Varför vilsvinn försvann i Sverige

wikipedia är ingen säker källa. Visserligen hänvisar just den raden till en källa, men om man tänker på Sveriges yta och befolkningstäthet, särskilt norr om Gävles breddgrader, så kommer man snabbt fram till att det är snudd på omöjligt att ha koll på alla vattendrag och deras animaliska befolkning. Än idag upptäcker man flera nya arter per år i Sverige (85 helt nya per år), många av dessa vattenlevande djur. Lägg till 145 arter per år som varit upptäckta men glömts bort.


Du klagar på Wikipedia som källa men samtidigt använder du själv som källa:

"Nu har jag inte läst om det, eller om jag läst om det så kommer jag inte ihåg"

Och havsörnen har inte påverkats speciellt mycket av sura vattendrag, utan av organiska miljögifter + jakt
 
När knektarna pensionerades förr och bössan var av gammal modell fick den behållas, antalet jaktvapen växte under 1700-talet ute i bygderna.

Äggtjuvar talas det idag rätt lite om men det är klart att om alla kontinentens äggsamlare anser sig behöva vilda nordiska arter kommer de plundrade bona inte ge någon repruduktion det året, bofasta fåglar som många arter är gör givetvis äggsamlandet möjligt över åren.

Finns här någon som inte sett en äggsamling? På musseum, i privatsamlingar, i kuriosabuttiker, på auktion? Hur många här har en?

När Rachel Carson slog larm betade hela västvärlden utsädet med kvickliver bland annat. Detta ledde till tunna skal på fågeläggen, ungarna ruttnade i de få ägg som höll. Hennes stridsrop är startskottet till miljörörelser och politk inom svären.

Allt leder till arters minskning. Men visst kan människorna göra lite gott oxså, allt är inte svart.

En natur i balans med den befolkningstäthet som numera finns är nog en våt Disneydröm och har inte mycket att göra med verkligheten.

Glada optimister som talar om att förbjuda elkraftproduktion borde få 2 provår utan anslutning själva, visst går det, 1700-talet är inte så långt borta, men det är mycket som tar rejält med tid.

Införandet av tvättstugor på 1950-talet sparade för det då mindre Sverige cirka 70 000 årsarbeten.

Det verkar enkel men vänta tills jag förklarat det sa alltid vår gamle fanjunkare.

go tur
 
Just kvicksilver har jag egen erfarenhet av. Jag har själv varit med om att så med betat utsäde (som liten parvel). Säden var märkt med röda prickar för att undvika förväxling. Det visade sig rent konkret på att det kom fram fåglar som var helt orädda. Fasaner som sprang runt husen och hälsade på folk.
Antagligen tog nog detta knäcken på det mesta av rovfåglarna och säkerligen en massa andra rovdjur när dom började ansamla kvicksilver i kroppen.
 
DDT och PCB

Kvicksilverbetningen hade effekt på småfåglar och även rovfåglar. Äggskalsförtunningen berodde däremot på DDT.

För rovfåglar går utvecklingen åt rätt håll. Man lägger inte ut åtlar för havsörnen längre (gäller det i hela Sverige eller bara Kronoberg?).
 
Kvicksilverbetningen hade effekt på småfåglar och även rovfåglar. Äggskalsförtunningen berodde däremot på DDT.

För rovfåglar går utvecklingen åt rätt håll. Man lägger inte ut åtlar för havsörnen längre (gäller det i hela Sverige eller bara Kronoberg?).

För flera arter rovfåglar går det i positiv riktning, dock inte för alla. Kungsörn ex tycks uppvisa en svag ökning men orsaken till detta kan vara dels en ökad inventering som lett till bättre kännedom, dels till att man fortfarande åtlar (vinterfodrar) för just kungsörn på flera platser i Sverige.

Sedan slutet av 90 talet blev det svårare (dyrare) för bl.a ideella föreningar att åtla eftersom allt kött måste vara kontrollbesiktigat av ett kontrollslakteri samt att tillstånd för åtling krävs av länsveterinär.
/J
 
Tack för alla svarar, jag förstå bättre nu vad det händer för svenskarna vildsvinner. I Frankrike skogen var mindre viktig i den gamla tiden än nu men vildsvin jakt har alltid varit en national sport med mycket mer jägare (1,30 miljoner i 2013) än i Sverige och i alla fall, vildsvinn blev varje dag mer och mer. Intensiv och majs jordbruk kan förklara varför vildsvinn överleva under höst och vintern. I samtidig skogen ökade så mycket som det hjälper vildsvinn att gömma sig och att reproducera sig mycket snabbt. Ett exemplet: för 5 djur i sommar, ska det finna 15 djur i nästa sommar.
 
Kvicksilverbetningen hade effekt på småfåglar och även rovfåglar. Äggskalsförtunningen berodde däremot på DDT.

För rovfåglar går utvecklingen åt rätt håll. Man lägger inte ut åtlar för havsörnen längre (gäller det i hela Sverige eller bara Kronoberg?).

Tack för den korrigeringen, på Utsidan lär man sig hela tiden.
 
Nu tror jag inte att försurningen påverkar bävern i samma utsträckning som andra arter som fisk, kräftor, musslor och grodor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.