Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det dök upp några vandringsgrisar på vår jaktmark för några år sedan.
Det dröjde inte länge förrän det höjdes skarpa röster för att dom skulle skjutas bort.
Så blev det oxå, jag offrade själv t o m arbetstid till ändamålet.
Det enda skada dom hann gör var ett par golf-hål i en åker.

Grisar liksom vargar skall ingå i faunan och berika mångfalden enligt riksdagen.
Nu råkar dom drabba olika slags intressen. Och ingen vill bjuda på några förluster.
Ja, dom kan demolera åkrar och golfbanor, så det fodras ett visst tålamod.
I skogen däremot kan dom ha positiv effekt.

När vargarna kom så kan vi räkna in förlusten av köttvärdet på hundratals älgar och rådjur.
Och pälsen är osäljbar. Grisköttet går åtminståne att äta.

Då tycker jag att jägarkåren är onödigt undfallande.

Vi borde ragga ihop en 200 000 pers och åka ner till Bryssel och demonstrera.
Det bör bli ca 2600 busslaster.

Att jämföra kostnader för vildsvin och varg med aktiv-jägare är alltid intressant, han glömmer allt som oftast att nämna vissa saker...
  • Vildsvinen orsakar runt 3000 trafikolyckor varje år, några med dödlig utgång.
  • I Södermanland beräknades vildsvinen ha orsakat skador för 17 miljoner under 2010.
Vart ska dessa kostnader för vildsvinen räknas in, vad blir kilopriset på vildsvinskött om vi vill att grisarna ska så att säga "betala för sig"?
 
Har inte hunnit/orkat läsa resten av inläggen, men min fråga är bara: Om man nu vill bli av med vargeländet, varför inte också björn- och vildsvinseländet? Det borde vara ett större hot, om man ser det rent objektivt (dvs. glömmer Rödluvan en stund).

Kan vi sen bli av med älgeländet och rådjurseländet också? Dessa två djur står för ofattbart lidande i trafiken och i trädgårdar.
 
Varg och varg

Svenska är ett uttrycksfullt språk. Varg kan vara djur eller det som gick varg, d v s fel.
Roande blir det när som inläggsskrivarna blandar begreppen. Men även det säger mycket om dem.
 
Att jämföra kostnader för vildsvin och varg med aktiv-jägare är alltid intressant, han glömmer allt som oftast att nämna vissa saker...
  • Vildsvinen orsakar runt 3000 trafikolyckor varje år, några med dödlig utgång.
  • I Södermanland beräknades vildsvinen ha orsakat skador för 17 miljoner under 2010.
Vart ska dessa kostnader för vildsvinen räknas in, vad blir kilopriset på vildsvinskött om vi vill att grisarna ska så att säga "betala för sig"?

Jag svarar som förut: 17 mille är ett lågt pris i förhållande till jaktarrendena i Sörmland.
En god affär för bönder och markägare. Där ska du räkna in kostnaden.
 
Ska man sen räkna in den totala intäkten av jaktturism i Sörmland (korvkiosken, bensinmacken.
icabutiken, arrangerade godsjakter,campingplatser, mässor (tullgarn) jaktbutiker mm) så framstår kostnaden som försumbar.
Jakt är inte bara jakt på gris, med en betydande del.
 
Kan vi sen bli av med älgeländet och rådjurseländet också? Dessa två djur står för ofattbart lidande i trafiken och i trädgårdar.

Dom ingår, precis som vargen, i den svenska faunan vilket innebär bl a att vi kör på dom lite då och då. Faunan drabbar alla ! Du ser...alla klagar, men jag klagar åtminstone inte på detta.
 
Finns uppenbarligen ingen sameby i närheten där vargen syns, ni kan ju alltid låna lite av mina släktingar så ska nog problemet lösa sig :)
 
Dom ingår, precis som vargen, i den svenska faunan vilket innebär bl a att vi kör på dom lite då och då. Faunan drabbar alla ! Du ser...alla klagar, men jag klagar åtminstone inte på detta.

Men om du låter "ditt problem" vara i fred så löser det "vårt problem". Låt vargen ta älgarna och rådjuren.
Eller tycker du att ett tiotal dödade jakthundar är ett större problem än många döda och tusentals skadade människor?
 
Jag svarar som förut: 17 mille är ett lågt pris i förhållande till jaktarrendena i Sörmland.
En god affär för bönder och markägare. Där ska du räkna in kostnaden.

Du vet lika bra som jag att jägarnas arrenden inte räcker. Markägare får ingen ersättning för vildsvinsskador av landstingen, i flera fall är situationen helt ohållbar och flera landsting har börjat ge indirekt ersättning till markägare genom sänkta arrenden och liknande. Betalar jägarna separata arrenden för älg och annat vilt som också orsakar skador hos bönder och markägare? De 17 miljonerna härstammar nämligen enbart från vildsvin.


Sedan tillkommer kostnaderna för de 3000 trafikolyckor vildsvinen orsakar per år, betalar jägarna något extra för dessa kostnader?


Ser vi på den totala kostnaden för det svenska viltbeståndet, räknar in alla skador på egendom och tusentals trafikolyckor, så landar vi på kostnader i mångmiljardklassen, kostnader som bärs av staten, skattebetalare, näringsidkare och försäkringstagare, hela landet skulle man kunna säga, även om vissa markägare tyvärr åker på onödigt stora kostnader själva.

Att alla som bor i Sverige på ett eller annat sätt är med och delar på kostnaderna för det svenska viltbeståndet är naturligtvis inte mer än rätt eftersom vi gemensamt bestämt att vi ska ha ett svenskt viltbestånd och så länge som vi alla är med och betalar är viltbeståndet en angelägenhet för hela landet ock liksom som vi delar kostnaderna så delar vi även bestämmanderätt över viltet och nu förhåller det sig som så att vi bestämt att vargen får äta av det viltbestånd vi gemensamt betalat för.

Så inte förens jägarna köpt ut staten och den svenska befolkningen och själva betalar hela kostnaden för viltet (olyckor och allt) så kan de helt på egen hand domdera villkoren, tills dess får de vackert finna sig i att vi alla bestämmer över det vi alla betalat kostnaderna för.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...