Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen

Så du menar att om vi föder upp varg så kan vi ha dom istället för utrotningshotade djur?
(i andra länder?)

Du måste hålla isär begreppen, vi har inga bengaliska tigrar i sverige.
Vargen har knappast större chans att komma listan än vägglössen, (som oxå ökar i antal)

Har jag aldrig påstått att vi har Tigrar i Sverige! Men det hör inte hit! Det är principen hur människan härskar över djuren och utrotar det som inte passar kostymen dvs. har vi inga nytta av dom, konkurrerar dom med oss ang. födda och mark etc. etc. då ska dom utrotas som skadedjur

Precis vad som händer för Tigern! Och många fler djur... VAKNA NU!

Du är för härlig låt mig få skratta, *hahaha*
 
Har jag aldrig påstått att vi har Tigrar i Sverige! Men det hör inte hit! Det är principen hur människan härskar över djuren och utrotar det som inte passar kostymen dvs. har vi inga nytta av dom, konkurrerar dom med oss ang. födda och mark etc. etc. då ska dom utrotas som skadedjur
Precis vad som händer för Tigern! Och många fler djur... VAKNA NU!
Du är för härlig låt mig få skratta, *hahaha*

Om vi debattera varg så får du sluta flumma om tigern. Jag och alla andra jägare vet skillnad på tiger och varg och deras olika förutsättningar.
Vi lever i 2000-talet nu, och skjuter inte ett djur bara för att det rör på sig.

Ska vi ha varg, så ska den förvaltas på ett riktigt sätt.
Ska naturmupparna förvalta den så tycker jag att vi kan ta bort allihop. Och världen går inte under för det -inte ens vargen.

Tyvärr så tror jag inte vi kan hantera den här saken, svenskarna är för veliga.
 
"Vil utrydde all ulv"

Om vi debattera varg så får du sluta flumma om tigern. Jag och alla andra jägare vet skillnad på tiger och varg och deras olika förutsättningar.
Vi lever i 2000-talet nu, och skjuter inte ett djur bara för att det rör på sig.

Ska vi ha varg, så ska den förvaltas på ett riktigt sätt.
Ska naturmupparna förvalta den så tycker jag att vi kan ta bort allihop. Och världen går inte under för det -inte ens vargen.

Tyvärr så tror jag inte vi kan hantera den här saken, svenskarna är för veliga.

hmmmmmm....

"Jegere i de 11 ulvedistriktene i Sverige krever via Jägarnas Riksförbund at all ulv rett og slett blir utryddet. – Den nåværende ulvestammen er av åpenbart dårlig standard, og bør tas bort, sier riksförbundets representant Bernt Lindqvist."

http://www.ostlendingen.no/rovdyr/vil-utrydde-all-ulv-1.6704614
 
Senast ändrad:
Varg

Om vi ska ha en livskraftig Vargstam i Sverige, i biologisk mångfald (genetiskt) utan sjukdomar, då behövs minst 2000 djur enligt forskare i hela värden anser att det är den lägsta antal djur som kan fungera. Sen kan man ju ha avskjutningar här och där pga. olika anledningar och det ska Länsstyrelsen skötta med egna jägare!

Nu lämnar jag denna debatten, om min åsikt om mångfald!

Känner många bönder och jägare som instämmer i min åsikt som bor i olika delar av landet!

P.S. Glömde!

Tänk 200 människor eller några andra djur som ska föröka sig, funkar det? Genetiskt utan missöden?


Mvh troswe
 
Slut ord...

Man bör skilja dumhet från avsaknad av information på ett område där en person inte påstår sig ha kunskap. När man kallar någon dum handlar det om att personen borde förstå eller påstår sig förstå något han eller hon inte känner till. En annan fransk filosof, Michel Adam, har ägnat en hel bok, Essai sur la bêtise (1975), åt dumheten och räknar upp följande egenskaper hos de dumma: . De intresserar sig inte för kunskap. . De accepterar inte intellektuell ansträngning. . De utgår inte från verkligheten i sitt tänkande. . Dessutom besväras de inte av sina begränsningar utan känner sig lyckliga. När det gäller kunskap, tillskriver dumma personer betydelse åt företeelser som är triviala eller flyktiga. De "förklarar" banala företeelser som inte kräver förklaring. De försöker inte lära sig nya saker utan upprepar sådant de redan tror sig veta. De bygger inte upp en diskussion med argument. När det gäller det sociala livet använder de orden utan att lägga vikt vid deras betydelse. De vägrar att ta till sig andras argument. De bryr sig inte om hänvisningar till verkligheten. Adam kallar dumheten för en aggression mot samhället, eftersom den dumme kan utöva en "intellektuell terrorism" mot sin omgivning, när han eller hon i samtal tjatar om sådant som inte hör till ämnet, hoppar mellan ämnen och ständigt framhåller sin egen förträfflighet. Den intelligenta personen gör tvärt emot. Framför allt iakttar han eller hon verkligheten. Adam understryker att de som inser sina begränsningar därigenom har redskap för att lära mer. Samma sak gäller moral. Det är bara en moraliskt utvecklad person som förstår att han eller hon begått ett moraliskt fel. Adam sammanfattar med att säga att förståndet och moralen är det som i djupare mening möjliggör ett möte mellan människor…


/troswe/
 
Jag är inte extremt insatt, men om Spanien klarar att ha 2000 vargar (källa: http://www.rovdjur.se/objfiles/1/Spanien_-1988880880.pdf) samtidigt som de har en befolkningstäthet som är nästan fem ggr så stor, så bör väl Sverige klara mer än 200 vargar?

Vi räknar lite på exemplet från Estland:
Sverige har ca 250 vargar på 450 tusen kvadratkilometer.
Estland vill nu ha en stam på 100-200 vargar på 45,2 tusen kvadratkilometer.

Befolkningstätheten är 1,45 gånger större i Estland än Sverige.

Sverige har alltså 0,6 vargar per tusen kvadratkilometer.
Estland vill ha ca 2-4 vargar per tusen kvadratkilometer.

Vi ska 3,5-6,5 gånger fler vargar i Sverige, alltså 850-1600 vargar, om vi ska komma upp i samma antal vargar per kvadratkilometer som Estland med sin kommande mindre vargstam.

Faktum är alltså att flera länder vars befolkning i långt mer utsträckning livnär sig på djurhållning och jordbruk klarar av att ha en större vargtäthet än Sverige.

Påståenden som att varg skulle innebära slutet för allt vad civilisation och landsbygd heter är uppenbarligen ganska grundlöst.
 
Om vi ska ha en livskraftig Vargstam i Sverige, i biologisk mångfald (genetiskt) utan sjukdomar, då behövs minst 2000 djur enligt forskare i hela värden anser att det är den lägsta antal djur som kan fungera. Sen kan man ju ha avskjutningar här och där pga. olika anledningar och det ska Länsstyrelsen skötta med egna jägare!
Nu lämnar jag denna debatten, om min åsikt om mångfald!
Känner många bönder och jägare som instämmer i min åsikt som bor i olika delar av landet!
P.S. Glömde!
Tänk 200 människor eller några andra djur som ska föröka sig, funkar det? Genetiskt utan missöden?
Mvh troswe

Du hänger inte alls med.....vi väljer själv hur många vi vill ha.
Just nu håller vi på att plantera ut valpar. Behövs det?
NEJ -enligt Olov Lidberg, inte än på närmaste åren. Planteringen är en konstruktion för EU.

Så det är fritt att välja antal...0-2000 !
2000 kommer det aldrig att bli så länge det bor folk utanför stadsplaneligt område.

Finska Wapitin (bambi) började med en(1) hanne. (och fyra honor)
Nu finns dom i ett antal av 40 000 ex
 
Vi räknar lite på exemplet från Estland:
Sverige har ca 250 vargar på 450 tusen kvadratkilometer.
Estland vill nu ha en stam på 100-200 vargar på 45,2 tusen kvadratkilometer.
Befolkningstätheten är 1,45 gånger större i Estland än Sverige.
Sverige har alltså 0,6 vargar per tusen kvadratkilometer.
Estland vill ha ca 2-4 vargar per tusen kvadratkilometer.
Vi ska 3,5-6,5 gånger fler vargar i Sverige, alltså 850-1600 vargar, om vi ska komma upp i samma antal vargar per kvadratkilometer som Estland med sin kommande mindre vargstam.
Faktum är alltså att flera länder vars befolkning i långt mer utsträckning livnär sig på djurhållning och jordbruk klarar av att ha en större vargtäthet än Sverige.
Påståenden som att varg skulle innebära slutet för allt vad civilisation och landsbygd heter är uppenbarligen ganska grundlöst.

Nu förstår jag varför det blir fel för dig hela tiden..du har fel parametrar.
Det var längesen vi hade 250, kan lika gärna vara 350.
Räkna på dalarna-värmland som har säkert 80% av stammen.
Estland vill inte ha 100-200, dom vill högst ha 110.

Det är ju ett tufft beslut att ta bort hälften.Dom kan få på pälsen av EU för det. Men kan
ana att det finns underliggande orsaker,alltså att dom inte "klarar av det".
Vilket beslut skulle dom tagit om EU inte fanns med i bilden?
 
Säg nej till inavel av bondläppar

Jag säger nej till inavel av svagbegåvade inavlade bondläppar som håller på att utarma den Svenska stammen av människor med utbildning, allmänbildning och sunt förnuft.

Låt oss dela ut preventivmedel till svenska jägarförbundets medlemmar.

Stifflern.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.