Hälp! Vad är det för spår?

Hej
Jag skulle behöva er hjälp med att identifiera spår som jag sett vid två olika tillfällen hos min mamma. Det finns ingen hund som har gått på tomten så det kan uteslutas. Vad tror ni?
Tacksam för svar. Vi bor i Skaraborg
 

Bilagor

  • djur1.jpg
    djur1.jpg
    14.3 KB · Visningar: 2,286
  • djur2.jpg
    djur2.jpg
    20.7 KB · Visningar: 1,072
  • djur3.jpg
    djur3.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,105
Svårt att avgöra när man inte kan bedöma storleken, men det är inte räv (de har mera långsmala spår) och inte lo (de lämnar nästan aldrig klomärken). Någon sorts hunddjur är det allt.

HåkanF
 
Hej
Jag skulle behöva er hjälp med att identifiera spår som jag sett vid två olika tillfällen hos min mamma. Det finns ingen hund som har gått på tomten så det kan uteslutas. Vad tror ni?
Tacksam för svar. Vi bor i Skaraborg

Vad är det som säger att det inte är en hund? Det är ju spår från ett hunddjur och rent statistiskt talar ju allt för att det är en hund. Om det är i närheten av bebyggelse så blir ju hund ännu troligare.
Räv är det inte och absolut inte lo. Varg är inte omöjligt, men det krävs ganska mycket kunskap (expertis) för att skilja varg från hund, även om storleken skulle göra varg till ett alternativ.
 
Vad är det som säger att det inte är en hund? Det är ju spår från ett hunddjur och rent statistiskt talar ju allt för att det är en hund. Om det är i närheten av bebyggelse så blir ju hund ännu troligare.
Räv är det inte och absolut inte lo. Varg är inte omöjligt, men det krävs ganska mycket kunskap (expertis) för att skilja varg från hund, även om storleken skulle göra varg till ett alternativ.

Hej Mats
Jag har aldrig skrivit i forum tidigare så jag hoppas jag gör rätt nu :)
Min mamma bor ute på landet. Närmsta granne är ca 200 meter bort men de har ingen hund. Spåren har båda gångerna varit på baksidan av hennes hus. Ena gången ledde spåren ut mot åker och andra gången gick det tvärs igenom tomten. Hon bor på en kulle och är omringad av åker och skog en bit bort från tomten. Det är därför jag inte tror att det är hund. Jag har inte ens sett en hund i den storleken i området där hon bor. För två år sedan låg det ett rådjurkadaver nere på åkern som någon ätit av. Jag funderar på om det är samma djur som går i hennes trädgård nu? Har bilder på rådjuret också om det skulle hjälpa. Visst skulle det kunna vara en hund men då måste den varit på villovägar ett par gånger. Brukar förresten vargar gå så nära hus som dessa spår ? Den hade varit så närma som till husknuten innan den gick mot åkern.

Med vänlig hälsning, Ingrid
 
Det är säkert en varg! Har hört att dom gillar och vandra riktigt nära hus och människor. så mitt tips är och hålla sig inomhus!

Jag röstar för jakthund, måste ju finnas nått jaktlag i närheten och dom hundarna springer ju lite som dom vill.
Rådjuret på åkern kan det har vart en räv som fält om det var ett mindre, eller sjukt djur. lodjur tror jag inte för då borde inte det ligga öppet på en åker.

Nu är ju jag absolut ingen djurexpert men detta är ju vad jag skulle gissa på.

//Sven
 
Hur kan lo uteslutas?

Efter att ha läst igenom och studerat bilderna skulle jag lägga min röst på lodjur.
Enligt beskrivningar är loavtrycket runt istället för hunddjurs mer ovala form. Ser mer runt ut för mig.
Sedan skall tårna på lo sitta osymetriskt vilket jag också kan tycka mig se.
Står även att det ofta finns kloavtryck hos lodjur.

Lodjur är dessutom betydligt vanligare än varg. Ca. 2000 lodjur mot 300 vargar. Lodjuren finns i hela Sverige utom på Öland och Gotland.

Hur resonerar ni andra?
 
Jag tycker också att framtårna ser ut att sitta assymetriskt. Hur stora är spåren? Om de är så stora att du tror att det kan vara varg så skulle jag gissa på lo, de kan vara uppemot 10 cm.
 
Utan att vara expert på något sätt skulle jag utesluta varg ganska snart. Om man kollar på bilden med spårföljden så syns ett skoavtryck i övre kanten. Jämfört med det så ser spår och steglängd alldeles för liten ut för varg. Dessutom tycker jag avtrycken är för runda för att passa in i den bilden. Har sprungit på timfärska vargspår en gång, avtrycken var ca 1 cm längre än mitt kortetui, ca 10 cm. Ska se efter om jag kan hitta på bilderna jag tog då.
 
Jag har spårat såväl lodjur som varg rätt mycket, och därmed skaffat mig en hyfsat stor erfarenhet. Just därför avstår jag från att uttala mig i detta fall :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.