Släppa ut minkar. Rätt eller fel?

Men alla här är utsidanmedlemmar. Tror tyvärr det är en subgrupp och särintresse.

Men visst, en översyn vore välkommet. Hur får vi partierna att göra det?

Framför allt gäller det att få Centern och Eskil Erlandsson att vakna och inse att så här kan det inte fortsätta.

Hur många minkfarmar har vi i Sverige och hur många kan tänkas vara sysselsatta i branschen?
 
Som de flesta såna där verksamheter så ligger väl motivationen hos pälsfarmarna i den ekonomiska vinsten. Kan de spara pengar på att hålla djuren på tvivelaktigt sätt så gör de antagligen det.

Det som då skulle hjälpa är bättre kontroller av att kraven uppfylls. Tyvärr så avskaffade ju Aliansen djurskyddsmyndigheten.
 
Tror det blir svårt att undergräva minkfarmarna ekonomiskt, det kommer alltid att finnas kunder som inte bryr sig speciellt mkt.

Det som ger mest(bäst) resultat är att jobba för att minkarna ska få det bättre. Att försöka få fram ett förbud innebär ju bara att importen av päls ökar (som kommer från ännu mer vanskötta djur).
 
Japp, det var standardsvaret. Men frågan ver menat mer konkret. Någon som har bra ideer som vi kan genomföra (och vill nu påpeka att jag håller mig då strikt inom lagen).

Jag personligen har ju svårt att undergräva minkfarmarna ekonomiskt då våra beröringspunkter redan är noll. Skapa mediestorm, ja men hur?

Wallraffa?
Bästa sättet att skapa mediastormar är att dokumentera allt i ljud och bild och sedan visa upp det, inte helt lagligt beroende på hur man gör men effektivt. I stället för att släppa ut minkar borde aktivisterna sätta upp dolda övervakningskameror och sedan samla ihop till en worst of...
Bryter de mot djurhållningslagen på bilderna så anmäler man dem, skapar opinion i media.
 
Tror det blir svårt att undergräva minkfarmarna ekonomiskt, det kommer alltid att finnas kunder som inte bryr sig speciellt mkt.

Det som ger mest(bäst) resultat är att jobba för att minkarna ska få det bättre. Att försöka få fram ett förbud innebär ju bara att importen av päls ökar (som kommer från ännu mer vanskötta djur).

Men resonerar man så så har man redan gett upp. Om Sverige förjuder imorn så gör Norge det i övermorgon och sen Finland och vips hela EU. Sen kommer USA.

Sverige har varit föregångare i många frågor som sedan blivit norm. Tycker vi kan bli det här också.
 
Men resonerar man så så har man redan gett upp. Om Sverige förjuder imorn så gör Norge det i övermorgon och sen Finland och vips hela EU. Sen kommer USA.

Sverige har varit föregångare i många frågor som sedan blivit norm. Tycker vi kan bli det här också.

Men HUR ska du få Sverige att förbjuda? Jag tror inte att riksdagsmännen läser utsidan och sedan får en uppenbarelse. sorry , det vore trevligt om det vore så men jag tror inte det.

Sen kan vi ens förbjuda det på egen hand? Kan det ses som nått hinder för fria varor och tjänster eller nått sånt? jag vet inte, nån som vet?
 
Men frågan är ju VAD som ska förbjudas.

Att föda upp pälsdjur?
Att föda upp just minkar?
Djurhållning över huvud taget?

Eller är det en striktare djurskyddslagstiftning det handlar om? Alltså att minkfarmar är ok om de är "justa" nog?
Eller bara striktare kontroll av de lagar som finns?
 
Men HUR ska du få Sverige att förbjuda? Jag tror inte att riksdagsmännen läser utsidan och sedan får en uppenbarelse. sorry , det vore trevligt om det vore så men jag tror inte det.

Sen kan vi ens förbjuda det på egen hand? Kan det ses som nått hinder för fria varor och tjänster eller nått sånt? jag vet inte, nån som vet?

Man kan skriva debattarktiklar, engagera sig i det parti man företräder och påverka den vägen.
 
Men frågan är ju VAD som ska förbjudas.

Att föda upp pälsdjur?
Att föda upp just minkar?
Djurhållning över huvud taget?

Eller är det en striktare djurskyddslagstiftning det handlar om? Alltså att minkfarmar är ok om de är "justa" nog?
Eller bara striktare kontroll av de lagar som finns?

Föda upp pälsdjur helt och hållet. Vi har redan idag kanske världens striktaste lagstiftning men tyvärr efterleds den inte. Är det något fler djur än mink som föds upp i Sverige?
 
Föda upp pälsdjur helt och hållet. Vi har redan idag kanske världens striktaste lagstiftning men tyvärr efterleds den inte. Är det något fler djur än mink som föds upp i Sverige?

I princip alla djur i Sverige, som kommer i kontakt med människor, föds upp. Och skulle djurskyddslagstiftningen efterlevas så skulle alla minkfarmar få stänga igen med en gång.

Ang. att filma så har ju djurrättsalliansen släppt filmer två gånger i år som visade hur det såg ut på farmarna. Det glöms bort rätt så snabbt och folk antar väl att någon annan tar hand om det?
 
Jag har faktiskt inget som helst problem med pälsuppfödning.
Med det sagt menar jag inte att jag stödjer alla former av djurhållning.
Här är vi inne på etik och inte juridik. Så länge djuren mår bra och har en bra levnadsstandard så ser jag ingen skillnad i att föda upp dem för den ena eller andra produkten.
Alla argument om att pälskläder är "onödiga" biter inte heller på mig. För det första, vem ska bestämma vad som är nödvändigt eller inte? För det andra, var ska gränsen dras?
Är det mer nödvändigt att producera tält, sovsäckar eller "stormkök"? Behöver vi verkligen dessa prylar i dagens samhälle? Behöver vi ens dagens samhälle? Här på utsidan tycker nog alla att friluftsliv är nödvändigt och gör själen glad. Någon annanstans finns det säkert människor som anser att "lyxkonsumtion" av pälsvaror får dem att må bra. Vem ska sitta och raljera över vem?
Strikta lagar och fungerande kontroll säger jag ja till. Men ett förbud säger jag blankt nej till, det hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle!
En annan aspekt av det hela är ju att många här på utsidan generellt och i den här tråden specifikt verkar tycka att pälsuppfödning är något dåligt, och det har till och med uttalats åsikter om att pälsuppfödare är "extremt onda människor". Men hur många av oss köper inte gladeligen dunprodukter för att spara lite vikt i ryggsäcken? Vad är det som skiljer djurhållning för dun ifrån djurhållning för päls, egentligen?
Jag försöker inte påskriva någon mina åsikter, och jag accepterar inte inhuman djurhållning; Men jag vill belysa att när man börjar kräva förbud utav vissa branscher rör man sig farligt nära utkanten av demokratin...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Rätt agerande av bilisten att avliva ett trafikskadat Lodjur. Vilda djur 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.