Hur ska vi göra för att bevara varg!

Mat skall komma från närområdet. Det är att leva hållbart.

Det är sant för viltkött. Men det är inte alla svenskar som jagar.
Vad gäller industrin så har produktionsmetoden oftast betydligt större miljöpåverkan än transporten. Det KAN faktiskt vara bättre ur miljösynpukt att köpa "naturbeteskött" från utlandet än "foderkött" från grannen...

Visst rimmar det kanske illa att ha djur som betar ute och att samtidigt ha varg i krokarna, men det finns ju elstängsel också.
 
Det är sant för viltkött. Men det är inte alla svenskar som jagar.
Vad gäller industrin så har produktionsmetoden oftast betydligt större miljöpåverkan än transporten. Det KAN faktiskt vara bättre ur miljösynpukt att köpa "naturbeteskött" från utlandet än "foderkött" från grannen...

Visst rimmar det kanske illa att ha djur som betar ute och att samtidigt ha varg i krokarna, men det finns ju elstängsel också.

Det låter ju rätt tveksamt, att det skulle kunna var bättre ur miljösynpunkt..? Sen är det även andra aspekter i detta: skall vi ha en levande landsbygd?

...vad gäller djur och stängsel - får blir sjuka och dör av att ha vargar utanför stängsel. Kossor slutar äta i dagar och blir svårt stressade. Bonden skall sedan oavlönad rensa den nedersta tråden från sly och ogräs.

Stängsel är ett damoklessvärd.
 
Vad försöker du säga? Vad bönder gör kan liknas med trams?

Nä att din åsikte att just den delen var oavlönat arbete var trams. En bonde gör mycket, sen får han pengar. Allt detta leder iupp till att han får pengar. Mängden pengar han får är beorende på en marknad och där kostnaden för att producera det han säljer påverkar priset.

Så inte är det oavlönat inte.
 
Staten bör, för att bevara vargen, se till att dom som blir utsatta för vargen, har rätt att försvara sig själv, sin familj och sina djur utan att man ska bli misstänkt för jaktbrott hit och dit.
Det är nog omöjligt. Om man skjuter ett djur av en art som man vet att det förekommer tjuvjakt mot och hävdar att man t.ex. skyddade sin hund så kommer det alltid att behövas en polisutredning, annars skulle det vara ännu lättare än det är idag för riktiga tjuvjägare att komma undan.
 
Nä att din åsikte att just den delen var oavlönat arbete var trams. En bonde gör mycket, sen får han pengar. Allt detta leder iupp till att han får pengar. Mängden pengar han får är beorende på en marknad och där kostnaden för att producera det han säljer påverkar priset.

Så inte är det oavlönat inte.

Vilket härligt resonemang. Jag skulle således kunna tilldelas många fler uppgifter av min chef utan högre ersättning. Jag får ju lön.
 
Vilket härligt resonemang. Jag skulle således kunna tilldelas många fler uppgifter av min chef utan högre ersättning. Jag får ju lön.

Du får begära högre lön. så enkelt är det. Om du och din chef inte kommer överens få du väl byta jobb. Jag ser inte riktigt problemet. Du vill låta påskina att en del saker är oavlönade för dte passar in i din beskrivning av verkligheten. Jag håller inte med. Om det tillkommer arbete så höj priset. Om det nya priset är för högt så du ite kan sälja så gör du fel sak. Det gäller alla andra näringar, så och bönder. (eller borde iallafall)
 
Du får begära högre lön. så enkelt är det. Om du och din chef inte kommer överens få du väl byta jobb. Jag ser inte riktigt problemet. Du vill låta påskina att en del saker är oavlönade för dte passar in i din beskrivning av verkligheten. Jag håller inte med. Om det tillkommer arbete så höj priset. Om det nya priset är för högt så du ite kan sälja så gör du fel sak. Det gäller alla andra näringar, så och bönder. (eller borde iallafall)

Visst får du tycka att det är ok att staten ålägger folk att utföra extrajobb utan ersättning, det står dig helt fritt. Vilket är som det ska vara.

Men, nog kan du förstå att många blir...irriterade över detta? Motsatsen vore ju i det närmaste förödande för landet Sverige - om de som producerar landets mat helt enkelt är inkapabla att tänka.
 
Visst får du tycka att det är ok att staten ålägger folk att utföra extrajobb utan ersättning, det står dig helt fritt. Vilket är som det ska vara.

Men, nog kan du förstå att många blir...irriterade över detta? Motsatsen vore ju i det närmaste förödande för landet Sverige - om de som producerar landets mat helt enkelt är inkapabla att tänka.

Vem har sagt att det är inkapabla att tänkja? Om jag var du skulle jag sluta upp med att förolämpa hela folkgrupper.

Verklighenet förändras. Tex at vara bonde idag, eler 1950 eller 1850 är tre olika saker. Det gäller alla näringar. Arbeten förändras, spelregler förändras. AV staten, vetenskapen, marknaden.

Ska vi utse ett visst år som idealår och sen hålla fast vid detta menar du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...