Varför jagar inte jägarna möss?

Jag har för stunden en väldigt fräck och orädd mus i vår lägenhet på andra våningen. Har försökt skrämma den men musen är ovanligt orädd. Tycker jägarförbundet ska ta tag i detta och börja jaga mössen för att lära dem att människor är farliga. Gärna med vapen på hundra meters håll så musen som ändå är död aldrig får vittring på oss.
 
Bäste Jan

Vid allt brukande av skjutvapen gäller samma säkerhetsregler, v v beakta dem.
1 Alla vapen skall alltid hanteras som om de är laddade.
2 Rikta bara på det du avser skjuta. Har anledning att förstöra (råd att förstöra) och rätt därtill.
3 Håll pekfingret stäckt utanför varbygeln tills du avser skjuta.
4 Vet var dina kulor går såväl hitom som bortom målet. Du ansvarar för dem.

Så för din musjakt inomhus finns det nog inte skarpare än en väl agnad musfälla.
Inte ens dunstpatroner torde du kunna bruka inomhus.

god jakt
 
Det är aldrig bra när möss börjar bli orädda för människor och tar sig in till civilisationen och till och med in i lägenheterna. Dom hör hemma långt ute i skogen. Tänk på dom som har tama japanska dansmöss hemma och det plötsligt börjar stryka omkring hungriga skogsmöss! Vad kostar det inte att hägna in sina dansmöss med elnät?!
Nä, dom skall bort!
 
Ursäkta...

Jag får helt andra associationer när jag läser "din musjakt" och "musfälla". Men det stämmer att skytten har ansvar för vart kulorna går. Det kan bli dyrt... ;)

thomas
 
Jag har för stunden en väldigt fräck och orädd mus i vår lägenhet på andra våningen. Har försökt skrämma den men musen är ovanligt orädd. Tycker jägarförbundet ska ta tag i detta och börja jaga mössen för att lära dem att människor är farliga. Gärna med vapen på hundra meters håll så musen som ändå är död aldrig får vittring på oss.

Bevara musen
Musen är en mycket viktig kugge i naturens fauna. Tar vi bort musen så kommer många andra
arter att gå under.
Musen är skogens viktigaste djur, tveklöst, det är mer än man kan säga om vissa andra arter.

Men om musen ställer till problem, så kan du utöva skyddsjakt på den utan att fråga länstyrelsen.
Eftersom du kan kontrollera musen på detta sätt så är det inga stora problem med den.

Så skulle det vara även med vissa andra arter......
 

avslutad210712

Gäst
Jag har för stunden en väldigt fräck och orädd mus i vår lägenhet på andra våningen. Har försökt skrämma den men musen är ovanligt orädd. Tycker jägarförbundet ska ta tag i detta och börja jaga mössen för att lära dem att människor är farliga. Gärna med vapen på hundra meters håll så musen som ändå är död aldrig får vittring på oss.

Med vapen på hundra meters håll - jisses det var en stor lägenhet du har
 
Bevara musen
Musen är en mycket viktig kugge i naturens fauna. Tar vi bort musen så kommer många andra
arter att gå under.
Musen är skogens viktigaste djur, tveklöst, det är mer än man kan säga om vissa andra arter.

Men om musen ställer till problem, så kan du utöva skyddsjakt på den utan att fråga länstyrelsen.
Eftersom du kan kontrollera musen på detta sätt så är det inga stora problem med den.

Så skulle det vara även med vissa andra arter......

Bevara vargen oxå ;p
 
När jag igår natt gick och titta till vårt lilla barn i barnvagnen som vi lämnat ute i snöstormen (finns inget som söver ett barn som 12 m/s.) .
Kan ni tänka er EN KANIN strök runt vagnen. SKUT!



















På nåt sätt känns denna ironi låg på något sätt....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...