Dokument innifrån: Vargkriget

Det som många som är insatta i jakt reagerar mot är de många motsägelserna.
Ex. vapnen som visades, oregistrerade, och avsågade. Helt klart är man mer intresserad av att kunna gömma eller dumpa vapnen än att de skall vara bra till sitt syfte. Det hade varit mycket mindre uppseendeväckande att ha med sig den vanliga älgstudsaren och en logisk förklaring till varför den är med, i synnerhet om man har markägarens tysta medgivande, om någon skulle fråga vilket antyder att stödet från markägare och andra inte verkar vara så stort som de vill påskina. De är helt klart rädda för att upptäckas även av lokalt boende.
De verkar göra allt mycket krångligare än nödvändigt vilket antyder att önskan att vara en "milis" för "demokrati" är kärnan snarare än vargens faktiska inverkan på deras vardag.
Jag tror att det i grunden snarare handlar om glesbyggd än jakt och att frågan bör ställas varför folk i glesbyggd kan känna sig så utanför resten av samhället att det kan leda till sådant här? Det liknar ju lite Baader Meinhof?
 
Det som många som är insatta i jakt reagerar mot är de många motsägelserna.
Ex. vapnen som visades, oregistrerade, och avsågade. Helt klart är man mer intresserad av att kunna gömma eller dumpa vapnen än att de skall vara bra till sitt syfte. Det hade varit mycket mindre uppseendeväckande att ha med sig den vanliga älgstudsaren och en logisk förklaring till varför den är med, i synnerhet om man har markägarens tysta medgivande, om någon skulle fråga vilket antyder att stödet från markägare och andra inte verkar vara så stort som de vill påskina. De är helt klart rädda för att upptäckas även av lokalt boende.
De verkar göra allt mycket krångligare än nödvändigt vilket antyder att önskan att vara en "milis" för "demokrati" är kärnan snarare än vargens faktiska inverkan på deras vardag.
Jag tror att det i grunden snarare handlar om glesbyggd än jakt och att frågan bör ställas varför folk i glesbyggd kan känna sig så utanför resten av samhället att det kan leda till sådant här? Det liknar ju lite Baader Meinhof?

Låter som en rimlig analys i mina öron.
 
Jag skulle vilja ge dagens ros till almgren, för att han svara på uppenbara troll/dum inlägg med total avsaknad ironi eller utan minsta elakhet i tonen.

Att vargar har lya trodde jag var en allmän kännedom, Har till och för mig att Mowgli´s varg bröder bodde i lya.

Men har jag fel där har vi en förklaring till det ursprungliga inlägget.

Sen skulle jag vilja fråga lite OT, Nästan alla Svenska rovdjur gillar ju att gräv ner sig för att yngla av sig. Som skydd mot kyla och fiender även våra små tamkatter vill hitta en vrå att krypa in i.

Men hur är det med lon ???? känns som om jag måste till skansen.
 
Jag skulle vilja ge dagens ros till almgren, för att han svara på uppenbara troll/dum inlägg med total avsaknad ironi eller utan minsta elakhet i tonen.

Att vargar har lya trodde jag var en allmän kännedom, Har till och för mig att Mowgli´s varg bröder bodde i lya.

Det var när jag insåg att trots bevisen i djungelboken (både bok och film) så var jag tvungen att fundera på om de bodde i lya eller inte som jag skakade fram fakta.

Jag anser mig ha en hel del kunskap, men lya eller inte var i mitt fall något som jag inte var säker på. Och tänkte då att det kanske gällde fler (valde att tolka det jag svarade på välvilligt denna gång)
 
Här kommer du in på en riktigt intressant punkt. Det är säkert många som känner till eller anar vad som händer. Så många vargar kan inte skjutas helt i hemlighet. Men obevisade misstankar leder inte till fällande dom. Dessutom väljer de flesta att inte anmäla eller vittna. Eftersom du verkar tro att reportaget är fejkat så undrar jag hur din bild av tjuvjakten ser ut. Hur förklarar du att det tjuvskjuts lika många vargar per år som det sköts under licensjakten?[/QUOTE sa:
Det är nog mest tillfälligheter som gör skottet och då på barmark under annan jakt.
Ett slags utdragen §28.
En mera systematisk metod kan vara att åtla ca 100-200 från väg ute på en myr.
Vapnet bör vara väl inskjutet med ljusstarkt sikte och ljuddämpare.
Enklaste sättet att bli av med kroppen är att tillämpa SST: skjut -såga-tig.
Man lägger kroppen i rotstälpet av en gran och sågar av stammen. På sommaren faller vindfället
ihop och det behövs minst en skogstraktor för att se vad som finns under.
2-3 kg dynamit är också ett bra sätt att göra pulver av en kropp. -stimmar dock en del.
Sen tror jag inte på att en hel by kan hålla tyst....behåll fakta för dig själv.
 
Det är nog mest tillfälligheter som gör skottet...

Om det är tillfälligheter som gör skottet borde det innebära att det finns väldigt många jägare som är beredda att skjuta varg om tillfälle ges. Betydligt fler än de hundra tjuvjägare som det talades om i reportaget.

Att många känner till tjuvjägarna eller anar vad som händer är väl inte konstigare än att många känner till de kriminella mc-gängen och anar vad de sysslar med?
 
Att sitta och vaka på en rävåtel är heller inte att förglömma. Den kanske bästa metoden.
Lagligt hela tiden ända fram till skottögonblicket och man behöver ju inte visa upp hur räven
såg ut...medtag sopsäck modell större.
Det skulle jag ha valt om jag var i den branshen.

....sådär nu har ni lite tips så ni kan gå ut och testa !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.