Fryst viltkött, hållbarhet

Jag har älgstek och hjortstek i frysen från 2017. Tror ni att detta är ok att äta? Eller hur pass länge håller sig denna typen av magert kött i frysen?
 
Länge

Det håller länge, har ätit älgkött som är flera år gammalt.
utan märkbar kvalitetsförsämring.

Det är ju ingenting som blir farligt i frysen så det är ju bara att prova.

Smakar det bra, då är det bra.
Tycker man det smakar dåligt och man börjar noja får man väl slänga.

Det enda jag sett är att om det är "dåligt" förpackat börjat frystorka och det ser ju inte så aptitligt ut.

/ATW
 
Luleå, jag anser att du far med osanning här. Jag vill inte förminska din upplevelse av gammalt viltkött, den är säkert sann och kan bero på flera orsaker. Men generellt som flera redan påpekat går det utmärkt att äta viltkött från frysen om styckdelen är välpackad och relativt fettfri och om frysen har hållit minst -18oC hela tiden.

Styckdetaljer med fett på och relativt fettspäckat kött som gris kan härskna i frysen. Du märker ganska kort tid in i upptiningen av din köttbit om fettet härsknat eller ej. Det är på intet sätt farligt men smakar såklart illa. Viltkött innehåller dessutom en fettsammansättning som inte är så benägen att härskna (jämfört med smör eller nötter tillexempel)

Vore det min köttbit så skulle jag tina den försiktigt i kylen och lukta på den. Och luktade den inte provokativt skulle jag tillaga, äta o inte heller tveka att bjuda in andra att dela maten med mig :)
 
Om den var fräsch från början, är lufttätt förpackad och haft stabil temperatur i frysen så borde det vara lugnt. Har ätit flera år gammal (vilt)stek många gånger.
Har det blivit ordentligt med frost innanför plasten, eller om man kan se frysbränna på köttets yta, eller om den styckats/packats i ett garage av nån jag inte har fullt förtroende för med såna grejer, och därefter legat i över ett år så ger jag det till hunden istället..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
F.Johansson Skaldjur bytes mot viltkött Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.