Nästan som vargar

Vargen flyr.

Om jag mot förmodan skulle möta 6 vargar i skogen så är jag helt övertygad om att dom skulle fly direkt, förmodligen långt innan jag såg dom.
Under vargjakten (slakten) flydde samtliga vargar när "drevkarlarna" närmade sig.
De vargar som under senare tid visat ett oskyggt beteende och inte flytt vid kontakt med människor har varit ungvargar som inte ännu lärt sig frukta människor, kanske för att alfaparet i dess flock tjuvskjutits.
Flera jag känner har blivit attackerade av hundar både jakt och sällskapshundar.
Erik.
 
Jättebra! Då kommer naturen själv att sköta viltvården där, utan att människan behöver lägga sig i.

OK , signalerna från södra Sverige är tydliga: "Var dig själv närmast" och skit i grannen.

Jag kan då avslöja att vi redan ligger långtgående förhandlingar med Norge.
Värmland Dalarna och uppåt är intresserade att byta nationalitet.
Norge vill ha en attraktiv landsbyggd och det blir noll-tolerans som gäller.
Planen blir då ett rejält viltstängsel mellan Karlstad och Gävle.
Därefter söver vi ned våra 300 vargar och säljer dom till Sverige (kan vi få ett bud?)
Vi har även planer på ett turistvisum (Längre än 2 dgr = mot betalning)
Torne älv skall även breddas och mineras.

Några frågor?
 
Om jag mot förmodan skulle möta 6 vargar i skogen så är jag helt övertygad om att dom skulle fly direkt, förmodligen långt innan jag såg dom.
Under vargjakten (slakten) flydde samtliga vargar när "drevkarlarna" närmade sig.
De vargar som under senare tid visat ett oskyggt beteende och inte flytt vid kontakt med människor har varit ungvargar som inte ännu lärt sig frukta människor, kanske för att alfaparet i dess flock tjuvskjutits.
Flera jag känner har blivit attackerade av hundar både jakt och sällskapshundar.
Erik.

Enligt vad som händer är så funkar det så här:
Är dom förföljda så visar sig dom aldrig.
Är dom inte förföljda så visar sig dom vara mycket orädda.
Värgen är mycket beräknande när det gäller att avgöra faran.

-Med "atttack" av "jakthund" antar jag att har blivit utskällda och det har stannat vid detta
 
OK , signalerna från södra Sverige är tydliga: "Var dig själv närmast" och skit i grannen.

Jag kan då avslöja att vi redan ligger långtgående förhandlingar med Norge.
Värmland Dalarna och uppåt är intresserade att byta nationalitet.
Norge vill ha en attraktiv landsbyggd och det blir noll-tolerans som gäller.
Planen blir då ett rejält viltstängsel mellan Karlstad och Gävle.
Därefter söver vi ned våra 300 vargar och säljer dom till Sverige (kan vi få ett bud?)
Vi har även planer på ett turistvisum (Längre än 2 dgr = mot betalning)
Torne älv skall även breddas och mineras.

Några frågor?

Nä bara, var kan man skriva på för att man stödjer denna stolliga ide. Jag tror ingte att Norge är villiga, men prova gärna. ;)
 
ordning i leden

Jag kan inte hålla med den Aktive när han säger att det är sällskapshundarna (modell större) som är värst (#2).

Många har tyvär älghundarna (gråhundar och tex laikor, jämthundar m.m) i hundgårdar där den sociala kontakten bara är med en "alfa" hanne som gärna lyfter sliter och drar i hundarna. Har sett detta på nära håll och nästan fått stryk för att jag påtalat att detta är
1. ett djävla oskick
2. skapar en kass hund, som blir direkt farlig

Har också sett motsatsen med socialt präglade hundar som lyder och är snälla som lamm :)

Antalet vargar som jag blivit biten av = 0
Antalet hundar som attackerat = 2 (en polishund samt en jakthund - båda senare avlivade)
Biten av hundar i lek = massor
biten av hund för att jag varit puckad :) = 1 (ärrig hand men finmotoriken klarade sig, förövrigt en jakthund laika)

Så om jag bara kollar på mina egna erfarenheter så leder jakthund/arbetande hund stort före sällskapshundar och vargar (även om den siffran mest är där för skojj skull)

men visst. de som har kraftiga hundar som vapen gör något väldigt illa, inte djurens fel.

Hundarna i artikeln (som ursprungsinlägget hänvisar till) verkar ju vara av stor hundmodell som hålls av en samlare. De blir uppfostrade på ungefär samma sätt som hundgårdshundarna med liten eller ingen social träning.
(om ni undrade hur inlägget skulle gå ihop sig:))

Vargens vara eller icke vara kan kanske hållas till sandlådan (gäller båda sidor) :)

BZ/
 
Min inställning är klar:
Vargjakten, som jag själv deltog i, var imponerande väl förberedd. Vissa hade lagt ner ett
otroligt stort arbete på den. Och det blev succe i effektivitet.

Här har stammen ökat från 3 till 11 individer (+350%) på ett år!
Med den ökningstakten så kan vi lägga ned jakten på en yta av 4x4 mil inom kort.

Så det är klart vad som behöver göras.....
"Effektivitet" är ett ord som överlag används utan att personen som svänger sig med det begriper vad det betyder. Definiera gärna vad du menar i det här sammanhanget.

De få dryga 200 vargar vi har idag är bara inledningen på den större stam vi kommer att ha framöver, så du kan lika gärna vänja dig vid tanken, och lära om hur du ska jaga med hund. dvs. om du nu bedriver löshundsjakt i vargrevir. Vilket vargrevir brukar du jaga annat än varg i förresten?

Raskesven
 
"Effektivitet" är ett ord som överlag används utan att personen som svänger sig med det begriper vad det betyder. Definiera gärna vad du menar i det här sammanhanget.

De få dryga 200 vargar vi har idag är bara inledningen på den större stam vi kommer att ha framöver, så du kan lika gärna vänja dig vid tanken, och lära om hur du ska jaga med hund. dvs. om du nu bedriver löshundsjakt i vargrevir. Vilket vargrevir brukar du jaga annat än varg i förresten?

Raskesven

OK...Tansenreviret. -googla på detta
Det fanns ett revirmarkerande par i fjol. I år har 10 st setts samtidigt! -men troligen finns det
någon eller några till. Tillväxten är imponerande och väl dokumenterad.
Effektivitet= skjuta fullt på 4 timmar.
En kombination av många frivilliga men framför av ett duktigt spårarbete.
 
sen slipper människan lägga sig i

De som jag har disskuterat vargjakt med ser det ungefär så här:

Poängen med den nuvarande jakten är att se till att ingen stam av djur blir för stor att den orsakar alltför stora skador i naturen.

Vargen tar både älg och rådjur och jagas för att det inte ska bli missbildningar pga inavel.

När stammen av varg växt sig stark så kan älgjakten minska pga att älgbeståndet minskar (av sig själ) pga vargens utbredning.

Tyvärr är finns det jägare som aldrig kommer acceptera detta troligtvis är det dom som ligger bakom tjuvjakten på varg.

Flera menade att det ideala vore om människan inte behövde lägga sig i det naturliga kretsloppet men ingen trodde detta kunde ske inom de närmaste 50 åren.
De tyckte att det finns plats för både människor, tamboskap och varg.


Jag är för det naturliga kretsloppet.
Jag är även för att vi i Sverige om vi har möjlighet planterar in utrotade djurarter i skogen igen.
Läste precis en debattartikel om Visenten som nu kan sättas ut i skogen igen.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-for-vilda-visenter-i-sveriges-skogar_5455885.svd

MVH
zzeezz
 
Effektivitet= skjuta fullt på 4 timmar.
En kombination av många frivilliga men framför av ett duktigt spårarbete.

Jovisst, det gällde ju att spåra och förbereda sig så mycket det bara gick så att man verkligen inte behövde riskera att kvoten fylldes nån annanstans.

Att ens försöka med nån slags urvalsjakt fanns ju inte ens på kartan. Nu jäklar gäller det att jaga snabbt som f-n innan nån annan ser till att kvoten blir fylld!

Frågan är ju om den slumpvisa jakten ökade eller minskade problemen.
 
Jovisst, det gällde ju att spåra och förbereda sig så mycket det bara gick så att man verkligen inte behövde riskera att kvoten fylldes nån annanstans.

Att ens försöka med nån slags urvalsjakt fanns ju inte ens på kartan. Nu jäklar gäller det att jaga snabbt som f-n innan nån annan ser till att kvoten blir fylld!

Frågan är ju om den slumpvisa jakten ökade eller minskade problemen.

Urvalsjakt? Du borde varit med själv och valt ut lämpliga individer.
Urvalsjakt var inte påbjudet eftersom det inte var realistiskt.
-Det blev ju ändock 27 problem mindre.
Skyggheten kommer med tiden, men bäst är om dom är helt fredlösa inom bebyggda områden.
-Jag tror vi är där snart.
 
Urvalsjakt? Du borde varit med själv och valt ut lämpliga individer.
Urvalsjakt var inte påbjudet eftersom det inte var realistiskt.
-Det blev ju ändock 27 problem mindre.
Skyggheten kommer med tiden, men bäst är om dom är helt fredlösa inom bebyggda områden.
-Jag tror vi är där snart.

Jag tror att man faktiskt kunnat göra avskjutningen på ett bättre sätt, om man valt någon av de andra tre alternativen forskarna tog fram. Bättre både med avseende på att minska problemen och med avseende på vargstammens status. Nu valdes ju den slumpvisa eftersom den uppfattas som mer rättvis.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.