Vem har bajsat?

Hej! Stötte på det här bajset när vi var ute och plockade svamp här i värmland, långt in i skogen.

Storleken på en bajs var uppskattningsvis 25cm i diameter.

Har försökt leta på nätet, vad kan det vara?
 

Bilagor

  • gissaBajset.jpg
    gissaBajset.jpg
    85.9 KB · Visningar: 26,256
Kan det ha varit björn?

http://www.de5stora.se/omrovdjuren/bjorn/spar/

"Spillningen ser ganska olika ut beroende på vad björnen har stoppat i sig, men det är alltid imponerande stora korvar eller högar den lämnar efter sig. På sensommaren och hösten när bären har mognat märks det tydligt i spillningen, som då är lös och fylld med bär. Har den däremot ätit kött ser spillningen mer ut som en grov, svart korv, fylld med hårrester."
 
Senast ändrad:
Ser ut som den jag hittade ca 10 meter utanför tältet en juli morgon 2007, den fanns garanterat inte där dagen innan för då hade jag trampat i den! De som jag visade kortet för sa alla björn.

Som en från söder om Mälaren är inte björn det första man tänker på!
Detta var i norra delarna av Jämtland, som påstås vara björntäta...
 
Du dissikerade inte lite för att se vad som konsumerats?
Det brukar ge ledtrådar.

För övrigt så kan även älgar bli lösa i magen, beroende på vad de äter.
 
Älg

Enligt min erfarenhet kan jag säga att det är Älgens sommarbajs. Det liknar kobajs och på sommaren äter älgen lätt smält mat. Helt hundra är jag inte, men jag har svårt att tro att det kan vara något annat djur.
 
Enligt min erfarenhet kan jag säga att det är Älgens sommarbajs. Det liknar kobajs och på sommaren äter älgen lätt smält mat. Helt hundra är jag inte, men jag har svårt att tro att det kan vara något annat djur.


jag hittade något liknande i sommras och blev också lite uppspelt, ska se om jag kan rota fram min bild, det samstämmiga beskedet jag fick, från tre olika jägare var; Älg, med 100% säkerhet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.