Varg

"Saxat" från Wikipedia:
"Bisonoxen på den amerikanska prärien uppskattas till att år 1860 ha varit ca 60 miljoner djur men vid slutet av 1800-talet var arten nästan utdöd. De jagades till nära nog utrotning och 1894 fanns bara 800 individer kvar.
Det främsta skälet till att den okontrollerade kommersiella bisonjakten omkring 1870 övergick till systematisk utrotning var att man därmed kunde tvinga in urbefolkningarna i reservat och göra dem beroende av bidrag från den federala regeringen. Utrotningsjakten organiserades av de stora järnvägsbolagen och USA:s armé i samarbete. Järnvägsbolagen tog hand om det praktiska fältarbetet och betalade jägare för att skjuta hela hjordar till sista buffeln,"​

För att få bukt med indianerna (vargarna) utrotade man deras främsta födokällan, bisonoxen.
Menar du med ditt förslag att man ska avliva vargens främsta födokälla?
Tror ingen idag blir glad av man via tåg avlivar alla renar, hundar och små barn man kan få korn på.
Eller hur menar du?

Nej nu har du snurrat till det...
Jag menade att indianerna skulle uppskatta goda jaktmarker. -kort o gott.
 
Kallas instinkt.
Om dina terorier skulle stämma skulle rovdjuren ha utrotat sig själva långt innan
människan fick chansen att göra det.

Mina teorier stämmer. Men det är inga teorier utan bara ett konstaterande.
Fåren var inhängade vilket gjorde dom chanslösa.
På det fria fältet skulle det bli för jobbigt att springa ikapp alla 40.
Därför utrotar dom inte sig själv.
 
Mina teorier stämmer. Men det är inga teorier utan bara ett konstaterande.
Fåren var inhängade vilket gjorde dom chanslösa.
På det fria fältet skulle det bli för jobbigt att springa ikapp alla 40.
Därför utrotar dom inte sig själv.

Tänket mera på det du skrev här
Citat:
Den drabbas av okontrollerad jaktlust, och det är mycket riktigt inte bra för artens fortlevnad.
Allt i naturen är inte som det borde vara.


Att fåren är inhängnade är ju något som varken fåren eller vargen arrangerat,
ibland blir det inte riktigt som vi människor önskar när vi gör som vi gör,
vill nog påstå att det mesta i naturen är som det ska vara så länge vi
inte rubbar balansen för mycket.
 
Har nog med personlig mognad att göra hos den enskillde jägaren
hur man ser på sin roll i naturen.

Mognad byggs upp av erfarenhet. Ingen erfarenhet = ingen mognad, eller hur?
Den bästa erfarenheten är den egna erfarenheten.

-Hur ser din erfarenhet ut?

Det är lätt att diskutera t ex strafflindring för inbrott om man aldrig haft ett inbrott.
Men fråga den som hade det förra veckan....
 
Tänket mera på det du skrev här
Citat:
Den drabbas av okontrollerad jaktlust, och det är mycket riktigt inte bra för artens fortlevnad.
Allt i naturen är inte som det borde vara.


Att fåren är inhängnade är ju något som varken fåren eller vargen arrangerat,
ibland blir det inte riktigt som vi människor önskar när vi gör som vi gör,
vill nog påstå att det mesta i naturen är som det ska vara så länge vi
inte rubbar balansen för mycket.

Ja men jaktinstinkten finns kvar. Det finns liknande exempel i Norge där dom inte är fullt så inhängnade. Det brukar bli massaker mer eller mindre.
 
Den drabbas av okontrollerad jaktlust, och det är mycket riktigt inte bra för artens fortlevnad.

Jag tror nog att beteendet, dvs jaktinstinkten är helt rationell ur ett överlevnadsperspektiv, och inte alls en 'nöjesjakt' - det är nog stort sett bara människor som har råd att ödsla så mycket energi på att jaga för skojs skull. Däremot har vargarnas beteenden inte utvecklats under närvaro av stora mängder instängda bytesdjur som kanske dessutom är vana vid att hundar rör sig omkring dem - det 'onaturliga' är alltså den av människan skapade miljön snarare än vargens beteende. En varg som i det fria har chans att nypa flera bytesdjur vid samma tillfälle bygger säkert på flockens överlevnadschanser, så beteendet att ta chansen så länge den finns framför nosen är nog helt rationell?
 
Jag tror nog att beteendet, dvs jaktinstinkten är helt rationell ur ett överlevnadsperspektiv, och inte alls en 'nöjesjakt' - det är nog stort sett bara människor som har råd att ödsla så mycket energi på att jaga för skojs skull. Däremot har vargarnas beteenden inte utvecklats under närvaro av stora mängder instängda bytesdjur som kanske dessutom är vana vid att hundar rör sig omkring dem - det 'onaturliga' är alltså den av människan skapade miljön snarare än vargens beteende. En varg som i det fria har chans att nypa flera bytesdjur vid samma tillfälle bygger säkert på flockens överlevnadschanser, så beteendet att ta chansen så länge den finns framför nosen är nog helt rationell?

Får är nog för lättfångade. Dom skulle nog inte kunna överleva bland vargar på sikt.
Om jag inte missminner mig så sker det nåt liknande hos renflockar.
Vargarna försöker ringa in dom och sen börjar slakten.
Det mesta av köttet äts inte upp av vargarna. Sen vet jag inte vad vargarna har för fördel av detta?
 
Det är en orsak till varför det är jobbigt för vargen i Norge. De har en tradtion med frigående får som inte går bra ihop med varg. De är mer frikostiga med skyddsjakt där. Jag blev ganska förvånad när jag körde MC i nord-Norge, tog mig dit via Blå Vägen (E12), och såg varningsskyltar angående får. Eller snarare förvånad när det faktiskt var får vägen på många ställen :)

Får är nog för lättfångade. Dom skulle nog inte kunna överleva bland vargar på sikt.
 
Om ni vargkramarfjollor skulle ta tunnelbanan utanför tullarna någon gång så skulle ni se att det är djungelns lag som råder i det riktiga Sverige.
Precis! Och detsamma gäller alla vargkramarfjollor i Burträsk, Pajala, Älvdalen och liknande tätorter! Ni vargkramarfjollor som bor i hus, har tillgång till väg, och i många fall bil eller cykel, ni har ingen aning om hur det är för oss riktiga glesbygdsbor som bor i väglös terräng utan tillgång till elektricitet och rinnande vatten. Nä, alla ni vargkramarfjollor som bor i Sorsele, Stockholm, Oxberg, Möklinta, Malmö, Moskosel och Karesuando, ni har helt enkelt blivit bortklemade av den moderna civilisationen med skolor, tidningar, telefon, TV och all annan skit som gjort att ni tappat kontakten med naturen!

;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.