Torka mat

Prova rismjöl

Om någon precis som jag provat torka banan och andra lite mer kletiga frukter så har ni nog förgrymmats över hur bananbitarna klibbar samman med varandra. Jag har löst problemet.

Släng ner all torkad frukt i en plastpåse och en tesked rismjöl. Gör påsen till en balong genom att inte pressa ut all luft. Skaka om påsen och vips är kladdet borta. Rismjölet är smaklöst btw.
 
hejsan jonafaj
istället för att klippa ett nät så kan man ta stänkskydd i rostfritt avsedda för stekpannor, eftersom handtaget är ivägen så äre bara att demontera detta...;)
Jag bruka klippa upp kaffefilter som jag lägger på torkollorna. Har man de minder kaffefilterna så passar det perfekt, de större normala får man en lite bit omlott men det passar perfekt!
Jag använder måtttillklppta sjok av rostfritt insektsnät, sådant som man monterar i luftspalten vid takfot. Maskvidd 1,1 mm, trådtjocklek 0,25 mm, finns på varje byggmarknad. Har rullat kanterna kring en grövre ståltråd för att slippa vassa trådändar som repar upp sig, men det är inte helt nödvändigt. Billigt, hållbart och luftigare än bakplåtspapper, som jag bara använder till riktigt "såsiga" saker. Smörj in lätt med en neutral olja, så blir det också lättdiskat.
 
nytt i repertoaren

Här kommer lite tips på säsongens mer lyckade torkningexperiment:

- rödbetor (skär i tunna stavar, förväll snabbt med en gnutta socker och salt)
- selleri (som ovan, ger mycket smak i maten!)
- jordärtskockor (skär i tunna slantar, förväll enl ovan - matigt!)
- svartrot (absolut favorit, skär slantar tvärs fibrerna)
- purjolök (skär i 2 mm tjocka ringar, förväll mycket snabbt; mycket roligare än lök, behåller sin friska gröna färg vid torkning, nästan "färsk"-känsla i den färdiga maträtten)

- renskav (av den vanliga sorten man köper fryst; stek som vanligt först såklart)
- kallrökt skinka (mums, men dyrt)
- frysta skalade småräkor (© Polarnatt - tack!), låt tina i kylskåp i durkslag över natten. Obs passa torktemperaturen, annars blir de sega. Det blir ynkligt lite kvar av räkorna, så ta till rejält. Smaken anrikas på ett underbart sätt, kom verkligen till sin rätt i en gryta med kokosmjölk, citrongräs, grön curry och torkade grönsaker - bl a jordärtskockorna och massor av den torkade purjon.

- rabarber - superlyckat med lite honung i lagen, familjen åt upp allt som snacks innan vi kom så långt som till paj, så jag vet ännu inte hur den återvattnas. Kan ledigt konkurrera med de gamla favoriterna jordgubbar och nektariner. Obs inget att konsumera i stora mängder av små barn och personer med nedsatt njurfunktion p g a den höga oxalsyrehalten.

Avdelning misslyckat: pumpa och sötpotatis. Kanske tillfälligheter, men bägge blev träiga och smaklösa.

Avdelning misslyckat letande: torkad getost. Vanligt i bl a Mellanöstern och underbart gott, mit "ryggsäcksimporterade" lager är dock slut, så tipsa gärna om ni hittar!
 
Helt omöjligt - jag gör aldrig samma mat likadant två gånger och lyckas aldrig hålla mig till ett recept ;).
Hmmm - jag är förhandlingsbar, om du tipsar var man skaffar torkad getost :cool:.

(tänkte i alla fall så småningom uppdatera artikeln här på Utsidan med en samling nya lyckade och misslyckade infall, men det får ju bli efter årets "testsäsong" IRL ;))
 
Ost kan torkas! ;)
Hurra!
Uppenbart, eftersom torkad ost går att köpa, problemet är att det verkar väldigt knepigt att göra det med hemmametoder. Varning för hygien-, konsistens- och smakproblem... :p
Ovanstående gäller naturligtvis färskostar, parmezan etc är redan nästan vattenfri och går att eftertorka lite försiktigt i riven form.
 
Direkt i ugnen

Köttfärs är den perfekta maten att torka och ha med under vandringar. Bryner den lite, kryddar, därefter in i ugn på ugnsplåt, 50 grader, luckan på glänt, röra runt någon gång, låta stå över natten.

Enkelt, hållbart, gott. Det går bra att använda Knorrs påsar "Mexicana" etc och bara röra ner köttfärsen i blandningen och vatten, låta den suga åt sig, tillföra lite mer vatten, låta sjuda upp. Pasta är lätt at bara röra ner i kastrulen, alternativt potatismos till.

Torkad köttfärs, torkad lök, färsk vitlök, torkad eller färsk chilifrukt, förvällda bönor, linser, torkad svamp, någon kryddblandning och pasta ger en middag att se fram emot.

Raskesven

En liten fråga. Varför först bryna i stekpanna? Skulle man inte lättare bara sätta ugnen på 200 grader först och sedan låta den stå på 55 grader över natten? Då slipper man fettet som verkar vara problemet.

Jag har torkat köttfärs enl Dan två gånger och första gången gick det fint och blandade det i potatismos med stor tillfredsställelse. Andra gången kändes det som det kröp i köttfärsen. Den fick naturen äta upp. Sedan dess har det bara blivit färdig köpt mat. Men nu börjar intresset vakna igen.
 
En liten fråga. Varför först bryna i stekpanna? Skulle man inte lättare bara sätta ugnen på 200 grader först och sedan låta den stå på 55 grader över natten? Då slipper man fettet som verkar vara problemet.

Hur finfördelar du färsen då? Mald färs är ju som en smet innan man har brynt den, stoppar du in den i ugnen får du en köttfärskaka.
 
Varför fettfritt?

Kan någon livsmedelskemi-expert förklara, varför fett i torkad mat är ett problem?
Naturligtvis förutsatt att man lagar maten rimligt nära inpå utfärden och packar den luft- och ljustätt?

Jag går faktiskt snarast in för att "fettmätta" min torra mat (rostar grönsaker, steker aubergineskivor i olivolja, mättar musliflingor med tahina, fräser bulgurgryn i smör, steker köttfärs på vanligt sätt, torkar oliver med framgång, etc, etc). Detta såklart för att öka kaloriinnehållet per viktenhet, men också för att det blir så mycket godare. De flesta smakämnen är ju fettlösliga.

Det finns massor med traditionella, fetthaltiga torrprodukter med lång hållbarhet - från parmezan, pemican, torkade färskostar, korvar och småfiskar, till diverse crackers och chips, fullfett grädd- och mjölkpulver, tahina, chalva och annat sött, och oljeinlagda torkade tomater och andra grönsaker. Samt inte minst, helt "naturligt", alla frön, nötter och mandel. Sydlänningar förvarar utan att blinka sin olivolja i rumstemperatur (men mörkt och lufttätt).
Allt förfars naturligtvis till slut av härskningsprocesserna, men med rätt förvaring är tidsperspektivet månader eller år - inte veckor.

Jag är ytterst känslig för lukt och reagerar direkt på om något är det minsta härsket, men har aldrig haft sådana problem med min egentorkade fetthaltiga mat. Tänker jag fel? Finns det några lömska, smak- och doftfria gifter, som utvecklas där utan att det märks?
 
Inte testat

Hur finfördelar du färsen då? Mald färs är ju som en smet innan man har brynt den, stoppar du in den i ugnen får du en köttfärskaka.

Jag har inte testat ännu men varför skulle det inte gå att sprida ut köttfärsen på en plåt och när den väl blivit genom varm borde den vara lätt att dela. Köttbullar har man ägg osv för att binda ihop köttfärsen. Min tanke var att förkorta tillagningstiden och minska fettet. Men Johanna går ju imot mig om fet.

Den gången jag slängde köttfärsen gjorde att det satte sig spår i skallen på mig som fick mig att sluta torka mat. Spåren börjar raderas sakta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.