Jag har inte blivit sparkad men det var nära...

Under ett inslag av ungdomligt oförstånd i kombination med en ny systemkamera så sprang jag på några älgar i Nackareservatet på 70-talet. Honan stannade kvar men två tillhörande fjolårskalvar sprang undan. Jag fotograferade honan en stund, rätt närgånget när jag tänker efter... När jag så tyckte att det räckte vände jag om för att leta rätt på kalvarna. Efter ett 100 tal meters vandring hörde jag ett buller bakom mig och vände mig om. Mina ögon föll då på honan som i full karriär kom efter mig - ett 20 tal meter bort.

Utan att skryta så tror jag att nuvarande väldsrekordinnehavaren på 100 meter, Bolt, bara skulle sett min ryggtavla för en sur älg på jakt "- ger en vingar". ;-)

När älgen var 5 meter bakom mig svängde jag in bakom några träd (älgen är rätt närsynt) och bakom ett buskage vilket gjorde att hon tappade bort mig men hon stod kvar och lät flera minuter efter "jakten"...

Efteråt fick jag höra att älgfamiljen avlivats då de uppenbart var alltför oskygga och aggressiva (mot andra i Nackareservatets närhet). Dock kan jag konstatera att det som inträffade i mitt fall enbart var mitt fel, inte älgens..

Men det var en nyttig erfarenhet och gav mig insikt att man alltid skall ta det försiktigt med stora djur, oaktat om det handlar om älgar, blåval, björn eller varg.

Vänligen/Dag
 
Jag springer på älg lite då och då under skogsarbete och speciellt en älgtjur vill vara nära mig. Första gången han och jag möttes stod han helt plötsligt bakom ryggen på mig när jag kvistade och käkade tallris. En helmysig, totalt orädd individ utan några aggressioner alls som verkar väldigt trygg i sig själv och som gärna kommer och käkar äpplen och morötter och sällskapar med hästen i hagen om kvällarna. Han gillar att bli handmatad med morötter och kliad under halsen och runt öronen.

Även ägkor med kalvar brukar ta kontakt med mig, det har hänt många gånger så tydligen är jag ofarlig i deras ögon och spännande att "snacka" med över en morot. Inget djur har hittills betett sig aggressivt utan dom är hur lugna och trygga som helst.
 
Jag har grunnat på detta en stund, men kan inte komma på hur det att en älg har attackerat en människa skulle kunna leda till slutsatsen att man inte behöver varna för vargen. Kan du förklara det?;)

Behöver man verkligen varna för vargen? Ja om man inte är ren, fjällko, fäbodfår eller jakthund. För oss människor är ju vargen förhållandevis ofarlig. Betydligt farligare är getingar, fästingar, ormar, björnar och älgar i ungefär den ordningen. Älgar kan klättra lite på listan om vi räknar med deras ofrivilliga inblandning i trafikolyckor.

Älgar är förhållandevis skygga och attackerar normalt inte människor om de inte känner sig instängda, känner att kalvarna är hotade eller att de är på fyllan. Har haft som jobb att spåra och smyga mig in på älgkor med kalv. Det är svårt att komma riktigt nära. Lyckades några gånger. Ingen aggressivitet, utan de bara drog när de luktade mig.

Så varken vargar eller älgar behöver man egentligen varna för. Det är svårt att ens se något av djuren i naturen.

Eller som de säger i Kanada: Do you know the difference between a good bear and a bad bear? Bad bears are shiting small bells.

AV
 
Behöver man verkligen varna för vargen? Ja om man inte är ren, fjällko, fäbodfår eller jakthund. För oss människor är ju vargen förhållandevis ofarlig. Betydligt farligare är getingar, fästingar, ormar, björnar och älgar i ungefär den ordningen. Älgar kan klättra lite på listan om vi räknar med deras ofrivilliga inblandning i trafikolyckor.

AV

Som alla gamla utsidanmedlemmar vet så är vargen och älgen inte farlig utan det är andra djur man ska varna för...

Ekorrliga käkade upp hund

/Stellan
 
Sorry missade både ekorrar i sociala jaktgrupper (Misstänker en Klintbergare, den närmaste engelskpråkiga källan var en notis i Pravda) och mördarkaniner på min lista. Kom ihåg att enda motmedlet är heliga handgranater. Gå aldrig in i skogen utan.

AV

Lämna hemmet??? Jag har en ekorre som sitter på ett fågelbord utanför dörren och bara väntar på mig... Knappast att jag går ut och det hörs hur den springer på hustaket och letar efter ett sätt att ta sig in.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediafotograf Älgar i sthlm Vilda djur 5
Reibel Vita älgar Vilda djur 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.