Varför jagar inte jägarna möss?

Köpte en musramp för några tior. Fällan apterades i morse och redan sitter musen i hinken.

Påminner om en enkel fälla som jag brukar arrangera:
Man tar en 60 l hink. Lägger på en bräda upp till kanten. Häller i lite frolic i hinken.

Sen finns det 5 alternativ:
-Vänta tills råttan svälter ihjäl.
-släng råttan i väggen.
-Släng ut råttan
-skjut den med luftgevär.
-locka fram katten och ge den en glad stund (utomhus)
(du kan ju inte lita på katten, den kan ju tappa bort den)
 
Påminner om en enkel fälla som jag brukar arrangera:
Man tar en 60 l hink. Lägger på en bräda upp till kanten. Häller i lite frolic i hinken.

Sen finns det 5 alternativ:
-Vänta tills råttan svälter ihjäl.
-släng råttan i väggen.
-Släng ut råttan
-skjut den med luftgevär.
-locka fram katten och ge den en glad stund (utomhus)
(du kan ju inte lita på katten, den kan ju tappa bort den)

60 l hink till en mus? skjuter du kaniner med haubits ?
 
Vi märkte det. Fick bli en burfälla istället. Supermusen har dessutom klättrat ett 10cm överhäng och gått runt på köksbordet. Någon annan väg upp än bordsbenen fanns inte. En annan möjlighet är hopp från kylen. Är de så galna?
 
Vi märkte det. Fick bli en burfälla istället. Supermusen har dessutom klättrat ett 10cm överhäng och gått runt på köksbordet. Någon annan väg upp än bordsbenen fanns inte. En annan möjlighet är hopp från kylen. Är de så galna?

Jag har sett en råtta som sprang lodrätt upp på en putsad cementvägg !
Det var ingen mus utan en råtta, brun utanpå och vit undersida.
 
Jag har för stunden en väldigt fräck och orädd mus i vår lägenhet på andra våningen. Har försökt skrämma den men musen är ovanligt orädd. Tycker jägarförbundet ska ta tag i detta och börja jaga mössen för att lära dem att människor är farliga. Gärna med vapen på hundra meters håll så musen som ändå är död aldrig får vittring på oss.

En gång för många år sedan vaknade jag av att en mus satt i mitt ansikte och försökte peta mig (alternativt krypa in ) i munnen. Där kan vi snacka möss som mist respekt för människor.
Jag vaknade och föste bort den med handen och då satt den en stund på kudden och stirrade för att sedan masa sig ned på golvet i så sakta mak att jag hann leta rätt på en hink som jag fångade den i.

Sedan gick jag direkt ut (iklädd morgonrock) till ladugårdskatterna med hinken och släppte ut musen. Respekt för katterna hade den faktiskt.
 
vittja fällor

Påminner om en enkel fälla som jag brukar arrangera:
Man tar en 60 l hink. Lägger på en bräda upp till kanten. Häller i lite frolic i hinken.

Sen finns det 5 alternativ:
-Vänta tills råttan svälter ihjäl.
-släng råttan i väggen.
-Släng ut råttan
-skjut den med luftgevär.
-locka fram katten och ge den en glad stund (utomhus)
(du kan ju inte lita på katten, den kan ju tappa bort den)

Nu vill jag inte försvara skogmöss inomhus men är det inte lagvidrigt att låta ett djur fångat i fälla svälta ihjäl. Du som kallar dig aktiv jägare kan säkert reglerna bättre än jag men ska inte fällro vittjas flera gågner per dygn för att hindra onödigt lidande för djuret.
Här finns en diskussion om fällor och dess vittjande
http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/24732-tillsyn-av-faella/

/Patrik, utan både jägarlicens och musfällor för tillfället
 
Musfällor ska vittjas minst varannat dygn. Heder att ingen har föreslagit glykol i hinken för det har alla mina kollegor sagt att man ska ha.
 
Frågan är väl om Jan kan skjuta så väl som han kräver av andra, en mus på 100m är ju som 10ettan.
Få gevär skjuter så väl till att börja med.
Vatten i botten på oljefatet brukade fungera väl det med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.