Släppa ut minkar. Rätt eller fel?

Blev lite rädd när jag på förra Debatt på SVT hörde en Folkpartiet representant lägga mjölkproduktion, köttproduktion och pälsproduktion i samma fack. Djurverksamhet som djurverksamhet. Nog fan är det väl skillnad på hur eko kossan i hagen har det och hur minkarna i sina burar har det.

Men frågan är om kycklingar och grisar har det särskilt mycket bättre än minkar. Chicken nuggets och bacon är ju ungefär lika nödvändigt som minkpäls. En mink måste åtminstone ha pälsen kvar för att kunna producera.

Jag tycker man får problem så fort man drar stenhårda gränser.
 
Men herregud, nån här måste väl ändå tycka att det var rätt att släppa ut minkarna?

Nej! det finns ingen ursäkt alls, med utsläppet så har man gjort rovdrift värre än ett kalhygge på naturen i hela området då varendea mindre djur och insekt som rör sig och inte kan fly och eller flyga i tid är förmodligen redan död, ihälbiten och kanske uppäten men troligen ligger som ett kadaver. Sedan kommer huvuddelen av minkarna som inte infångas att dö en plågsam svältdöd utöver påkörningarna nu när det börja bli kallt då antalet minkar och tillgängliga passande födoämnesmängden i området inte på något sätt är i balans - och dessutom konkurerar med andra djur om samma föda - så det är inte bara minkarna som kommer att dö svältdöden utan också en stor del av den gamla faunan i området...

Minkar - precis som grävlingar och annat är lustmördare när dom hamnar i tex hönshus och dödar allt som rör sig trots att näringsbehovet i form av nedlagd byte sedan länge är tillgodosett

Att göra en sådan sak borde åtalas med samma dignitet som mordförsök med tanke på vad det ställer till akut nu och många år framöver - då det alltid är några minkar som överlever och kommer att sätta prägel på faunan i området för lång tid framöver - det kommer vara omöjlig att hitta alla dessa och utrota dom.

Sådana personer som släpper ut på det här sättet har ingen kontakt med verkligheten och hur naturen funkar eller har bara Disneys söta Bambi framför ögonen och blundar för att djur kan vara väldigt grymma mot varandra och omgivningen.

Vill man göra något åt djurhushållningen så görs det bäst med plånboken och helt enkelt inte köpa produkterna - dock får man problem med vad man skall äta efter ett tag om man inte bygger sin kost på en stor del importerad och i framställning och transport energislukade råvaror och vegetabilier...

En sådan aktion som detta kommer också ge dålig dager för även seriösa och kunniga djurättsaktivister då de nu troligen förknippas med djurplågare som ovanstående händelse faktiskt handlar om pga. någon persons filosofi eller snarar dumhet och handling för att man inte förstår konsekvenserna i förväg.

Här kan man verkligen prata om baktändning för sin 'filosofi'
 
Fel,men är ingen anhängare av pälsfarmeri..
Jobba/"lobba" långsiktigt istället dvs. ingen efterfrågan-ingen marknad.

-men om man har en "mjuk eller stenhård gränsdragning",det blir ändå två sidor och någon som kommer ikläm.. : ) :(
 
Fel,men är ingen anhängare av pälsfarmeri..
Jobba/"lobba" långsiktigt istället dvs. ingen efterfrågan-ingen marknad.

-men om man har en "mjuk eller stenhård gränsdragning",det blir ändå två sidor och någon som kommer ikläm.. : ) :(


Problemet med pälsindustrin är att marknaden inte finns här hemma, utan i till exempel Kina. Det är svårare att lobba mot efterfrågan än att lobba mot tillgången.

Vad jag menar med "stenhård gränsdragning" är att om man anser att någon är ond så helgar ändamålet medlet, och man ser sig själv som automatiskt god för att man bekämpar den onde. Vilket ju är ett väldigt vanlig källa till fruktansvärda övergrepp genom historien.
 
Blev lite rädd när jag på förra Debatt på SVT hörde en Folkpartiet representant lägga mjölkproduktion, köttproduktion och pälsproduktion i samma fack. Djurverksamhet som djurverksamhet. Nog fan är det väl skillnad på hur eko kossan i hagen har det och hur minkarna i sina burar har det.

Det kan förvisso vara sunt att bli rädd när man hör vissa politiker uttala sig, men...

Det faktum att det kan skilja på hur kossor och minkar har det under sitt liv beror ju inte nödvändigtvis på att de föds upp med olika syften.

Men det finns nog två falanger, dels de som tycker att pälsfarmar är förkastliga pga sitt syfte, dels de som tycker att de är förkastliga pga HUR man föder upp pälsdjuren.

Rent teoretiskt så finns det väl ändå möjligen en tredje kategori i Sverige också, och det är de som tycker att både syfte och uppfödningsmetod är OK.
 
Jag kan ha värderingar som gör att jag inte gillar minkfarmar eller annan uppfödning för "onödiga produkter" samt hur den uppfödningen rent praktiskt bedrivs.

Vad gäller villkoren för minkars uppfödning tycker jag de borde harmoniseras med annan djuruppfödning(om det inte är gjort) som t.ex höns och annan djurhållning.

Vad gäller uppfödarnas rätt att föda upp djur för pälsens skull(istf t.ex. kött) så vill jag inte ha lagstiftning kring detta. Det finns otal produkter vars värde jag sätter = 0kr, ändå betalar andra för dessa(och tvärtom).

Att förespråka att lagar stiftas efter sina egna "personliga preferenser" är att inbjuda till annan lagstiftning efter andras preferenser och min frihet att följa min övertygelse(och tron att andra ska få följa sin) är större än min övertygelse om min egen förträfflighet...
 
Djurrättsaktivister...

Förstör för småföretagare som driver pälsbutiker, vandaliserar bondgårdar, släpper ut minkar. Det är ju ren terrorism.

När man släpper ut minkarna i naturen har man inte förstått att minken inte är ett djur i svensk fauna vilket kan ställa till med stor skada för den inhemska kulturen - tänker på då djurrätt? Vore det inte bättre att slänga in en molotovcocktail i minburarna för att bespara dessa små djur ett liv utanför fångenskap - som de inte behärskar.

Päls eller inte päls, finns det en marknad kommer det alltid finnas pälsar. Det finns så mycket annat elände i världen än just några pälsar. Folk borde sätta saker och ting i lite andra perspektiv och sluta lipa åt i-landsproblematik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Rätt agerande av bilisten att avliva ett trafikskadat Lodjur. Vilda djur 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.