Vargsafari - vargspårning


Jag antar att det ska föreställa vargspår.

Men enstaka tassavtryck är inte godkända som vargspår.
Man måste redogöra för hur spårlöpan går för att bedöma sannolikheten
för att det är varg.
Om vi rapporterar t ex 10 st tassavtryck på ett ställe så går inte vargspåraren
ens dit och kollar eftersom det inte går att kvalitetsäkra spåret.
 
Jag antar att det ska föreställa vargspår.

Men enstaka tassavtryck är inte godkända som vargspår.
Man måste redogöra för hur spårlöpan går för att bedöma sannolikheten
för att det är varg.
Om vi rapporterar t ex 10 st tassavtryck på ett ställe så går inte vargspåraren
ens dit och kollar eftersom det inte går att kvalitetsäkra spåret.

Vadå "ska föreställa vargspår"? Det är vargspår.

Jag vet till och med vilka individer vi spårade, nämligen alfa-paret och minst en av årets valpar i ett revir i norra Värmland. En mycket trevlig spårning, för övrigt. Både legor och älgkadaver, höga och låga urinmarkeringar.

Jag vill påstå att jag har tillräckligt stor erfarenhet av spårning för att i detta fall med säkerhet kunna påstå att det är vargspår det handlar om.

Spåren är för övrigt också kvalitetssäkrade av länsstyrelsens personal. Nåt mer du undrar över?
 
Vadå "ska föreställa vargspår"? Det är vargspår.

Jag vet till och med vilka individer vi spårade, nämligen alfa-paret och minst en av årets valpar i ett revir i norra Värmland. En mycket trevlig spårning, för övrigt. Både legor och älgkadaver, höga och låga urinmarkeringar.

Jag vill påstå att jag har tillräckligt stor erfarenhet av spårning för att i detta fall med säkerhet kunna påstå att det är vargspår det handlar om.

Spåren är för övrigt också kvalitetssäkrade av länsstyrelsens personal. Nåt mer du undrar över?

Exakt vad jag undrade över.
Hade varg i omedelbar närhet av dagens jakt, inte så trevligt...
 
Jag vet inte om jag har missförstått jaktlagstigtningen. I 5 § Inledande bestämmelser står det:

Var och en skall visa viltet hänsyn. Idrottstävlingar och annan liknande friluftsverksamhet i marker där det finns vilt skall genomföras så att viltet störs i så liten utsträckning som möjligt.
Viltet får inte ofredas och inte heller förföljas annat än vid jakt. Förbudet hindrar dock inte att lämpliga åtgärder vidtas av markinnehavaren i syfte att motverka skador av vilt, om sådana skador inte kan motverkas på annat tillfredsställande sätt.


Innebär inte detta att det är förbjudet att spåra och förfölja varg och annat vilt?
 
Ja, den chansen bedömer även jag som väldigt liten. Personligen tycker jag dock att även en lyckad bakspårning är en oerhört fin upplevelse.
 
Vadå "ska föreställa vargspår"? Det är vargspår.

Jag vet till och med vilka individer vi spårade, nämligen alfa-paret och minst en av årets valpar i ett revir i norra Värmland. En mycket trevlig spårning, för övrigt. Både legor och älgkadaver, höga och låga urinmarkeringar.

Jag vill påstå att jag har tillräckligt stor erfarenhet av spårning för att i detta fall med säkerhet kunna påstå att det är vargspår det handlar om.

Spåren är för övrigt också kvalitetssäkrade av länsstyrelsens personal. Nåt mer du undrar över?

Alla vet att jägare kan mest om djur och natur, det läste jag någonstans för någon månad sedan!! Missförstå mig inte, nu är jag sarkastisk. Förstår inte häller varför visa aktiva jägare måste försöka trycka andra klart mer erfarna folk hela tiden. Rovdjur är ingen svart vit fråga, det finns många fler delar i pusslet. Försök att respektera andra a-j!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A150 Vargspårning i Värmland i mellandagarna? Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.