Dokument innifrån: Vargkriget

Lika lurad har jag aldrig skrivit. Det finns säkert olika starka vinklingar i olika reportage. Själv är jag inte tillräckligt klarsynt att se världen i svart och vitt.

Känns väl som att det här är OT och mer prestige än relevant...

Jag tyckte att det var ganska svartvitt just att s a s inse att man alltid blir lurad, utifrån att man inte kan avgöra graden av vinkling.

Vad jag skrev var ju faktiskt:
"Tja, din bedömning av att fillmakarna är skickligare än si eller så, är väl ungefär lika kvalificerad som mitt påstående att man kan få en uppfattning om potentiell grad av vinkling som kritisk tittare."

Dvs var och en bildar sig en uppfattning om trovärdigheten, och vill man vrida på det en gång till så kan det ju vara en anledning till att man lurar sig, eller så betyder det bara att man inser att man ändå gör en egen bedömning med de "risker" det innebär.
Det blir ju lite svårt att ha en uppfattning alls om man anser att all rapportering är vinklad på ett sätt som gör att man inte kan tillgodogöra sig innehållet. I ditt fall får jag ju dessutom ändå känslan av att du har en uppfattning om både det ena och det andra.
 
Känns väl som att det här är OT och mer prestige än relevant...

Jag tyckte att det var ganska svartvitt just att s a s inse att man alltid blir lurad, utifrån att man inte kan avgöra graden av vinkling.

Att man inte kan skapa sig en uppfattning om graden av vinkling har jag aldrig påstått. Det jag ursprungligen vände mig mot var påståendet att reportaget inte var vinklat.
 
Att man inte kan skapa sig en uppfattning om graden av vinkling har jag aldrig påstått. Det jag ursprungligen vände mig mot var påståendet att reportaget inte var vinklat.
Är det mig du syftar på ber jag dig skärpa till dig lite. Du har lagt åsikter i min mun en gång redan. Det räcker. Håll dig till sakfrågan. Allmänna påståenden om att "allt är vinklat" är meningslösa och jag tvivlar på att du vet mer om den saken, eller massmedias rapportering än de flesta som läser tråden. Vi är inga barn och inte idioter, skriv inte som om vi vore det.
 
Är det mig du syftar på ber jag dig skärpa till dig lite. Du har lagt åsikter i min mun en gång redan. Det räcker. Håll dig till sakfrågan. Allmänna påståenden om att "allt är vinklat" är meningslösa och jag tvivlar på att du vet mer om den saken, eller massmedias rapportering än de flesta som läser tråden. Vi är inga barn och inte idioter, skriv inte som om vi vore det.

Jag förstår inte varför du blir så upprörd för att jag påstår att reportaget var vinklat.
 
att som politiker säga annat ett valår, i ett skogslän... det är politisk harakiri. Det betyder inte att han har rätt.

En sak skall man dock ta med sig från Bergs uttalande.. vargen behöver spridas ut i sverige. 52% av sveriges yta är renbetesland (se sametingets hemsida), där rovdjuren hålls kort och vargen skall motarbetas. så ska vi ha varg så ska den FÅ leva vart den vill i hela Sverige.

Förövrigt är de porträtterade människorna i denna "dokumentär" komiska, lallande tokar!

BZ/
Vad är fel? ska politiker inte anpassa sig till vad folk tycker? är dom lallande tokar om dom tillämpar demokratiska principer?
Om folkviljan inte gäller vem är det då som är "storebror" ?

Om samhället går tvärs emot stora folkgrupper är det då förvånande att vissa stiftar egna lagar?
 
Vad är fel? ska politiker inte anpassa sig till vad folk tycker? är dom lallande tokar om dom tillämpar demokratiska principer?
Om folkviljan inte gäller vem är det då som är "storebror" ?

Om samhället går tvärs emot stora folkgrupper är det då förvånande att vissa stiftar egna lagar?


Det är just det som är grejen

Denna lilla grupp som porträtteras i programmet är ingen folkgrupp utan en liten grupp extremister som valt att leva utanför lagen.

Det är just såna människor som lagen är till att skydda oss andra stora folkgrupper ifrån.
 
Det är just det som är grejen

Denna lilla grupp som porträtteras i programmet är ingen folkgrupp utan en liten grupp extremister som valt att leva utanför lagen.

Det är just såna människor som lagen är till att skydda oss andra stora folkgrupper ifrån.

Jag tror du halkade av pinnen...
Extremisterna gör fel men är samtidigt ett symptom på att nåt annat är fel..
Kärnfrågan är vem som ska bestämma antalet.....vem tycker du ska göra det?
 
Jaha..det var en känslig fråga, är det ingen som törs klämma fram ett realistiskt svar?
Vem tycker du skall bestämma antalet gråsparvar? Du ställer riktigt dumma frågor och kräver realistiska svar... I den mån antalet djur av en viss art i landet skall bestämmas så sker det lagstiftningsvägen. Lagar stiftas av Riksdagen. Allt i laga demokratisk ordning. Förväntar du dig ett annat svar än det?

Möjligt att det bara beror på att du uttrycker dig dumt men det är inte svårt att läsa in förståelse för dårarna i dina inlägg. "Extremisterna gör fel men är samtidigt ett symptom på att nåt annat är fel." Det är samhällets fel va? Man har väl fattat fel beslut. Eller på fel sätt. Eller har de fattats av fel människor. Stadsbor som beslutar om varg trots att frågan bara berör glesbygdsbor. Och då får man ju förstå att folk reagerar med kriminallitet. Kanske till och med acceptera. Och ändra besluten som ju bevisligen är fel eftersom de tvingar folk att ge sig in på brottets väg.
 
På tal om dårar, förståelse och en känsla av samhörighet och ett gemensamt intresse. De där två personerna som skadesköt en björn med hagel, där den ene i polisförhör påstod att de var på rävjakt och den andre påstod att de var ute för att störa varg, var inte de från samma område?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.