Dokument innifrån: Vargkriget

Tur att det finns vargar... Utan vargar skulle hälften av alla inlägg försvinna på Utsidan.

Ja du har nog rätt, men för att det ska bli debatt måste det till rejäla överdrifter.
Nazister, terrorister -kalla in militären mm. -helt otroligt.
Dom jägare jag känner tvivlar på programmets äkthet - det är för mycket orealistiska inslag.
Det osar lite beställningsjobb.
F ö förs ingen debatt här om varg.
 
Är det ingen som är rädd för att örnar och andra stora fåglar ska ta hundarna eller vilt som man kan äta. Jag har sett bildbevis i Kazakstan på att örnar är onda och tar hundar. Tror att det är en hund på bilden.
/Stellan

När min hund kom tillbaka en kväll i skogen så hade han en stor ljus fågel efter sig.
Fågeln höll sig strax bakom ca 1,5 m över honom. Hunden märkte inget och när han kom fram
till mig så vek fågeln av (uggla?)
Fågeln var nog intresserad av vad hunden sprang efter för något.
 
Ja du har nog rätt, men för att det ska bli debatt måste det till rejäla överdrifter.
Nazister, terrorister -kalla in militären mm. -helt otroligt.
Dom jägare jag känner tvivlar på programmets äkthet - det är för mycket orealistiska inslag.
Det osar lite beställningsjobb.
F ö förs ingen debatt här om varg.

Anmäl programmet till granskningsnämnden i så får du svar svart på vitt i stället för att sitta här och spekulera!
 
Visst tar örnar hundar och jag har ett minne av att det även hänt svenska taxar men örnen är ju ännu inte lika talrik och koncentrerad men det kommer kanske.
http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408142
För att se det (vargkriget) från den ljusa sidan, antag att allt är sant och att det finns ett nätverk med beväpnade kriminella som lever i sin egna värld och dödar 25 vargar om året. Vargstammen har trots detta ökat exponentiellt varje år och den eventuella lagliga jakten utgår ju ifrån hur många vargar som faktiskt finns och minskar ju då med varje varg som försvinner olagligt så de är ett hot mot legal vargjakt, jakt i allmänhet och landsbyggden i stort men något hot mot vargen är de inte.
 
Tycker inte reportaget kommer med några större överraskningar. Det är sen tidigare välkänt att mellan 20 och 25 vargar tjuvskjuts varje år (enligt Olof Liberg på Grimsö). Dvs ungefär lika många som under hela licensjakten. Licensjakten bedrevs av flera tusen organiserade jägare. Baserat på detta är det rimligt att anta att även tjuvjakten sysselsätter en hel del jägare för att klara skjuta lika många vargar. Att även tjuvjägarna åtminstone delvis är organiserade låter inte orimligt.
 
Ja du har nog rätt, men för att det ska bli debatt måste det till rejäla överdrifter.
Nazister, terrorister -kalla in militären mm. -helt otroligt.
Dom jägare jag känner tvivlar på programmets äkthet - det är för mycket orealistiska inslag.
Det osar lite beställningsjobb.
F ö förs ingen debatt här om varg.

Titta där kom det! Igen.
 
Titta där kom det! Igen.

Vad som jag reagerar mot mest är jakten på snötäkt mark.

Blod är helt omöjligt att få bort från snön, blodet har en otrolig förmåga att färga av sig åt alla håll.
Vid en träff så stänker det hårstrån i riklig mängd. Det behövs inte ens dna-prov för att konstatera att det handlar om varg (om man är påläst) Beviset om händelseförloppet ligger i princip kvar över hela vintern. Fram till skottplatsen finns då skoavtryck och vid vägen finns däckmönstret.
Om man då har en ev misstänkt så görs en husransakan och där hittar man ett olagligt vapen.

Det rör sig en hel del folk på plogade vägar, mer än man tror. Risken för upptäckt är mycket stor.
 
Vad som jag reagerar mot mest är jakten på snötäkt mark.

Blod är helt omöjligt att få bort från snön, blodet har en otrolig förmåga att färga av sig åt alla håll.
Vid en träff så stänker det hårstrån i riklig mängd. Det behövs inte ens dna-prov för att konstatera att det handlar om varg (om man är påläst) Beviset om händelseförloppet ligger i princip kvar över hela vintern. Fram till skottplatsen finns då skoavtryck och vid vägen finns däckmönstret.

Du har säkert rätt. Lika säkert är det att tjuvjakt vid snö förekommer. Trots det är det sällan nån som åker fast för tjuvjakt.

Om man då har en ev misstänkt så görs en husransakan och där hittar man ett olagligt vapen.

Väldigt liten risk att det går så långt som till husransakan. Det finns många oregistrerade som aldrig hittas och de behöver inte ens förvaras i hemmet. Sen ska dessutom vapen kopplas till skytt och varg...

Det rör sig en hel del folk på plogade vägar, mer än man tror. Risken för upptäckt är mycket stor.

Här kommer du in på en riktigt intressant punkt. Det är säkert många som känner till eller anar vad som händer. Så många vargar kan inte skjutas helt i hemlighet. Men obevisade misstankar leder inte till fällande dom. Dessutom väljer de flesta att inte anmäla eller vittna.

Eftersom du verkar tro att reportaget är fejkat så undrar jag hur din bild av tjuvjakten ser ut. Hur förklarar du att det tjuvskjuts lika många vargar per år som det sköts under licensjakten?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.