Varg

Man säger att det behövs 500 vargar nu. Vansinne.


Sålunda kommer det sunda förnuftet att segra, oavsett. Det finns liksom en gräns för vad en människa går med på.

...tror jag ;)

Naturen vinner alltid. Människans största risk för utrotning är övertalighet. Livet på den här planeten är starkare än livsvillkoren för oss människor. Har aldrig förstått renonemanget med att "vänta bara tills vargen tar ett människobarn." Det kommer helt säkert att ske i Sverige också men so what? Det finns sex miljarder åter. Vargen däremot behövs det fler av för att återgälda den skada vi hat åsamkat arten. Passar inte det tycker jag att alla varghatare kan flytta någonstans de hör hemma. Vargen är en del av levande landsbygd.
 
Naturen vinner alltid. Människans största risk för utrotning är övertalighet. Livet på den här planeten är starkare än livsvillkoren för oss människor. Har aldrig förstått renonemanget med att "vänta bara tills vargen tar ett människobarn." Det kommer helt säkert att ske i Sverige också men so what? Det finns sex miljarder åter. Vargen däremot behövs det fler av för att återgälda den skada vi hat åsamkat arten. Passar inte det tycker jag att alla varghatare kan flytta någonstans de hör hemma. Vargen är en del av levande landsbygd.

Nej. Våra förfäder tillskriver jag mer intelligens vad gäller naturfrågor än vilken modern människa som helst - och de utrotade vargen. Inte för sitt nöjes skull.


Sen blir jag alltid förvånad över folk som pratar om natur som om vi människor inte hör till naturen - en by är precis lika naturlig som en skog. En bil är lika naturlig som ett träd. Vi är naturliga. Måhända ganska sorgliga, men likväl naturliga.

...men som tidigare konstaterats - dagens människa är en ganska fånig romantiker som till stor del har byggt sina åsikter och kunskaper via discovery och disneyfilmer...

Ingen skall slänga dessa fjanterier i ansiktet på en småbarnsförälder vars barn går ensam hem från skolan, med en varg efter sig - och förvänta sig att bli tagen på allvar.
 
...en sak till som alltid skall understrykas i detta: vargen är INTE utrotningshotad. Inte ens nära.


Detta är enbart ett lyxprojekt, av och för disneykaraktärer.
 
Åh, vad ovanligt. Ännu en som inte förstår vad kopplingstvång innebär.

Under tiden 1 mars till 20 augusti ska hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, hunden måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.
Källa: SKK

Om du har din lösa hund 80 meter framför dig så anser då jag att det är mer eller mindre okontrollerat. För övrigt så beklagade jag det skedda redan i mitt första inlägg. När jag och min hund vistas i vargmarker (Ockelbo-Åmot) så ser då jag till att hålla henne nära mig.
Pär
 
Nej. Våra förfäder tillskriver jag mer intelligens vad gäller naturfrågor än vilken modern människa som helst - och de utrotade vargen. Inte för sitt nöjes skull.


Sen blir jag alltid förvånad över folk som pratar om natur som om vi människor inte hör till naturen - en by är precis lika naturlig som en skog. En bil är lika naturlig som ett träd. Vi är naturliga. Måhända ganska sorgliga, men likväl naturliga.

...men som tidigare konstaterats - dagens människa är en ganska fånig romantiker som till stor del har byggt sina åsikter och kunskaper via discovery och disneyfilmer...

Ingen skall slänga dessa fjanterier i ansiktet på en småbarnsförälder vars barn går ensam hem från skolan, med en varg efter sig - och förvänta sig att bli tagen på allvar.


Om vi nu ska snacka om vad som är naturligt så är det väl just ett naturligt beteende att vargen dräper en hund om den får chansen om den kommer in på dess revir ?
 
...hon lillflickan i Norge som nyligen blev förföljd av varg på väg hem efter skolan - måste hon skaffa hund för att ni ska bli nöjda?


Människan idag saknar all sans och vett - varg skall gå före glesbygdsbors livskvalité.


Men, dessa incidenter leder till den finska lösningen, så det blir nog bra med det.

Du måste vara en rädd liten människa som låter vargen försämra din livskvalité.

VARG I SKOGEN TILLFÖR MIG SOM GLESBYGDSBO LIVSKVALITÉ.
 
...men som tidigare konstaterats - dagens människa är en ganska fånig romantiker som till stor del har byggt sina åsikter och kunskaper via discovery och disneyfilmer...
Världens klokaste folk var nog Nordamerikas indianer. De respekterade och levde i samklang med naturen. Det var för övrigt före nämnda inspirationskällor. Äkta klokhet är att känna efter vad man egentligen är, utan att behöva någon teknisk utveckling. Det var och är många indianfolk bra på. Vi är en del av naturen men långt ifrån naturliga. De flesta av oss lever ett liv som inte är sunt för kropp, själ eller våra efterlevande.
 
Naturligtvis...skillnaden är att vargar inte dödar mer än vad som är nödvändigt för sin överlevnad.

Menar du att när en vargflock dödar ett fyrtiotal får i ett svep så skall de ha en stor släktgrillning?

Finns även ett uttryck för deras dödande, där de inte äter nånting av det fällda djuret: "surplus killing".
 
Världens klokaste folk var nog Nordamerikas indianer. De respekterade och levde i samklang med naturen. Det var för övrigt före nämnda inspirationskällor. Äkta klokhet är att känna efter vad man egentligen är, utan att behöva någon teknisk utveckling. Det var och är många indianfolk bra på. Vi är en del av naturen men långt ifrån naturliga. De flesta av oss lever ett liv som inte är sunt för kropp, själ eller våra efterlevande.

Jag håller med och inte: att säga vad som är rätt och fel är ett konstigt sätt att se på människan, när man samtidigt försvarar det grymma i naturen. Våra psykiska besvär av våra moderna liv är egentligen lika naturliga som när älgen smyger i skogen. Men detta är ju filosofi... :)


Mina personliga åsikter är dock likartade med dina, mycket till och med. Jag har spårat varg flera ggr och njutit av varje sekund - därmed inte sagt att denna njutning skall väga tyngre än glesbygdens jägares åsikter. De har rätt till sin livsstil precis lika mycket som samerna har rätt till sin.
Anser jag....
 
Världens klokaste folk var nog Nordamerikas indianer. De respekterade och levde i samklang med naturen.

Mytbildningen är nog signifikant på detta område. Visst besjälade de djuren och trodde på allehanda magiska andeväsen, halvgudar och helgudar. Men jag skulle tro att de levde i samklang med naturen ungefär på samma sätt som massor av människor gör även idag. Fast det var en annan natur och en annan tid. Dagens indianer har bytt den vilda mustagen mot en Chrysler eller Cheva.
Man får akta sig för att bygga upp sin världsbild på påhittade visdomsord som"röd man göra liten eld och sitta nära"eller sagor presenterade som powerpoint med snygga bilder.
Mest bara sagor och påhitt!
Om dom hade varit så kloka som dom tillskrivs så hade historian och naturen naturligtvis gynnat dom i sann "naturlig" Darwinistisk anda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.