Skydd mot större djur (främst björn)

Hej!

Skulle behöva lite tips om hur man skyddar sig mot större djur, som björn, vildsvin och ev varg (ser dock inte den senare som ett hot om de inte är i stor flock).

Har läst att man skall förvara mat i extremt tätslutande förpackning för att undvika lukt och hänga upp den i ett träd på behörigt avstånd från övernattningsplats för att undvika björnöverraskningar.
Vildsvin kan man anta funkar på samma sätt. Har lite svårt att tro att börn eller ngt djur ger sig på ens tält på natten.

Dock så är frågan:

Vad gör man om det ändå händer?

Vad gör man om man får en direkt konfrontation med björn eller vildsvin under sin vandring?

Har sett att det finns sk björnspray att köpa i tyskland och usa, fast det är ju pepperspray och är förbjudet här i landet. Hur gör man då? Ja, jag må vara nojjig men jag har rejält med respekt för nallarna även om de må vara främst gräsätare.
Svar som bössa förstår jag med, fast inser inte varför man skall fixa licens och släpa med sig en bössa bara för att.

Tacksam för alla konstruktiva svar
 
Okej.

Även om jag själv är lite björnskraj så tror jag dels att risken är väldigt liten att något djur ska gå till attack, och dels att om en björn verkligen attackerar så spelar det inte så stor roll vad jag gör. Jag tror att de bästa åtgärderna för att undvika konflikt är just av undvikande slag, och därför vore alla slags vapen eller försvar enbart en onödig komplikation.
 
Hej!

Har läst att man skall förvara mat i extremt tätslutande förpackning för att undvika lukt och hänga upp den i ett träd på behörigt avstånd från övernattningsplats för att undvika björnöverraskningar.
Vildsvin kan man anta funkar på samma sätt. Har lite svårt att tro att börn eller ngt djur ger sig på ens tält på natten.

Har också den uppfattningen.

Att spela död räcker nog tyvärr inte eftersom ev aggresiva björnar gärna kommer nära och testar om du verkligen är det.
Att ha små bjällror i kläderna som bjällrar konstant under förflyttning är ett litet tips för att varsla om närvaro.
 
Har också den uppfattningen.

Att spela död räcker nog tyvärr inte eftersom ev aggresiva björnar gärna kommer nära och testar om du verkligen är det.
Att ha små bjällror i kläderna som bjällrar konstant under förflyttning är ett litet tips för att varsla om närvaro.

Har du testat bjällror? Har läst om "matbjällra" enligt en hel del kanadensare etc.. (du ser nog vinken).
 
Ja, jag har haft bjällra på mig när jag har varit ute - dock inte jämt.
Har alltid gevär med mig på älgjakten, det är nämligen då jag har störst risk för att komma i närheten av en sur björn.
Hajar vinken...;)
 
En björn i naturen viker normalt undan i god tid när den upptäcker en människa.
Vid björnmöte,ge dig till känna,tala i normal samtalston.Uppträd bestämt och behåll ögonkontakten och dra dig undan.Spring inte!Ha koll på vinden så att björnen känner din vittring.

mvh Kenneth
 
Under tester på björnar (som jag tror var svenska) och turister (som jag tror var i sverige) som båda bar på gps-sändare så man kunde följa dom i realtid så kunde man tydligt se att om vandrare och björn kom i närheten av varandra så ändrade björnen tydligt riktning flera hundra meter innan dom kunde sett varandra, detta i över 95% av fallen.. Och det var ytterst få av vandrarna som såg några björnar över huvud taget. Och det är ju bara räknat på dom som faktiskt kom nära björnar och var "på väg" att möta en..
Hittar dock inte källan på det. :/

Vad jag försöker säga? Våra björnar är ett skyggt djur som håller sig borta från människor.

Att börja hissa upp mat i trän i svenska skogar har jag aldrig hört talas om..

Det närmaste jag har kommit är när vi såg en liten järv (!) kolla till oss när vi slog läger ute i fjällen vintertid, när vi sen skulle lämna lägret dagen efter för en topptur så samlade vi all mat i en pulka och grävde ner den, uti fall att.. den skulle bli intresserad så skulle iaf tälten vara lite skyddade.

Och för övrigt så har självaste Mythbusters testat att försöka ta bort sin lukt för att lura en blodhund, det gick sådär.. Så att tro att en tät burk till maten ska vara nog så tror man nog fel. :)
Videon.. som är rätt underhållande ^^ http://www.youtube.com/watch?v=kTsi3Dcdf2o
 
Under tester på björnar (som jag tror var svenska) och turister (som jag tror var i sverige) som båda bar på gps-sändare så man kunde följa dom i realtid så kunde man tydligt se att om vandrare och björn kom i närheten av varandra så ändrade björnen tydligt riktning flera hundra meter innan dom kunde sett varandra, detta i över 95% av fallen.. Och det var ytterst få av vandrarna som såg några björnar över huvud taget. Och det är ju bara räknat på dom som faktiskt kom nära björnar och var "på väg" att möta en..
Hittar dock inte källan på det. :/
[/url]

Jag har träffat den som du kanske syftar på....
Han såg på sin egen GPS var björnen befann sig. För att provocera björnen så gick han emot den.
Men björnen vek alltid av åt sidan. Han själv såg aldrig björnen. Björnen var inte långt bort men kunde inte ses.
Dom testade ett antal björnar och alla med samma resultat.

Men jag har även pratat med en som träffade på björnungar (av misstag). Det var en svettig situation.
Han var beväpnad visserligen men honan höll honom under ständig uppsikt.
Situationen var mycket spänd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Mot ljusare tider Vilda djur 0
Norrbottningen Lyckad kamp mot invasiva arter Vilda djur 0
stigdaniel Björnskydd mot bikupor Vilda djur 80
gasko medel mot knott Vilda djur 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...