Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är klart att vi respektera att folk är rädda och försöka lösa situationen på ett konstruktivt sätt. Men frågan är hur hur vi ska gå tillväga. Det är ju inte självklart att rädslan är befogad och rationell och därför kanske det är en väldigt dålig lösning att skjuta alla vargar. Det finns ju väldigt många saker som folk är rädda för; strålning, elektricitet, hundar, huggormar, invandrare, förståndshandikappade, för att ta några exempel. Så om du menar allvar med att ta folks rädsla på allvar och att de räddas krav ska tillgodoses utan vidare analys, hur resonerar du då tex runt rädslan för mobilstrålning? Ska vi stänga ned mobilnätet i år? Eller tar du inte dessa människors rädsla på allvar?
Alltså: Att människor är rädda för varg är allvarligt. Men eftersom det är lätt att fastslå att ingen människa skadats av vargar i modern tid så är rädslan irrationell. Lösningen på problemet är alltså en pedagogisk och retorisk fråga, inte en biologisk.
Det vi däremot inte behöver respektera är de gaphalsar som själva inte är rädda i den riktiga bemärkelsen utan bara försöka utnyttja och rida på folks rädsla, för sina egna, smala intressens skull. Dessa häcklar jag mer än gärna.

Ja du viker inte en tum, saknar helt kompromissvilja.
Mitt problem är alltså en fråga om dålig utbildning. T o m jämförbart med mobilstrålning !
Riskerna för min hund t ex är alltså helt inbillade.
Dessutom ska dom som opponerar sig bli häcklade!
Jag tror du slår rekord i trångtänkande. Så länge ditt tänkande existerar så slänger ni in mer bränsle i debattbrasan.
 
Aktiv-jägare har helt rätt. Jag bor inte på landet, men jag har mark och hus i Lappland.
Så jag förstår problemet. Att en varg aldrig skadat någon i modern tid är ju bra, MEN jag tycker inte att det känns OK att släppa ut barnen och hunden själva längre. Och det är verkligen inte bara jag som känner så. Man kan gå in i vilket kök som helst där uppe så låter det likadant.
Då borde man ju inte vara rädd för alla våldsverkare heller för där jag bor är det ju "lugnt".
Nä lite större insikt måste man ha.
Varför är det så viktigt att vi ska ha massor av varg OCH björn.
 
De där va dåligt!!! precis som jag skulle kräva att vattenkraften ska läggas ner för att det är dåligt me vatten i älven?? man får åka ofta 100mil och sen är de knapt nå vatten i älven för dammarna e stängda..
De är väl ingen som hindrar dig att släppa hunden mer än någon annan som vill släppa sin hund,jag släpper inte ens min hund lös på tomten utan uppsikt utan den sitter i en löplina om jag håller på med nå annat..
Låt dom vargar få va kvar som finn nu och inte ta in mer utifrån och sen skyddsjakt på all varg som dyker upp i bostadsområden.. Jag bor själv på landet där grannen har större gård med får och baggar,han har aldrig haft problem med varg fast reviret ligger 8-10km från gården så jag ser ingen anlednig med skyddsjakt på landsbyggden,jag har själv valt att bo nära naturen med vilda djur "landet"..

Liknelsen om strömavbrott/vatten i älven passar bättre in på ett fiskeforum.
Bra att du håller hunden kopplad så den inte smiter ut och jagar i omgivningarna

Du var frikostig när det gäller jakt på varg. Fri skyddsjakt på all varg i bostadsområden.
Om vi behåller den numerär som vi har idag och räknar in vårens 30% tillökning så
bör det bli ca 120 varg till nästa nyår. Det är mer än vad jag vågar hoppas på.
 
utan att lägga någon värdering i vargens vara eller icke vara så skulle det vara kul att se hur fördelningen positiva respektive negativa ser ut i vargområde respektive icke vargområde.. inga gissningar eller så, riktig statistik.. vi har ofta en bild av varandra, det skulle vara kul att få riktiga siffror på det.
 
utan att lägga någon värdering i vargens vara eller icke vara så skulle det vara kul att se hur fördelningen positiva respektive negativa ser ut i vargområde respektive icke vargområde.. inga gissningar eller så, riktig statistik.. vi har ofta en bild av varandra, det skulle vara kul att få riktiga siffror på det.

En undersökning -som inte är gjord- om man ställde samma frågor till jägare.
Jägare som finns i revir, kontra jägare utanför revir.
Gärna en undersökning som sträcker sig en bit i tiden.
Jag förutsspår ganska rejäla skillnader.
Eller jakthundsägare på samma premisser.

Sen har vi fårägare.....dom verkar ha en mycket klar uppfattning.
 
utan att lägga någon värdering i vargens vara eller icke vara så skulle det vara kul att se hur fördelningen positiva respektive negativa ser ut i vargområde respektive icke vargområde.. inga gissningar eller så, riktig statistik.. vi har ofta en bild av varandra, det skulle vara kul att få riktiga siffror på det.

Finns en del skrivet. Jag har inte lusläst rapporterna så jag vet inte om de innehåller svar på just din frågeställning.

https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhetsbrev/Rapport_1_2009.pdf

https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhetsbrev/Rapport 1_2010_12 feb.pdf
 
Aktiv-jägare har helt rätt. Jag bor inte på landet, men jag har mark och hus i Lappland.
Så jag förstår problemet. Att en varg aldrig skadat någon i modern tid är ju bra, MEN jag tycker inte att det känns OK att släppa ut barnen och hunden själva längre. Och det är verkligen inte bara jag som känner så. Man kan gå in i vilket kök som helst där uppe så låter det likadant.
Då borde man ju inte vara rädd för alla våldsverkare heller för där jag bor är det ju "lugnt".
Nä lite större insikt måste man ha.
Varför är det så viktigt att vi ska ha massor av varg OCH björn.

Du måste hålla till i södra lappland? Jag håller till mkt i norra tornedalen och mot Kiruna trakten och där finns de knappt nå varg och inte i Kiruna området heller om man jämför men mellansverige..

Har sett en varg på 25år där uppe men desto mer björn finns de iaf..

Vad jag fått för mig så har dom flesta vargarna flyttat söderut och dom kommer inte så mkt längre ner pga E18 som löper genom hela Sverige då där har dom svårare att tasig igenom..

Skulle påstå att de är mkt större risk att träffa på varg i Västmanland,Värmland,Dalarna än Lappland
 
Senast ändrad:
Ja du viker inte en tum, saknar helt kompromissvilja.
Mitt problem är alltså en fråga om dålig utbildning. T o m jämförbart med mobilstrålning !
Riskerna för min hund t ex är alltså helt inbillade.
Dessutom ska dom som opponerar sig bli häcklade!
Jag tror du slår rekord i trångtänkande. Så länge ditt tänkande existerar så slänger ni in mer bränsle i debattbrasan.

Nu blandar du ihop flera debatter. Mitt svar till prankster handlade om folk som var rädda för varg och björn. Att det finns en risk för att din hund skadas är en helt annan sak. Din hund utsätts ju för många risker och ska man se till statistiken så ska du oroa dig för skador orsakade av bilar eller dina jägar-kompisar i första hand eftersom antalet jakthundar som skadas den vägen är skyhögt högre än de som skadas av varg. Men lustig nog verkar du inte vilja stoppa vare sig trafik eller jakt.

Men att rädsla för varg eller björn är irrationell och obefogad kan vi väl vara överens om?
 
Aktiv-jägare har helt rätt. Jag bor inte på landet, men jag har mark och hus i Lappland.
Så jag förstår problemet. Att en varg aldrig skadat någon i modern tid är ju bra, MEN jag tycker inte att det känns OK att släppa ut barnen och hunden själva längre. Och det är verkligen inte bara jag som känner så. Man kan gå in i vilket kök som helst där uppe så låter det likadant.
Då borde man ju inte vara rädd för alla våldsverkare heller för där jag bor är det ju "lugnt".
Nä lite större insikt måste man ha.
Varför är det så viktigt att vi ska ha massor av varg OCH björn.

Svara på frågan om hur du ser på hur vi ska hantera människors rädsla för mobilstrålning först. Om det finns människor som ser det som ett problem så är det ju ett problem (enligt dig själv). Hur ska vi hantera det? Stänga av mobilnätet omgående? Till skillnad från vargfrågan - där alla är överens om att risken för skador på människan är i princip obefintliga) så råder det ju viss oenighet om hur farlig mobilstrålning kan vara.
Och om jag är rädd att släppa ut mina barn pga att det finns älgar där jag bor, hur löser vi det enligt din filosofi? Skjuter av alla älgar? Eller respekterar du inte min oro?
 
Nu blandar du ihop flera debatter. Mitt svar till prankster handlade om folk som var rädda för varg och björn. Att det finns en risk för att din hund skadas är en helt annan sak. Din hund utsätts ju för många risker och ska man se till statistiken så ska du oroa dig för skador orsakade av bilar eller dina jägar-kompisar i första hand eftersom antalet jakthundar som skadas den vägen är skyhögt högre än de som skadas av varg. Men lustig nog verkar du inte vilja stoppa vare sig trafik eller jakt.
Men att rädsla för varg eller björn är irrationell och obefogad kan vi väl vara överens om?

Låt oss komma överens om att du inte använder den där skrönan om Agria och trafik.
Trafiken är farlig med risken med vargen är minst lika stor för min hund.
Men det beror på vilken koll jag har på vargens position. Ifjol fanns det en flock som i och för sej
brukade dela sig. Då kände jag mig ganska säker när gårdagens positionsrapport var 3 mil bort.
Nu är dom 2 grupper (kanske 3!) som i sin tur delar upp sig. Till slut blir det ogörligt att hålla koll på dom.

Jag tror det är för tidigt att påstå att vargen är en risk för människor.(i sverige) Inte så länge det finns ett bytesförråd i skogen. Rovdjur typ varg är ju inte konstruerade som klövdjur, som helst sticker när dom ser folk. Dom undersöker situationen, kan det finnas något lätt byte för mig?
Eftersom dom inte möter något motstånd så dyker dom upp i byarna.

Jag skulle dock inte rekommendera en 5-åring att ensam möta 2 vargar i skogen.
Det har har ju inte hänt något än men det är ju lite som att säga att det inte hänt i UK heller.

Björnen är den reella faran, dock aldrig om den har egen kontroll över läget.
Faran är ju överaskningsmoment som kan uppstå på ett oturligt sätt.
 
utan att lägga någon värdering i vargens vara eller icke vara så skulle det vara kul att se hur fördelningen positiva respektive negativa ser ut i vargområde respektive icke vargområde.. inga gissningar eller så, riktig statistik.. vi har ofta en bild av varandra, det skulle vara kul att få riktiga siffror på det.

Attityder till antalsmålet för varg
Bland de län som ingår i den här undersökningen är oppositionen mot det antalsmål för varg
som fastställts av riksdagen högst i Dalarnas län. Fortfarande är det emellertid en majoritet av
invånarna i Dalarna som stödjer målet. 43 % anser att målet är acceptabelt, 21 % vill se fler
vargar. Den senare gruppen har krympt sedan 2004, från 26 till 21 %, samtidigt som den andel
som vill se färre vargar har ökat sedan 2004 från 32 till 36 % av invånarna i länet. En
statistiskt säkerställd förändring. Som figur W4 visar är oppositionen koncentrerad till vissa
kommuner. I Älvdalen, Rättvik, Malung och Mora är det en majoritet av de som svarat på den
här undersökningen som anser att antalsmålet bör sänkas. I flera andra kommuner är en stor
minoritet av samma uppfattning. I Smedjebacken, Borlänge, Avesta och Hedemora är
oppositionen mot antalsmålet däremot relativt modest vid en jämförelse.
Figur


-Undersökningen är från 2009. Undrar vad dom tycker nu? Mycket har förändrats.
 
På frågan om mobilstrålning:
Om vi stänger av mobilnätet idag så stannar Sverige. Hoppas du förstår det.
Om vi decimerar varg och björnstammen. Vad skulle hända då?
Skulle vi bli tvungna att hämta varg från ryssen ( de skulle bli glada ) för och höja BNP eller.?
Jag tycker att vi kan ha en debatt om detta, men man kan väl ändå komma med lite mer realistiska jämförelser.

Och ja min mark ligger mellan Dorotea och Vilhelmina alltså södra Lappland.


Tjo flöjt vettu. Alla borde vara lite gladare faktiskt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.