Fästingar, svårdödade

Hej!

Jag har hittat någon slags småkryp på min kropp fler dagar i rad när jag varit ute i skog och mark. De är extremt små och jag har varit övertygad om att det varit fästingar.

Men idag letade jag igenom mig och hittade ingen. Men sen i kön på affären kröp den en på min hand. Jag försökte döda den mellan tumme och pekfinger. Det gick inte! Jag tog verkligen i men så fort jag släppte trycket började den krypa igen.

Så min fråga är, rör det sig om fästingar eller finns det någon slags skalbagge dom är av samma storlek? Jag har tyvärr inte kommit på tanken att fota den än, ska göra det nästa gång,en jag uppskattar storleken till 1mm inklusive ben.
 
Det verkar väl som fästingnymfer. Fästingar har tre stadier: larv, nymf och imago (vuxen). Nymfen är cirka 1 mm. Det går inte att klämma ihjäl fästingar mellan två fingrar. Man måste ta dem mellan två naglar för att krossa deras ryggplåt. Fästingar som har satt sig fast tar jag med en fästingborttagare av metall. När de sitter fast i borttagaren eldar jag upp dem med en cigarettändare.

http://www.nrm.se/faktaomnaturenoch...hspindeldjur/spindeldjur/fastingar.12595.html
 
Ja det är nymfer - dom kan vara svåra att få av med fästningpincet - omöjligt med varianten som har ögla.

Det går då ofta med knivspets att trycka ned i översta hudlagret och sprätta iväg den till månen.
Eller rakblad , raka inte av den huvudelarna blir kvar och det viktiga är att inte trycka ihop kroppen med nån annan metod då smittorisken ökar.Därför är det bättre att eventuellt få ett mikroskopiskt sår.
 
De små asen sätter sig i kläderna så om man har varit ute på en längre promenad i fästingområden så måste man se till att skaka ur och verkligen kolla upp de kläder man inte kan slänga in i tvätten på en gång. Fästingarna går runt på kroppen och kläderna ett bra tag innan de fäster.

Jag brukar gå igenom mig själv och mina kläder och lägga fästingarna i en bit papper som jag sedan eldar upp, att klämma dem mellan naglarna är bara för äckligt.
 
Hamnar man på ett en plats med enorma mängder nymfer/vuxna kan det räcka att förflytta sig hundra meter eller mindre för att det skall vara normala mängder igen som är hanterbara.

Det var några paddlare som tog nån liten kobbe med med ett träd,en buske, 3kvm gräs.
Den ön var så fylld med fästningar så jag tror den blev fosforbombad av försvaret.

Dom hade det värre än den där killen som fick 100 på handen som var med i tidningen.

Antagligen nått rådjur som simmat dit och dumpat av lasset
 
Hamnar man på ett en plats med enorma mängder nymfer/vuxna kan det räcka att förflytta sig hundra meter eller mindre för att det skall vara normala mängder igen som är hanterbara.

Det var några paddlare som tog nån liten kobbe med med ett träd,en buske, 3kvm gräs.
Den ön var så fylld med fästningar så jag tror den blev fosforbombad av försvaret.

Dom hade det värre än den där killen som fick 100 på handen som var med i tidningen.

Antagligen nått rådjur som simmat dit och dumpat av lasset

På öar i skärgården brukar det vara harar och fåglar som sprider fästingar, de finns där just för att det saknas predatorer och då kan det resulterar i många fästingar. Men annars är ju rådjur ansvarig för de förekomsten av fästingens senare stadier.

http://dx.doi.org/doi:10.1186/1756-3305-5-184
 
Har motsatt

erfarenhet. Brukar vara gott om rådjur och rävar i skärgården. Mink är också vanligt att man ser. Artikeln du länkar till var intressant. man tror att små gnagare samtidigt är värddjur för larver och nymfer och att larver infekteras via smittade nymfer.

Artikeln hävdar att rådjurspopulationen kraftigt minskat i Sverige. Men stämmer det i de områden där det vistas mycket folk?

Thure
 
Senast ändrad:
I somras när jag var längs bohuslän så höll folk få tuppjuck - dom boende hade iaf noterat samband med hur mycket rådjur dom hade inpå knuten och antalet fästingar.

Jag blir aldrig biten av dom större nästan - kanske haft 6 st i mitt liv men jag kan få
sitta o plocka nymfer en hel kväll med nått special verktyg från Nasa.

Fick la sådär 30-40 i somras - haha ser fram emot att flytta in på långvården innan november...
Antagligen borde jag vara immun mot all skit för jag har haft det årligen så sedan urminnes tider.
 
Kan inte låta bli att nämna ett annat oförstörbart litet djur, nämligen björndjuret, eller trögkryparen som den heter på svenska http://sv.wikipedia.org/wiki/Trögkrypare - det är en tuff rackare det :)

I år har jag sett två nymfer båda på handen till kompisen när vi var på Torpön och vandrade och båda gångerna tog han spetsen på sin kniv och flikade iväg dem.

/Andreas
 
De är söta. Blir så glad varje gång jag hör ärtljudet mot golvet och ser dem sprattla med sina gulliga små ben alldeles sprängfyllda av blod. Nä mig får de gärna parasitera på. Sen får man en massa spännande mönster på huden ibland. Någon gång har det hänt att de har trampat lite väl långt in på min personliga integritet. Då tar jag loss dem och lägger omsorgsfullt på ett bord. Sen kan man ta något hårt som en tändare eller huggmejsel och trycka allt vad man orkar på deras huvud tills det smäller till. Nä mig ska ingen vara och jävlas med. Hårdnackade är de små jävlarna! FY FAN!
 
De är söta. Blir så glad varje gång jag hör ärtljudet mot golvet och ser dem sprattla med sina gulliga små ben alldeles sprängfyllda av blod. Nä mig får de gärna parasitera på. Sen får man en massa spännande mönster på huden ibland. Någon gång har det hänt att de har trampat lite väl långt in på min personliga integritet. Då tar jag loss dem och lägger omsorgsfullt på ett bord. Sen kan man ta något hårt som en tändare eller huggmejsel och trycka allt vad man orkar på deras huvud tills det smäller till. Nä mig ska ingen vara och jävlas med. Hårdnackade är de små jävlarna! FY FAN!

HAHAHA

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Fästingar i Jokkmokk Vilda djur 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...