Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen

Jag säger nej till alla rådjur, älgar, vildsvin, harar och hjortar i hela Sverige eftersom de äter upp grödor på böndernas mark!
 
Att kalla dem inavlade kanske är onödigt men det är trist ändå att de är så rabiata. Är väl ändå en sjukt liten del av hundarna som tas av vargar jämfört med trafikolyckor och annat. Men känslomässigt är det nog svårare att ta att en "familjemedlem" tas av varg än att den blir påkörd förstås. Bedrivs ju en hel del älgjakt utan löshund ändå. Kanske går att justera jaktmetoderna, jag vet inte..

Grymt coolt vargavsnitt på svt för övrigt!
 
Det är skrämmande med trångsynta människor i alla positioner, religiösa, jägare, eller andra.
Kom att tänka på ett talesätt som passar så bra:
"Problemet med världen är att de som inget vet är så säkra på att de vet, och de som faktiskt VET vet att de inget vet"
Ja, eller nått sånt i alla fall...

/Peter
 
En del riktigt bra kommentarer på debattinlägget i Östersundsposten :). Jag tycker det är bra att jägarnas sanna väsen kommer fram. Nu förstår jag att det är av rädsla de bär vapen i skogen.
 
Just det ja, och det är en j-a skillnad, kanske särskilt om man frågar medlemmar ur det väldigt mycket större Svenska Jägareförbundet.
(Kolla tidigare trådar.)
 
Mer varg i Sydsverige

Främsta argumentet bland vargmotståndarna är nog att jakten med löshund är hotad. Det kan vara svårt för oss icke-jägare att förstå hur mycket det betyder för jägarna att kunna jaga med sin hund okopplad. Det är som att förbjuda latte på stureplan.

Bättre vore väl att befrämja vargen i de områden där lokalbefolkningen inte har denna tradition och är mer positiva till vargen, eller hur? Varför skulle vi inte kunna ha varg i Sydsverige? Sedan kan vargen kanske sprida sig mer norrut med tiden om opinionen där svänger...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.