Nästan som vargar

* I de fall där reviren är för små, dvs det blir för hårt tryck på bytesdjuren, så tar man bort hela reviret.
-Detta brukar uppstå när det finns flera revir intill varandra.

* Skyddsjakt med problemdjur skall nästan alltid beviljas.

* I övrigt så skall en allmän jakt utföras precis som sist. Den var i stort sett perfekt utförd. Alfa-djur har för liten betydelse. Ingen "urskiljning av individer" eftersom det inte är realistiskt. Kvoten blir ju beroende på dom ovanstående punkterna.

* "Vargpasset" införs precis som "björnpasset" dvs extraordinära krav på skjutskicklighet.

Bör väl poängtera att problemet med björn är ungefär lika som med varg.
Björndebatten har väl lagts sig nu men dom ökar i antal så det kan hända att debatten
får en nytändning snart.

- F Ö anser jag att vi skall ha ca 200 varg men vi måste kunna hantera dom på ett vettigt sätt.
Det finns inget "utrotningshot" så vi behöver inte snåla på överskottet.
Delar vi med oss så går det nog bra med det antalet.
Varför anser du att vi ska vi ha 200 djur, för att Riksdagen har bestämt det? Om Riksdagen fattar beslut om 500 djur, mer likt vad forkningen kommit fram till är lämpligt p.g.a. att den svenska vargstammen lever relativt isolerat i mellansverige och så sällan får nytt blod norrifrån, är det då den nivå du anser att vi ska ha?

Bl.a. Grimsö var involverade i senaste utredningen om lämplig strategi vid vargjakten.
I princip 4 huvudstrategier drogs upp, sedan kan dessa kombineras.

1. Slumpmässig avskjutning
2. Jakt på enbart ensamma djur
3. Uttag av hela flockar
4. Jakt på enbart reproduktiva djur (som de föredrar att kalla dem istället för "alfadjur")

Forskarna avråder från strategi 4, citat: "eftersom den också maximerar problemen med bortskjutna föräldradjur från beroende valpar, avråder vi från denna strategi."

Alls inte betydelselöst alltså. Här kan du läsa på över huvud taget: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/varg/varg2009/N-skandulv-091222.pdf

Strategi 1 leder till att vissa reproducerande djur skjuts, men det tycker jag man ska försöka minimera.

Så ytterst liten som den svenska vargstammen är idag, är skyddsjakt inte något som ”nästan allltid” ska beviljas, utan den enda jakt som borde beviljas. Fokus borde läggas helt på att selektera fram en skygg vargstam.

Raskesven
 
* Skyddsjakt med problemdjur skall nästan alltid beviljas.
.

Håller faktiskt med men det finns undantag då man bör unvika skyddsjakt. I över lag så är det bättre att skjuta problemdjuren direkt. Man borde utöka skyddsjakten och ta bort den allmänna jakten på varg. Det måste vara bättre om man tar bort fler vargar som stör än att man slumpvis skjuter vargar man ser under jaktdagarna


* I övrigt så skall en allmän jakt utföras precis som sist. Den var i stort sett perfekt utförd. Alfa-djur har för liten betydelse. Ingen "urskiljning av individer" eftersom det inte är realistiskt. Kvoten blir ju beroende på dom ovanstående punkterna.
.

Alfadjuren har väldigt stor betydelse för vargflocken men naturligtvis överlever vargarna även om man skjuter alfaparet. Flocken kanske inte överlever och man får fler lösdrivande vargar som kan bilda fler mindre revir. Att skjuta alfaparet är ett bra sätt att sprida ut vargarna över ett större område och även att få dem att ta mindre byten. Det är svårt för en ensam varg att ta en älg men det är fortfarande enkelt för den att ta ett får

* "Vargpasset" införs precis som "björnpasset" dvs extraordinära krav på skjutskicklighet.
.

Naturligtvis så bör det finnas extraordinära krav på skjutskicklighet vid all jakt. Det borde även finnas årliga test som måste uppfyllas för att man ska få jaga

- F Ö anser jag att vi skall ha ca 200 varg men vi måste kunna hantera dom på ett vettigt sätt.
Det finns inget "utrotningshot" så vi behöver inte snåla på överskottet.
Delar vi med oss så går det nog bra med det antalet.

Det bör snålas med överskotten. Det är bättre att inrikta sig på problemvargar istället för att låta slumpen avgöra vilken varg som ska skjutas

/Stellan
 
Flocken håller inte ihop konstant, ibland sprider den sig och återförenas då och då.
Vilket sällskap som innehåller alfadjuret är förmodligen omöjligt att avgöra på en spårstämpel.
(spårarna ser aldrig några djur)
För skyttens del bör han koncentrera sig på ett bra skott. Han hinner inte göra något urval
på ett par sekunder.(alla är lika stora) När spårarna kör igång så skall alla i gruppen vara skjutbara. Det får inte vara några flumderektiv för skytten.
Riktigt att alfa-djuret borde vara kvar -men hur? en teori som slängs i tunnan för byråkrat-sopor?

200 st är realistiskt om det antalet fördelas jämt, i annat fall är det för många.
Bättre är att ha ett visst antal per län, dvs ca 20 st. eller 2 revir.
Här i Dalarna har vi 14 revir (kända revir)
Forskarnas ideer måste omsättas till mänskliga aspekter. Skulle du gå efter klimatforskarna
så fick du inte starta bilen längre.
 
Flocken håller inte ihop konstant, ibland sprider den sig och återförenas då och då.
Vilket sällskap som innehåller alfadjuret är förmodligen omöjligt att avgöra på en spårstämpel.
(spårarna ser aldrig några djur)

Om man kan avgöra om ett visst sällskap innehåller ett alfa-djur eller inte är helt och hållet beroende på när under spårningssäsongen man spårar och av hur långt men spårar.
 
Kan du då förklara på ett trovärdigt sätt vad vi får för problem om dom inte skulle finnas i Sverige?

Nej, det kan jag inte. Frågan är om någon kan det. Men att ta bort en pusselbit i det ekologiska systemet tror jag får konsekvenser även om de inte är så uppenbara på direkten.

Blir lite som att ta bort några muttrar i ett flygplan. Det kanske funkar. Men man vet inte riktigt säkert hur det påverkar.

Så min motfråga blir: Kan du på ett trovärdigt sätt förklara vilka problem vi människor får med varg i våra skogar som vi inte på något sätt klarar av att hantera?
 
Om man kan avgöra om ett visst sällskap innehåller ett alfa-djur eller inte är helt och hållet beroende på när under spårningssäsongen man spårar och av hur långt men spårar.

Detta är längre än mina spårkunskaper sträcker sig. -Jag ska vidarebefodra frågan till spårarna om jag får tillfälle framöver.
Spårningen var mycket lång i vintras, kanske 5-10 mil
-Likaså hur mycket mer jobb det innebär.
Sessongen kan man ju inte välja, det är ju nyår som gäller

Om du kan det så utveckla det mera..?
 
Exakt!

Jovisst, det gällde ju att spåra och förbereda sig så mycket det bara gick så att man verkligen inte behövde riskera att kvoten fylldes nån annanstans.

Att ens försöka med nån slags urvalsjakt fanns ju inte ens på kartan. Nu jäklar gäller det att jaga snabbt som f-n innan nån annan ser till att kvoten blir fylld!

Frågan är ju om den slumpvisa jakten ökade eller minskade problemen.

Exakt!
Javisst, det gäller att vara förberedd! Spårade en hel del varg dagarna innan jakten, o hoppsan om det inte var en massa spår efter jägare som var ute före de fick! Det skjuts sedan en varg i området, ett område där det sällan finns varg. Då hade jägarna fantastiskt bra koll på var djuren befann sig.

För övrigt förstår jag inte häller det här med slumpviss jakt, leder troligen bara till mer problem.
 
Nej, det kan jag inte. Frågan är om någon kan det. Men att ta bort en pusselbit i det ekologiska systemet tror jag får konsekvenser även om de inte är så uppenbara på direkten.

Blir lite som att ta bort några muttrar i ett flygplan. Det kanske funkar. Men man vet inte riktigt säkert hur det påverkar.

Så min motfråga blir: Kan du på ett trovärdigt sätt förklara vilka problem vi människor får med varg i våra skogar som vi inte på något sätt klarar av att hantera?

Vi har saknat muttrarna i hundra år och erhållit en av världens bästa jaktmarker.
Det beror på 2 saker -rovdjurfritt och reglerad jakt.
Jag ser inget problem i detta.

-Ang problem med vargar så måste du ha missat en del info dom sista 10 åren.

Vissa "pusselbitar vill jag absolut ta bort: fästingar, rabies, mårdhund, mink, älgflugor.
Naturen är som vi: En delvis lyckad konstruktion under slumpartad utveckling.
 
Vi har saknat muttrarna i hundra år och erhållit en av världens bästa jaktmarker.
Eller om man vänder på saken: Världens största problem för skogsägarna?

Vore det inte bättre om man inte behövde jaga? Varför skall just jaktmarker vara något som är eftersträvansvärt? Jakten är till glädje för en väldigt liten del av befolkningen, resten av befolkningen drabbas i de flesta fall negativt av jakten.
 
nu har denna diskussion tagit ännu en vändning.

från att ha handlat om lösspringade hundar som attackerat och dödat tamboskap. Hundar som "ägaren" uppenbarligen inte hade någon som helst koll på.
Till att handla om Vargjakt
Till att nu halka in på jaktens vara eller icke vara.

Hur drabbas människor negativt av jakten? (frågan främst ställd till nermander)

Vilken jakt är det då du pratar om ? Är det Vargjakten, Älgjakten, Fågeljakten, Småvilt, Säl, eller vad är det?

jag kan förstå svampplockare som tycker att det är trisst att inte kunna gå ut och plocka precis där älgjakten pågår... men nu plockas det inte så mycket svamp/bär att man kan anse att detta är ett stort problem, ELLER?

Om jag går ut i skogen och lockar på Järpe eller upplever spänningen i ett Hardrev, hur kan det påverka dig negativt?

Jag är mycket intresserad av hur jakten påverkar dig och våra medmänniskor negativt.

BZ/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.