Mårdhunden skall utrotas

Det var ju passande att man var på föreläsning igår om just dvärgbandmask då ni tjatar om detta :)

Risken att man inte ska kunna plocka bär och gå i skogen är lika med noll, troligen har ni läst i någon kvällsblaska för i de länder där det finns dvärgbandmask och har funnits länge, där har man inget alls emot att gå ut i skogen och plocka bär.

Dvärgbandmasken är dessutom troligen här för att stanna, så den kan vi nog räkna med att vi redan har, likaså mårdhunden finns ju här, men om dom som kan, och vill, hjälps åt, så tror jag det finns stör möjlighet att lyckas få bort den från vårat land.

Mvh // johannes
 
I vilket sammanhang var det och har du namn på den som föreläste? Sambon gjorde ett arbete om just dvärgbandmask då hon läste på SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet, för ett antal år sedan. Jag tror inte att många är rädda för att vi över en natt inte kan/vill äta bär och dricka vatten ur bäckar. Det är på mycket längre sikt. Vi har dessutom hund som nyper någon lämmel mellanvärd, t.ex. lämmel, då och då.

Det var ju passande att man var på föreläsning igår om just dvärgbandmask då ni tjatar om detta :)

Risken att man inte ska kunna plocka bär och gå i skogen är lika med noll, troligen har ni läst i någon kvällsblaska för i de länder där det finns dvärgbandmask och har funnits länge, där har man inget alls emot att gå ut i skogen och plocka bär.

Dvärgbandmasken är dessutom troligen här för att stanna, så den kan vi nog räkna med att vi redan har, likaså mårdhunden finns ju här, men om dom som kan, och vill, hjälps åt, så tror jag det finns stör möjlighet att lyckas få bort den från vårat land.

Mvh // johannes
 
Bara för att insmugglade hundar är ett större problem så skall man strunta i problemet med mårdhundarna? Synnerligen konstig inställning. Fast det är klart att än så länge så finns mårdhundarna bara i norra delen av landet och så länge det är på det sättet så spelar det ingen roll. Undrar hur det kommer att låta längre fram allt eftersom mårdhunden sprider sig söderut?

Självklart vore det bra att få bort Mårdhunden.
 
Jag hoppas mitt inlägg inte ses som att jag tror det är ofarliga saker vi talar om. Snarare tvärtom är dvärgbandmasken något ingen vill ha i sig, man blir aldrig av med den och det räckte för mig att se vad den gjort med gnagares levrar. Kanske ska man dock använda andra metoder för att minimera risken att få dom i sig, än vad många i sverige nu tror ?

Mvh // johannes
 
Det var ju passande att man var på föreläsning igår om just dvärgbandmask då ni tjatar om detta :)

Risken att man inte ska kunna plocka bär och gå i skogen är lika med noll, troligen har ni läst i någon kvällsblaska för i de länder där det finns dvärgbandmask och har funnits länge, där har man inget alls emot att gå ut i skogen och plocka bär.

Dvärgbandmasken är dessutom troligen här för att stanna, så den kan vi nog räkna med att vi redan har, likaså mårdhunden finns ju här, men om dom som kan, och vill, hjälps åt, så tror jag det finns stör möjlighet att lyckas få bort den från vårat land.

Mvh // johannes

Då jag har bott i länder med gott om dvärgbandmask i naturen kan jag tala om att allmänheten där är väl medveten om riskerna och hanterar bär och svamp på ett annat sätt än vi är vana vid. Ett fåtal skulle tänka sig att sitta ner på en tuva och mumsa blåbär utan att ha kokat sylt eller kräm på dom.
Det sker ett antal dödsfall årligen i Tyskland, Österike, Frankrike mfl p g a den lilla masken.

Dvärgbandmasken har ju funnits i Sverige i rätt många år, men endast lokalt, framförallt på öar på västkusten, förmodligen p g a tyska båtgäster med dåligt avmaskade hundar.

Att kravet på avmaskning nu är borta för införsel av hund till Sverige är tråkigt, så svårt var det ju inte att fixa till det.
 
Jag var oxå på en föreläsning som hölls av en distriktveterenär.

Rådet var att fortsätta äta bär som vanligt eftersom risken var liten. Ett problem kan vara ens egen hund. Masken kan krypa ur ändan på hunden och sätta sig utanpå pälsen.
I detta läge kunde det bli farligt för folk. Hunden skulle shamponeras ofta om den har varit i riskområden.
Det uppstod frågor som han inte kunde svara på..vad gör man med en skjuten räv?
Är pälsen värdelös..?

Föreläsningen kändes inte riktigt trovärdigt, ungefär som att staten inte riktigt bestämt sig än
vad den ska rekomendera.?

Här är ett videoklipp för dom med starka nerver och lösenord:
http://www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch?v=9hWcRLxlbtA
 
Då jag har bott i länder med gott om dvärgbandmask i naturen kan jag tala om att allmänheten där är väl medveten om riskerna och hanterar bär och svamp på ett annat sätt än vi är vana vid. Ett fåtal skulle tänka sig att sitta ner på en tuva och mumsa blåbär utan att ha kokat sylt eller kräm på dom.
Det sker ett antal dödsfall årligen i Tyskland, Österike, Frankrike mfl p g a den lilla masken.

Dvärgbandmasken har ju funnits i Sverige i rätt många år, men endast lokalt, framförallt på öar på västkusten, förmodligen p g a tyska båtgäster med dåligt avmaskade hundar.

Att kravet på avmaskning nu är borta för införsel av hund till Sverige är tråkigt, så svårt var det ju inte att fixa till det.

1. Dvärgbandmask på öar på västkusten? Låter som en sammanblandning med Fransk hjärtmask! Som vanligt saknas en källa!

2. Hur skulle Sverige kunna ha kvar krav på avmaskning om inte landet är fritt från dvärgbandmask ? Skulle Sverige fuska med statistiken inför EU?
 
Varken mink eller mårdhumd har deltagit genom evolutionen i vår fauna. Många t.ex fågelarter har inte anpassats efter förekomst av mink. Dessutom komkurrerar minken med naturligt inhemska arter som vesslor och hermeliner. Gick det att få bort minken vore det en välgärning, även om den ser trevlig ut. Tyvärr går det nog inte. Har spritt sig för mycket.

Mårdhunden är etter värre. Rabiesbärare som inte heller utgör ett naturligt inslag i svensk fauna, i motsats till exempelvis vargen.. Mårdhund borde det vara fri jakt på, om det inte redan är det. Bort med den, om det går.

Raskesven
 
1. Dvärgbandmask på öar på västkusten? Låter som en sammanblandning med Fransk hjärtmask! Som vanligt saknas en källa!

2. Hur skulle Sverige kunna ha kvar krav på avmaskning om inte landet är fritt från dvärgbandmask ? Skulle Sverige fuska med statistiken inför EU?

1 Det var fransk hjärtmask
2 Vi fick inte ens ha detta krav fast vi var befriade från dvärgbandmasken.
Många kopplar ihop det att vi fick in den och sen släpptes kraven.
Men det var klart före att vi skulle mista kravet redan tidigare.
 
1 Det var fransk hjärtmask
2 Vi fick inte ens ha detta krav fast vi var befriade från dvärgbandmasken.
Många kopplar ihop det att vi fick in den och sen släpptes kraven.
Men det var klart före att vi skulle mista kravet redan tidigare.

Sluta med dina lögner

Finland, Storbritannien, Irland och Malta behåller undantagen för avmaskning, eftersom de fortfarande är fria

http://m.svt.se/2.34007/1.2505871/ingen_avmaskning_av_husdjur_vid_inforsel?page1851690=5

"Kommissionen kommer troligen att föreslå att länder som är fria från EM eller har ett utrotningsprogram mot EM ska få kräva avmaskning mot dvärgbandmask i samband med införsel av hund"

"Om förslaget till delegerad akt går igenom innebär det att Sverige, för att få behålla
avmaskningskraven, måste utforma ett utrotningsprogram som Kommissionen har
möjlighet att hinna godkänna före den 1 januari 2012. Ett utrotningsprogram ska
baseras på smittans utbredning och bör omfatta betning i smittade områden,
avmaskningskrav för hundar i smittat område samt restriktioner för resande med hund
till/från dessa områden. Programmet ska bestå av bekämpning i två år följt av tre års
övervakning utan att nya fynd påvisas. Det är dock inte möjligt för Sverige att uppfylla
villkoren för ett utrotningsprogram, eftersom bekämpning inte är genomförbar
. Det står
alltså redan klart att Sverige per den 1 januari 2012 inte längre kommer att ha några
införselkrav gällande avmaskning."

http://www.jordbruksverket.se/download/18.4b2051c513030542a9280008366/Slutrapport+EM+110615.pdf
 
Sluta med dina lögner
Finland, Storbritannien, Irland och Malta behåller undantagen för avmaskning, eftersom de fortfarande är fria
http://m.svt.se/2.34007/1.2505871/ingen_avmaskning_av_husdjur_vid_inforsel?page1851690=5
"Kommissionen kommer troligen att föreslå att länder som är fria från EM eller har ett utrotningsprogram mot EM ska få kräva avmaskning mot dvärgbandmask i samband med införsel av hund"
"Om förslaget till delegerad akt går igenom innebär det att Sverige, för att få behålla
avmaskningskraven, måste utforma ett utrotningsprogram som Kommissionen har
möjlighet att hinna godkänna före den 1 januari 2012. Ett utrotningsprogram ska
baseras på smittans utbredning och bör omfatta betning i smittade områden,
avmaskningskrav för hundar i smittat område samt restriktioner för resande med hund
till/från dessa områden. Programmet ska bestå av bekämpning i två år följt av tre års
övervakning utan att nya fynd påvisas. Det är dock inte möjligt för Sverige att uppfylla
villkoren för ett utrotningsprogram, eftersom bekämpning inte är genomförbar
. Det står
alltså redan klart att Sverige per den 1 januari 2012 inte längre kommer att ha några
införselkrav gällande avmaskning."

http://www.jordbruksverket.se/download/18.4b2051c513030542a9280008366/Slutrapport+EM+110615.pdf

Det är ingen lögn, många tror att kravsläppet har ett samband med upptäckten av masken.
Veterenären på föreläsningen uttryckte sig som om det skulle ha det.
-Jag påpekade detta och han gav mig rätt!

Men som sagt, det var klart redan, säkerligen försökte nog en del stoppa regeländringen
men gav upp när masken dök upp..(som ovanstående)
-Men det är en annan historia.
 
Det är ingen lögn, många tror att kravsläppet har ett samband med upptäckten av masken.
Veterenären på föreläsningen uttryckte sig som om det skulle ha det.
-Jag påpekade detta och han gav mig rätt!

Men som sagt, det var klart redan, säkerligen försökte nog en del stoppa regeländringen
men gav upp när masken dök upp..(som ovanstående)
-Men det är en annan historia.

Du fortsätter att ljuga och har uppenbarligen en mycket sjuk världsuppfattning. Jorbruksverkets rapport skrevs i början av sommaren, långt innan EU-kommissionens beslut kom, och Jordbruksverket konstaterade då (liksom alla andra) att Sverige inte kunde behålla förbudet eftersom vi inte var fria från Echinococcus multilocularis och eftersom det inte går att utrota den (Jordbruksverket och Socialstyrelsen bedömer att utrotning av EM inte är realistiskt att
genomföra
).

Alla länder där den inte har påvisats får naturligtvis fortsätta med sitt undantag. Naturligtvis kommer dvärgbandmasken även snart att dyka upp i Finland och Storbritannien (det importeras hundar illegalt där också), men de får behålla undantaget tills dess.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.