Vargimport

Ingen av jägartokarna har gjort sig påmind i denna tråden, jag var nyfiken på metoder för att stärka vargbeståndet. Varför måste man då gå till angrepp mot något som inte ens har diskuterats. Det känns lite taliban. Självklart fins det människor som inte "gillar" vargar men ingen av dom har visat sig här.

På vilket sätt är det relevant?

Jag ifrågasatte lillspöket då jag anser det naivt att tro att konflikten minskar om man ökar vargstammen och inför en jaktkvot.
 
vargen är en predator som håller ned övriga populationer. dessutom bidrar det då även med föda till andra djurarter vilket är värdefullt för ekosystemet

eller hur.. hur har vårt ekosystem klarat sig det senaste århundradet utan varg.. pust, vilken tur att vi kom på att vi inte bara ska stoppa in samhällen, infrastruktur och annat jävelskap i ekosystemet utan oxå varg.. jag är ledsen att säga det men vargen har ingen som helst märkbar påverkan i vårt ekosystem, det är bara strunt och försumbar effekt.. däremot är effekten på människorna som känner sig tvingade in i något och djurägare mfl. desto större.. jag är själv förespråkare för att vi ska driva igenom det demokratiskt tagna beslutet om ett vargbestånd och jag skiter i om vargen käkar upp alla älgarna..
 
Fjällräv.

eller hur.. hur har vårt ekosystem klarat sig det senaste århundradet utan varg.. pust, vilken tur att vi kom på att vi inte bara ska stoppa in samhällen, infrastruktur och annat jävelskap i ekosystemet utan oxå varg.. jag är ledsen att säga det men vargen har ingen som helst märkbar påverkan i vårt ekosystem, det är bara strunt och försumbar effekt.. däremot är effekten på människorna som känner sig tvingade in i något och djurägare mfl. desto större.. jag är själv förespråkare för att vi ska driva igenom det demokratiskt tagna beslutet om ett vargbestånd och jag skiter i om vargen käkar upp alla älgarna..

Fjällräven är nästan borta i vårat land, de var beroende av Vargarnas rester efter byten. Det tycker jag är en märkbar effekt.

Erik.
 
Fjällräven är nästan borta i vårat land, de var beroende av Vargarnas rester efter byten. Det tycker jag är en märkbar effekt.

Erik.

men i fjällen får vi inte ha varg, där har vi helikopter-samer med renar.. hur ska ni ha det, varg, samer, räv eller skoter..

det jag vill säga är att vi kommer aldrig att få alla nöjda, det som brister är utbildning och förankring. när man jobbar med att ledarskap så kan man tvinga eller utbilda och förankra, det ena går fort det andra är hållbart.. gissa vilket som är vad?

jag skiter faktiskt helt ärligt i om vi har varg eller inte, det betyder inget för vare sig mig eller ekosystemet när det handlar om så få individer, denna lilla grupp djur med snävt avelsmaterial är inte mycket att hurra för.. MEN jag stödjer det demokratiskt tagna beslutet, jag måste inte hålla med men jag tänker inte springa åt andra hållet.
 
Debatten går liksom i cirklar, var den än börjar så hamnar den i samma gamla spår. Om man vill ha lite synpunkter på hur vettig inplantering av varg är så hamnar vi i en debatt om rovdjurens vara eller inte vara, samernas rätt att modernisera sin näring, vargens rätt att döda husdjur och jägarnas fettprocent. Vidga vyerna, försök gå i nån annans skor och öppna sinnena lite. Var lite crazy och försök förstå hur andra tänker så kanske ni lär er nåt på resan.
 
På vilket sätt är det relevant?

Jag ifrågasatte lillspöket då jag anser det naivt att tro att konflikten minskar om man ökar vargstammen och inför en jaktkvot.

Jag menar inte att konflikten blir mindre om vargstammen blir större och man inför en jaktkvot. Eller snarare, jag tror inte att acceptansen bland varghatarna blir större. Varghatet drivs ju mer av fördomar och inbillning än av de faktiska problem varg kan ställa till med.
Däremot tror jag (tror, märk väl, jag vet inte) att de faktiska problemen med vargar, i forma av riven boskap exempelvis, kan minska med fler vargar som jagas en smula. Det är trots allt tämligen begåvad djur vi talar om. De lär sig fort.
 
vad fyller vargen för syfte mer än rent egoistiska syften, det är ju inte så att vargen är direkt hotad..?

Den svenska vargstammen är hotad, men annars finns det ju gott om varg i världen, det är sant. För min del tycker jag att vi ska ha varg eftersom den hör hemma i våra skogar. Och, vilket jag antar kan beskrivas som egoistiskt, för att jag väldigt gärna vill ha fler djurarter i skogarna. Det vore fint att sitta vid en eld och höra vargarna yla mot augustimånen.

Är inte det skäl nog?
 
Jag menar inte att konflikten blir mindre om vargstammen blir större och man inför en jaktkvot. Eller snarare, jag tror inte att acceptansen bland varghatarna blir större. Varghatet drivs ju mer av fördomar och inbillning än av de faktiska problem varg kan ställa till med.
Däremot tror jag (tror, märk väl, jag vet inte) att de faktiska problemen med vargar, i forma av riven boskap exempelvis, kan minska med fler vargar som jagas en smula. Det är trots allt tämligen begåvad djur vi talar om. De lär sig fort.

begåvade.. jaja.. nu ska vi inte överdriva hunddjurens begåvning men faktum kvarstår, det finns mycke vi precis som du säger kan göra proaktivt. jag menar att med utbildning och förankring så hade vi haft bättre förutsättningar, om jägarna utbildats hur man jagar med och utan löshund i vargtäta områden, det är trots allt ingen rakteforskning och detta fungerar på många andra ställen i världen, man kunde utbilda bönder/djurägare i hur man stängslar och skyddar sina tamdjur(bidrag finns redan) och att man tillåter aktiv avel, man skjuter bort individer som visar intresse för människoboning osv. det vill säga att man till slut bara sparar skygga individer och låter detta nedärvas, det fungerar mycket bra! alla som arbetat med tamdjur vet hur just detta ärvs rakt nedåt och det praktiseras med stor framgång på många ställen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jordbruksministern öppnar för vargimport Vilda djur 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.