Stämmer snödjupet

Stämmer snödjupet?

Bra med snödjupet. Men stämmer listan? Just nu ser Utsidans topplista ut så här:

1. Dundret - 117
2. Ramundberget - 100
3. Trillevallen - 100
4. Tänndalen - 99
5. Kittelfjäll - 95
6. Romme Alpin - 90
7. Storlien Alpin - 85
8. Bydalsfjällen - 85
9. Fjätervålen - 70
10. Hemavan-Tärnaby - 70

Men kollar på exempelvis Aftonbladet som samarbetar med www.snorapporten.nu så är detta topplistan just nu:

1. Dundret - 117
2. Abisko Nuolja - 108
3. Ramundberget - 100
4. Trillevallen - 100
5. Björkliden - 99
6. Tänndalen - 99
7. Kittelfjäll - 90
8. Romme Alpin - 90
9. Borgafjäll - 85
10. Bydalsfjällen - 85
11. Storlien Alpin - 85
12. Ett gäng med 70 cm

Vad beror skillnaden på? Det är dels lite andra orter, dels skiljer snödjupet för Kittelfjäll (skiljer inte mycket, men i alla fall...)
 
clindh; sa:

Kanske dags att byta leverantör? Det verkar som om snorapporten.nu är mera seriös. På deras förstasida får man följande information: "Snörapporten är en webbplats som drivs av SLAO – Svenska Liftanläggningars Organisation."

Vilka som ligger bakom skidinfo.se framgår inte av webplatsen. "Om skifinfo.se" inleds så här: "Skidinfo.se är en unik guide för människor som är intresserade av svenska fjällvärlden och skidåkning." Resten är likadant säljsnack som verkar riktat till skidanläggningar, inte till skidåkare. Så svaret på frågan någon ställde: "Vad hände med fjällen norr om Dundret?" kanske är: "De har inte betalat."
 

clindh

Forumvärd
Ja jag vet inte hur det funkar; djupinfo kommer i båda fallen från liftägarna och man kan fundera på hur "kryddat" det är - under julen såg jag tex "30cm i backen" på Granberg i Leksand, men webbkameran visade en väldigt grön backa med ett lager konstsnö/is i den nedersta delen.

Jag kan fråga SLAO; på deras hemsida står dock Internetbaserad media kan i dagsläget inte erbjudas mediaservice. Vi rekommenderar länkning till http://www.snorapporten.se.[/i] Modernt... ;-)
 

clindh

Forumvärd
Nu har jag fått svar från SLAO:

Tyvärr har vi inte internetbaserad service för snödjup etc. Gå gärna in på Snörapporten/media så kan Du läsa mer där.

Zzzz...

Oskar på skidinfo.se hälsar att de inte tar betalt av anläggningar som rapporterar in snödjup, och att de skall kolla med Abisko varför de inte kommit igång att rapportera in än.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...