Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen

Det låter lite förenklat. Det finns ingen motsättning mellan att leva som de flesta gör idag och att ha varg i naturen.
Det handlar inte om att feta och lata stadsbor slentrianmässigt kräver orörd natur någon annan stans, för att döva det dåliga samvetet. Den kritiken känns osaklig.

Om alla levde som dom flesta gör idag så fanns ingen natur och växthuseffekten skulle ha varit ett problem för decennier sedan. Beskrivningen av stadsbor är din, definitivt inte min.
 
...
Om en fridlyst varg hör en hund som skäller så förknippar den skallet med mat och kommer rusande. När vi har en vargstam som tål att jagas så förknippar vargen förhoppningsvis hundskallet med jakt och flyr fältet. Då kommer den att ha en chans att överleva.

Jag läste en artikel i nån jakttidning att det t.o.m är så att våra jakthundar spårar varg och därmed sätter sig själva "i klistret".
Avel som prioriterar "vargrena" hundar borde alltså vara bästa skyddet för hunden så länge som man inte ska jaga varg med den.

/M
 
Klart dom vill hundsäkra skogen så dom kan springa lös och döda allt i sin väg, är ju många ggr fler stena som dödar hundar än varg så bäst vi plockar bort alla sånna i skogen också.

Eller om du har hunden kär, håll den i koppel för den springer efter varg och konfronterar den, och blir därmed mat.
 

avslutad210712

Gäst
Till att börja med har jag inte läst hela tråden. Sen har jag tidigare jagat en hel del även om det börjar vara några år sedan sist men jag brukar faktiskt kalla mig själv för jägare fortfarande bara för att få det klargjort.

Lika rädd som jag är för varghatarnas argument lika rädd är jag för en del vargförespråkares åsikter som kommer fram här. Vad är det för j*vla svammel att jägare "vill döda allt i skogen". Hur många av Er har egentligen en aning om hur man jagar älg, hare och fågel? Men visstja - allt sånt är av ondo och skall förbjudas.

Ge Er nu för f*n och börja föra diskussionen på en normal nivå.

Och javisst jag är för rovdjur i skogen och nej jag håller inte med Värmlänningarnas utrotningsfilosofi men att dra alla jägare över en kam är ungefär lika intelligent som all annan generealisering.
 
Ge Er nu för f*n och börja föra diskussionen på en normal nivå.

Och javisst jag är för rovdjur i skogen och nej jag håller inte med Värmlänningarnas utrotningsfilosofi men att dra alla jägare över en kam är ungefär lika intelligent som all annan generealisering.

jag har försökt föra diskussionen till en lite mer nyanserad nivå flera gånger.. är själv både djurägare och jägare och har inga idéer om utrotning av något, förstår däremot inte energin som läggs på just vargen men har inget emot varg som företeelse.. tyvärr slutar dessa trådarna med att folk kallas nazister och blir allmänt idiot förklarade..
 
inte för att jag är någon fantast av peter stormare, tvärtom.. men karln gör en kul grej, när han får en roll så skaffar han ett par nya skor till personen han ska porträttera, man måste gå i en annan mans skor för att förstå honom.. det saknar många här, förmåga att försöka förstå varför.. man behöver inte älska varandras åsikter men man måste försöka.. man ska försöka förstå varför en djurproducent är orolig lika väl som man ska försöka förstå människor som värderar mångfald i naturen. att ha empati för dom som förlorar hundar i jakt, man måste inte stoppa ner det i halsen att bilar är farliga, det är uppenbart, man ska försöka respektera värdet av våra stora rovdjur och vad detta kan göra för ekoturism och för människor som värderar detta..
 
Det jag skrev var med glimten i ögat men nu verkar folk inte förstå dom mest vulgära uttalanden, pga fördomar? iaf rädsla är den farligaste faktorn i denna eviga debatt där svenskar verkar vara en av dom folkslagen som är mest rädd för något som vi iaf i europa, där varg finns, har en av dom minsta chanserna att springa på.
Seriös debatt är svårt att hålla då trådskaparen inte höll den nivån ifrån början.
Tack för mig.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...