Flugfiskespö för nybörjare?

Tja, är en nybörjare som undrar vilket mitt första flugfiskespö skall bli? Har ni nå billiga och bra tips, hör av er.
 
Vilken typ av fiske hade du tänkt dig? Bor du i Norrland och kommer att fiskar mkt i mindre strömmande vatten behöver du inte lika kraftigt spö (klass 4-5) jämfört om det blir mest kustfiske/put-and-take (5-7).

Själv har jag 3-4 till fjällåar, 4-5 till sjöar, put-and-take och 5-6 till kustfisket. Men jag fiskar ganska lätt och andra skulle kanske rekommendera att gå upp en klass högre. 9 fot är en bra längd för en 4-6 klass spön.

En annan fråga du måste ställa dig är hur mkt du kommer at fiska (kanske du inte vet hur biten du kommer att bli än), min erfarenhet är att man snabbt vill byta upp sig till lite dyrare grejer. Å andra sidan kan man lika gärna köpa nåt billigt innan man kan bilda sig en uppfattning om vad man egentligen vill ha (det är alltid bra att kunna testa spön, med det förutsätter ju att man redan lärt sig kasta...)

Vill du kunna kasta långt (snabb aktion), eller prioriterar att ha bra kontroll på kortare kast fighten med fisken (djupare aktion)?

Oftast är det oxå lättare att lära sig kasta med en lite djupare aktion, så länge den inte är för djup (långsam).

Har inte koll på marknade på billigare spön, men det är väl de frågor en vettig försäljare skulle fråga dig och därefter rekommendera nåt.

Pris på ett kompetent nybörjarset:
Spö: 1000kr
rulle: 500kr
lina: 4-500kr

Kolla in lite på flyfisherman.se de har många kit runt det priset. Har för mig att spöna är helt ok (länge sen jag testade dock). Annars gör både Loop och GuideLine bra nybörjarspön.

Riktigt bra grejer får du för 3000kr, om du hittar vissa delar på rea (500kr extra för både spö och rulle).
 
Själv började jag med en 6/7:a för 800kr (hela set:et, dvs spö, lina, rulle, backing), ca 10 år sen. Den räckte i flera år, och det spö jag senare skaffat är mer för min skull än för fiskets (ger mig den på att jag fick mer fisk på de billiga grejerna, eller beror det på att jag hade mer tid att fiska då, och färre räkningar att betala?)
 
Skulle som nybörjare hellre köpa ett beg spö än ett nytt nybörjarset, man får
med största sanolikhet mera valuta för pengarna då.
Nybörjarpaketen är ärligt talat oftast inget vidare.
Kolla tex på Loop Blackline eller Stömsländan, vettiga och lättkastade
som man kan/vill ha kvar när man blivit en lite bättre kastare.
Dyker upp på tex Blocket och Tradera titt som tätt.
Med ett klass 5-6 kommer man långt om man bara vill ha ett spö.
 
Är det

Fantomen stilen som lockar två på en gång?
Berätta gärna hur man blir dubbelt så effektiv mitt i mediterandet...
 
guideline act serie

köpte ett guideline act ´"5 combo, alltså spö, reelmaster, forcelina. kanonset för en rimlig summa.
ca 2200 spänn, klart värt pengarna. riktigt nöjd förutom att aktionen kunde vara snabbare!
Förresten! hur f-n vänder man till vänstervevning?? har liksom tummen mitt i handen..
 
Skulle tro att en utrustning från tex. Guideline eller loop till ett pris av ca två krogrundor räcker under flera år alltså ca. 1500-2500kr snackar då inte om nåt nybörjarset låt en bra affär plocka ihop en så bra utrustning som möjligt för de pengarna åt dig (gärna utgående modeller både på spö o lina jag lovar att det inte spelar nån roll om det är fjolårets modell) sen tillkommer ev. vadarbyxor o liknannde för ett par tusenlappar men det kan man ju vänta med tills man ser om man tycker flugfiske är nåt att satsa vidare på, de pengarna kan inte anses speciellt dyrt med tanke på att om man är någelunda rädd om grejerna så håller de i flera år både spö o lina o skulle man tröttna får man faktiskt tillbaks en stor del av det om man säljer grejerna på blocket eller liknande, det enda man behöver köpa till varje år är litet nya flugor,flyt/sjunkmedel o tafsmaterial för kanske 500kr o uppåt beroende på hur mycket man vill köpa till o hur mycket man fiskar,

angående flugor så finns det bra färdiga boxar att köpa till vettiga pengar bla. hos http://www.flugor.se eller http://www.fiskeflugor.se faktiskt har flugfiskegrejer blivit klart billigare på senare år mycket pga. att tillverkningen flyttats från england/USA till lågprisländer typ. kina eller Thailand.

Angående vilken utrustning man bör välja så är det väl en smaksak men som nybörjare tycker jag nog att en klass.5-6 kan vara att föredra före 4-5 som kan vara litet väl lätt åtminståne vid litet kraftigare vind, det tycker även jag som flugfiskat i snart trettio år skulle nog satsa på klass.5-6 sen skiljer det ju en del från spö till spö men generellt om man håller sig till loop o gideline som är de numera två av de vanligaste märkena i den prisklass vi pratar om så är de iallafall snarlika i aktionen och de spöna o linorna är tämligen lättkastade idag.
Lycka till med ditt flugfiske.mvh. Bosse.
 
Senast ändrad:
köpte ett guideline act ´"5 combo, alltså spö, reelmaster, forcelina. kanonset för en rimlig summa.
ca 2200 spänn, klart värt pengarna. riktigt nöjd förutom att aktionen kunde vara snabbare!
Förresten! hur f-n vänder man till vänstervevning?? har liksom tummen mitt i handen..
Tyvärr har jag ingen aning om just denna rullmodell, kanske bör du prata med en lokal fiskeaffär.

Annars testar du själv: Jag har själv tummen felplacerad på ungefär samma sätt som du, möjligen lite mer till vänster om handens centrum, österut s.a.s. Därför brukar jag plocka isär det som kan plockas isär och se vad som händer. Prova att lossa rullspolen (tryckknapp mitt i spolnavet, oftast), lossa spolen och titta in. Kan du vända bromsen (en liten kil- eller stålfjäderaktig mojäng som du ser ligger an mot en trissa eller en skiva eller nåt, och på så sätt bromsar rullen bara i ena riktningen (eller mer i den ena riktningen åtm)) så prova detta, sätt sen ihop och snurra på spolen. Funkar det? Annars postar du bilder på rullen (inkl isärplockad) här på forumet så ska vi ha roligt!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...