rehabiliteras och att hans konto återaktiveras så att han kan komma tillbaka – officiellt och som 'Seobserver'.
 
Korrespondens med herrn i fråga samt också i privata PM har förekommit genom åren och jag har bara trevlig erfarenhet från S...
 
Känns som det är bra objektiva bedömningar som förekommer i denna tråd. Ärligt, låt administratörerna sköta sitt. Vi vet ingenting om saken i fråga verkar det som.
 
Märkligt...

...att S har blivit avstängd, jag har aldrig sett något inlägg som skulle motivera något sådant. Alltid noggrann med att skilja på sak och person är mitt intryck.

Har också haft pm-konversationer med honom om ditt och datt, alltid korrekta, alltid intressanta, och tydlig med vad han står för.

Vad handlar avstängningen om egentligen..?

//J
 
Trist

Får hoppas att det är en temporär åtgärd.

Skäl till avstängning kan vara olämpliga att ta upp i en offentlig tråd.

Thure
 
Det är först i och med ditt inlägg, sachsaren, som jag inser att något måste ha hänt, förmodligen medan jag varit off-line i Jotunheimen. Jag skall/kan alltså inte alls uttala mig i denna enskilda fråga, utan det följande är en allmän reflektion.

Jag har ibland själv haft svårt att hänga med i seobservers poetiskt förtätade språkbruk, ibland tyckt att han huggit i sten, oftare uppskattat hans smått filosofiska perspektivvidgningar, men lika litet som du tolkat hans inlägg som medvetna personangrepp. Däremot har jag sett feltolkningar och missförstånd, som till slut varit närmast självgenererande p g a förlorad beredskap att läsa "motståndarens" utsagor med god vilja. Kanske delvis förståeligt just p g a seobservers personliga uttryckssätt, men min spontana reaktion är ju att så mycket dagis skall vi väl inte behöva ha på Utsidan. Låt de inblandade reda upp sina kommunikationsmissar och meningsskiljaktigheter som de vuxna män/kvinnor de är, helst i privata samtal, och låt det vara fortsatt högt i tak på Utsidans forum.

Allt ovan naturligtvis sagt utifrån antagandet att inget "värre än vanligt" inträffat medan jag varit borta (eller i privata mailväxlingar).
 
Va ?

Handlade det om ömma tår ?
Vissa har svängt sig frikostigt med begreppet friluftssvin kors och tvärs så det i princip spiller över på alla som nyttjar allemansrätten utan att det tydligen ses som något problem.
Vad händer ?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...