Vargsafari - vargspårning

Ursäkta mig nu kom jag bort från trådets ämne i sista inläget!!

Håller med graylingman, att bakspåra är en riktig häftig upplevelse!
 
Alla vet att jägare kan mest om djur och natur, det läste jag någonstans för någon månad sedan!! Missförstå mig inte, nu är jag sarkastisk. Förstår inte häller varför visa aktiva jägare måste försöka trycka andra klart mer erfarna folk hela tiden. Rovdjur är ingen svart vit fråga, det finns många fler delar i pusslet. Försök att respektera andra a-j!

Svar på annan fråga:- jag släppte hunden eftersom informationen kom efter jakten.
(komunikationsproblem)

Nästa påstående: -Jag har inte tryckt ner någon expert, men jag har prövat honom,
och jag antar väl att jag kan tro honom.
Skulle jag skicka enbart bilden till viltspåraren så skulle han inte göra något.
Bilden visar på vårt dilemma i jakten, nämligen att enskilda tassavtryck är tämligen värdelösa utan tillhörande berättelse om omständigheterna.

Annars har du nog rätt angående jägare, natur och djur -generelt.
 
Nästa påstående: -Jag har inte tryckt ner någon expert, men jag har prövat honom,
och jag antar väl att jag kan tro honom.

Så du har godkänt mina spårningskunskaper nu? Känner mig hedrad. Tackar ödmjukast!

Bilden visar på vårt dilemma i jakten, nämligen att enskilda tassavtryck är tämligen värdelösa utan tillhörande berättelse om omständigheterna.

Vari består dilemmat? Jag förstår inte. Är det bara kvalitetssäkrade spår som kan indikera att det kan vara olämpligt att släppa hunden??
 

Bilagor

  • 4berglins.jpg
    4berglins.jpg
    35.2 KB · Visningar: 865
Så du har godkänt mina spårningskunskaper nu? Känner mig hedrad. Tackar ödmjukast!



Vari består dilemmat? Jag förstår inte. Är det bara kvalitetssäkrade spår som kan indikera att det kan vara olämpligt att släppa hunden??

Här var det meningen att Berglin-teckningen skulle vara..

Dags för popcorn...
 
Senast ändrad:
Vari består dilemmat? Jag förstår inte. Är det bara kvalitetssäkrade spår som kan indikera att det kan vara olämpligt att släppa hunden??[/QUOTE sa:
Precis..skulle vi rätta oss efter alla stora tassavtryck så blir det ohållbart.
För mycket falsklarm, det dräller av folk som äger stora bull-hundar och som släpper
lös dom i "vildmarken"

Skulle jag stöta på liknande spår långt ut i skogen, så skulle jag "kvalitetsäkra" dom själv.
Ser det misstänkt ut så försöker jag kalla in hunden om det går.
Därefter ringer jag rovviltspåraren -Han kan då välja att lita på mig eller åka ut själv.
Viktigt är ju att larmet går så fort som möjligt.
 
Ursäkta mig nu kom jag bort från trådets ämne i sista inläget!!

Håller med graylingman, att bakspåra är en riktig häftig upplevelse!

Citerar mig själv. Att bakspåra är ju häftig men alla de bull- (tänker kanske mer på slangordet på engelska) hundar ute i vildmarken gör det svårt, ibland kan man inte röra sig! Nu är jag sarkastiskt igen om du inte har förstått det.

En fråga: Vad gör du till en auktoritet i ämnet? (förutom att du är jägare) Bevisa att du vet vad du pratar om. Bara en liten prövning. Själv är jag inte helt övertygad efter att ha läst en hel del av dina andra inlägg.
 
Citerar mig själv. Att bakspåra är ju häftig men alla de bull- (tänker kanske mer på slangordet på engelska) hundar ute i vildmarken gör det svårt, ibland kan man inte röra sig! Nu är jag sarkastiskt igen om du inte har förstått det.

En fråga: Vad gör du till en auktoritet i ämnet? (förutom att du är jägare) Bevisa att du vet vad du pratar om. Bara en liten prövning. Själv är jag inte helt övertygad efter att ha läst en hel del av dina andra inlägg.

Det är nog bara på forumet som någon bakspårar, i skogen vänds nog spåret åt rätt håll.
(enligt teorin att folk blir lagligare när dom är betraktade)

Bullhund= hund som finns enbart till för sällskap och ätning av bullar. -dvs alla utom jakthundar.

Varför skulle jag vara en auktoritet på vargspårning? fråga graylingman istället.
 
Det är nog bara på forumet som någon bakspårar, i skogen vänds nog spåret åt rätt håll.
(enligt teorin att folk blir lagligare när dom är betraktade)

Bullhund= hund som finns enbart till för sällskap och ätning av bullar. -dvs alla utom jakthundar.

Varför skulle jag vara en auktoritet på vargspårning? fråga graylingman istället.

Då vet vi din kunskapsnivå i ämnet.

Bull, slangord på engelska. Det betyder bull*!#*.
 
Då vet vi din kunskapsnivå i ämnet.

Bull, slangord på engelska. Det betyder bull*!#*.

Häng inte upp dig på engelskan. Bulle är ettt svenskt ord .Jag har även hört vissa som säger "pannkakshund"
Hur översätter man pannkaka från engelskan? (till svenska..?)

WildWoods, du har ett rätt så förpliktande namn. Trots att wild woods knappast existerar på skandinaviska halvön.

-Vilka faktorer skulle du ta hänsyn till? Storlek? steglängd? riktning i terräng? Platsen?
Avstånd till folkspår? Längden på spårningen? sannolikhetsgrad? eller?
 
Genom sig själv känner man andra, heter det ju...

Gäller det även pkt 3 i §28 i jaktförordningen?

Skulle en varg försöka slita min jaktkompis i stycken så skulle jag omedelbart servera
11 gram bly med en hastighet av 800 m /sek.
Skulle avstånd finnas mellan hund och varg så lägger jag hårkorset 1 m framför vargen.
Skulle dom redan ha kolliderat så kommer nog varningsskottet att bero på att jag missade.

Sen förväntar jag mig att kollegorna gör på samma sätt.

Även före §28 tillblivelse så skulle jag ha gjort likadant.
 
Du är verkligen tuff och häftig aktiv-jägare. Lite som Uffe i serien Helge.
Bortsett från att du tyvärr verkar finnas på riktigt, i alla fall i ett forum på nätet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A150 Vargspårning i Värmland i mellandagarna? Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.