Inplanterad varg?

Läs rapporten, inte en enda varg har de inplanterad enligt den.

Det har ingen heller hävdat. Vad rapporten påvisar är hur man eventuellt kan plantera in varg i mellansverige. Något senare fanns det plötsligt varg i detta område.
Kanske en slump, vad vet jag. Men att kalla folk för foliehattar när de pratar om inplanterad varg är alltså lite magstarkt.

Indiciemål är ju på tapeten i vargfrågan idag, så då kan väl även samma gälla här?
 
Det har ingen heller hävdat. Vad rapporten påvisar är hur man eventuellt kan plantera in varg i mellansverige. Något senare fanns det plötsligt varg i detta område.
Kanske en slump, vad vet jag. Men att kalla folk för foliehattar när de pratar om inplanterad varg är alltså lite magstarkt.

Indiciemål är ju på tapeten i vargfrågan idag, så då kan väl även samma gälla här?

Du har hävdat och antytt det.

Att sprida den där rapporten ihop med vaga antydningar är ju "ett tips från coachen" för om den inte läses så kan andra tro att den visar att t.ex. SNF inplanterade vargar...

Vad skulle vara problemet med rapporten, var är den konspiratoriska tanken från sjuttiotalet?
Det var inge hemlig rapport, det finns inget behov av att SNF skulle arkänna att de skrivit den eller behov av att ens försöka bevisa den.

Rapporten säger att det skulle gå att plantera in varg, ja de sparkar in öppna dörrar. Varför skulle de inte gå att inplantera vargar i Sverige?
 
Jag hade en jobbarkompis som såd en varg utför Vilhelmina på 70talet då den officiellt inte fanns i sverige. Det troliga var att enstaka föryngringar skedde i gällivare området och att deras avkommor bildade par i jämtland/härjedalenv ev. med invandrade vargar från finland.
 
Du ska nog ställa den frågan till trådskaparen.

Du är ju en i den grupp som TS skriver om, du är "grannen".

Du själv har genom inlägg 13,16,19 och 20 försökt få det att låta som om att SNF inplanterat vargar, att rapporten är ett bevis på detta. Och eftersom det i sig inte är eller varit otroligt att det skulle gå att inplantera vargar i Sverige så är rapporten värt noll i att bevisa att vargar inplanterats. Du har försökt få det låta annorlunda.

Kankse ska sluta resonera runt i en cirkel. Upprepar det jag skrivit och frågat.

----

Hur många vargar var det som inplanterades enligt rapporten?

Hur många inplanterade de från Finland?

Varför skulle inte SNF våga hävda äganderätt till rapporten?

Vad skulle vara problemet med rapporten, var är den konspiratoriska tanken från sjuttiotalet?
 
Det har ingen heller hävdat. Vad rapporten påvisar är hur man eventuellt kan plantera in varg i mellansverige. Något senare fanns det plötsligt varg i detta område.
Kanske en slump, vad vet jag?

Under 70-talets senare hälft rörde sig enstaka vargar i norra Värmland och på motsatt sida i Norge. Det finns ett flertal människor som intygat att de både sett varg samt spår av varg under denna tid. De som inte ville ha varg och sköt eller på annat sött dödade varg illegalt har av naturliga skäl aldrig rapporterat om det.

Det som skedde när vargen "plötsligt dök upp" var den första kända föryngringen i detta område på mycket länge vilket skedde 1983. Det var denna "vargflock" bestående av alfaparet med sina valpar som "plötsligt dök upp" då en värmlänning såg dem då han hämtade sin post. Föryngring skedde sedan även både 1984 och 1985.

Skogsägarföreningen hade länge utlyst en belöning om 500,000 kr till den som kunde påvisa bevis för att varg var inplanterad i Sverige. Ingen har gjort anspråk på belöningen.
 
Har du polisanmält ännu Anglarn?? Något du är skyldig att göra då du misstänker att ett sådant stort brott begåtts??

Om du menar allvar med det du skriver så ge mig diarienumret på anmälan tack. Om inte så förutsätter jag att dina antytningar enbart är till för att ännu en gång trolla runt.

Så, upp till bevis nu.
 
Har du polisanmält ännu Anglarn?? Något du är skyldig att göra då du misstänker att ett sådant stort brott begåtts??

Om du menar allvar med det du skriver så ge mig diarienumret på anmälan tack. Om inte så förutsätter jag att dina antytningar enbart är till för att ännu en gång trolla runt.

Så, upp till bevis nu.
 
Har du polisanmält ännu Anglarn?? Något du är skyldig att göra då du misstänker att ett sådant stort brott begåtts??

Om du menar allvar med det du skriver så ge mig diarienumret på anmälan tack. Om inte så förutsätter jag att dina antytningar enbart är till för att ännu en gång trolla runt.

Så, upp till bevis nu.
Är jag skyldig att polisanmäla? Vadan detta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.